Hjälp med val av tour bindning.

SnusMysan

Ny medlem
Nu inför vintersäsongen har det blivit dags för ett par nya skidor (Rossignol S.3), men det har blivit så att jag fastnat helt i havet av bindningar. Det jag är ute efter är ett par tour bindningar, men jag har (rookie inom bindnings tjolahoppsen) ingen aning om vad som är det man borde ha. Mina kollegor uppe i de svenska fjällen har olika spridda åsikter om bindningar. Vissa skriker Fritschi Diamir andra Marker. Så hoppades på att kunna få lite tips och tankar kring var man kan tänkas vilja ha.

Jag testade S3orna i vintras ett par rundor, då med Marker Tour f10 bindningar, dock var jag inte ute och traskade så mycket uppför med dem så han aldrig riktigt känna mig in i den sittsen.

Hoppas på många hjälpande svar :)

Fred

Välkommen till forumet och allt men det ligger 3 trådar om det här på de 2 första sidorna så dra en sökning. Hittar du fortfarande inte vad du söker så är du välkommen att fråga lite mer specifika frågor sen. Lycka till! :)

Marker Duke fungerar bra att gå på tur med samtidigt som de i stort känns som ett par alpinbindningar. De är ett bra alternativ som första turbindnngar!

Senast ändrad:
Det saknas en hel del info för att kunna ge råd. Var, när och hur kommer du tura? Vad väger du, vilka pjäxor kommer du åka med, hur "hårt" åker du (vilket DIN-tal brukar dina bindningar justeras till?). Vad har de du turar med för utrustning?

Duke: Kass upp och bra ner.
Fritschi: Bra upp och ganska bra ner, men inte lika bra som Duke.

Det är vad jag har provat och jag har löst problemet med att välja genom att ha båda två..

Ska du gå mycket turer och långa turer och kanske t om gå tur varje dag i en vecka eller två på "semestern" så ska du inte satsa på Duke helt enkelt. De som säger att de klarar av att gå flera långa turer utan en dags paus emellan med Duke är antingen sjukt sjukt starka eller så ljuger de.

Edit: Såg att det visst inte var Duke du menade.. Men skit samma, det är ju kutym att inte läsa inlägg innan man svarar :)

Senast ändrad:
Det är framförallt det högst subjektiva beskrivningarna som ställer till det för förstagångsköpare. För vissa är kanske 30-45 minuter att "gå långt", för andra är det 4-5 timmar. Först med lite siffror börjar det bli intressant, hur långt gick man, hur många höjdmeter plockade man, hur lång tid tog det, hur var förhållandena?
Försök att besvara dessa frågor och de som JL76 listar så ska du nog se att du får hjälp. Självklart får du utgå ifrån lite uppskattningar kring de turer du planerar att göra.

Får börja med ursäkta att jag är så himla seg, varit ute på mindre semester.
Tack för alla svaren, ska försöka svara på alla siffror ni pratar om.

Jag väger kring 80 kilo och skulle säga att jag kör ganska medel. Jag har tidigare mest kört pist så det är först senaste året som intresset för puder och tur har kommit fram. Har bara gjort 1 - 2 mindre turer i mitt liv än så länge.

Men till vintern planeras det en hel del då jag ska upp till Abisko och jobba säsong. Antagligen en del liftburet på det egna berget, men också en del traskande då det finns en hel del turer att göra där uppe och mycket insatta kollegor.

Jag har inte valt några pjäxor än, håller på att testa mig fram då jag i vintras åkte med ett par inte så passande pjäxor och ställde till min häl ordentligt. Dock funderar jag på marker Tour F12 bindningarna då jag tyckte det fungerade bra med F10 bindningarna som satt på när jag testade skidorna i vintras. Någon som har någon erfarenhet av f12 orna?

Tror inte jag glömt något nu, ni får rätta mig om så är! :)

Har varit en del problem med F10/12 vad jag har läst men årets version skall vara förbättrad. Men än så länge förstås oprövad. Wildsnow.com är en mycket bra sida angående turer och turutrustning och det står bla en del om nya f12. Men för seriöst turande är det väl en techbindning tex dynafit eller plum som gäller.
Men jag har egentligen ingen aning eftersom jag inte har några egna erfarenheter :-)

Jag är inte på den nivån att jag känner att jag alls vill lägga pengarna på en dynafit utrustning eller liknande just nu.
Ska ta och kolla lite på den där sidan, tack för tipset!

Tillbaka
Topp