Hjälp med val av Twintip

Dm_lotuz

Ny medlem
Hjälp med val av Twintip
Jag har funderat på att köpa ett par twintip skidor och jag skull gärna vilja ha lite hjälp med det.. Jag åker inte så jätte mycket skidor så jag skulle gärna vilja ha några prisvärda. Kankse några av tidigare års modeller. Jag åker en hel del i pist alltså ska de funka bra där. Även en stor del offpist men inte så jätte mycket park. Vill alltså ha en skida som är stabil i Pist och som även funkar bra offpist som även går att använda i parken.

Jag är ca 186 väger ca 80kg. Är 16år så får nog räkna med ett par extra kilon längre fram :) så vet inte om jag ska ha några "framtidsäkra" skidor. Förslag på bindningar och pjäxor mottages med glädje.

Tack i förhand.

Hjälp med val av Twintip
jag tycker att du ska satsa på salomon 1080.. 181 långa...grymt sköna att jibba med...och funkar lika bra pistat som opistat....och dom är bra till typ nybörjare för att dom är så pass mjuka,,nackdelen är att dom är rättså dyra,,men dom är värt priset

Hjälp med val av Twintip
det finns redan en jävla massa sånna här inlägg... så använd sökfunktionen innan ni skriver ett nytt tack!

Hjälp med val av Twintip
NiclasK, om de inte gillar det kan du ju skita i att läsa och svara då!!!

Om du tycker Salomon 1080 är för dyra, kan du köpa Salomon 720, de är super bra och ganska billiga.

Lycka till med skidköpet=)

Hjälp med val av Twintip
Låter som du pratar om ett par Salomon Pocket Rocket..

Längd: 185 cm.. why not

//Berham

Hjälp med val av Twintip
Pocket rocket blir för mjuk... körde på den förra säsongen (185) o den går man igenom mest hela tiden kändes det som.. + att den fladdrar som ett poar överkokta nudlar

Hjälp med val av Twintip
Bra i pisten..absolut ett par head mad_trix..inte världens bästa offpist skida men mycket bra i pist och i parken..tycker jag!!! Fast jag är ju inte riktigt så lång som du är, och inte väger jag lika mycket, så jag vet ite riktigt hur det kan vara! Men jag gillar dem skarpt

Hjälp med val av Twintip
håller med gnibbij ovan om MadTrix eller till och med MOjo´n om du vill ha ännu fetare, riktigt kul skidor i
pist och lössnö, har ett pat MoJo och de är hur sköna som helst, eller Rossignol Scrath BC eller nåt sånt.

Hjälp med val av Twintip
om du åker mkt offpist ska du ha en relativt bred skida. ska den funka bra i pist ska den inte vara alltför bred, men rätt styv. varför ska du ha twintip om du inte åker mkt park? ett förslag skulle kunna vara ross b3, inte direkt ngn renodlad twintip, men den har en liten uppböjd tail. om du ändå vill ha ett par twintip så kan head madtrix mojo vara ett alternativ. själv kör jag med head madtrix, eftersom det inte blir så mkt offpist för mig, och jag är kanonnöjd med skidan. men det finns en hel uppsjö av olika modeller att välja bland. du skulle helst ha två par skidor, eftersom åkområdena skiljer sig. välj det du kommer att åka mest, och välj skida efter det. men ta självklart hänsyn till hur den funkar i de andra områdena. lycka till!

Hjälp med val av Twintip
Jag har läst runt lite nu och har börjat fundera lite över K2 Public Enemy. Antar att det är 179 modellen jag ska ha isåfall.. de var 80 breda som jag förstod det och det är väl inte så jätte brett? Jag har inte heller hittat något ställe som säljer dem så jag har inte så bra koll på priset? Vilka bindningar rekommenderas till dem? tack för alla svar!

Hjälp med val av Twintip
kolla www.sportconrad.de säljer den för 269€ utan binding. Sidan är nere nu men när den kommer upp igen ska jag köpa ett par 169 där.

Hjälp med val av Twintip
jag skulle hålla på mad trix mojo, faktiskt riktigt skön i pisten men ännu skönare utanför, får du sen för dej att röra dej mot parken funkar den bra där också :D det enda vore väll att den kan vara lite dyr men det är det värt :P

Hjälp med val av Twintip
80 är rätt ok bredd inte riktig så feta som dagens rena offpist skidor är men inte långt ifrån. jag kör b l a på ett par Rossignol bandit b1 de är 70 breda men funkar skit fint i offpisten har ungefär samma känsla med dem som med mina pistols. Public enemyn finns bla på alpint.com och alpingaraget.se. ligger runt 4300 utan bindning..

Hjälp med val av Twintip
Finns det någon motsvarighet eller iaf ungefär lika dana skidor som K2 PE till ett billigare pris eller eller samma pris så att bindningen ingår...

Hjälp med val av Twintip
Köp begagnade.. eller ett par dynastar trouble maker de är ganska lika... skillnaden är väl i stort sett bara att TM är mer mittmonterad... annars en fin o prisvärd skida...

Hjälp med val av Twintip
helsike!!

det finns 459873654365643075634053045st sånna här inlägg läs dom!! om det inte hjälper åk till en affär som säljer skidor.

Hjälp med val av Twintip
Scratch BC med Look/Scratch 140 bindning. Stabil skida som funkar överallt.

Hjälp med val av Twintip
Hej,
du ska inte lyssna på dem som tipsar om pocket rockets och fujatives...du säger att du inte åker så mkt skidor, och inte mkt off pist..jag åker själv på ett par Pocket Rocket och visst är jag nöjd, men nte är dem några höjdare på pisten om dom inte är nyservade. Jag bor i Schweiz, åker varje helg, jag har testat dem flesta twin tips och själv tycker jag om Rossignol Scratch. ett par Scratch FS är inte så bra puder därmed mer en pistskida för den är gjord för park...jämförelsevis med K2s Fujatives är dem inte dyra - ligger i samma prisklass som Pocket rockets

Hoppas du hittar ngt som passar..

P.S Schweiziska Movement är ett nytt företag vars skidor tillverkas i Verbier, kolla in deras hemsida: www.movementskis.com - dem sägs vara väldigt stabila i backen
Om du behöver mer hjälp, nå mig gärna på:

axel.bernhard.larson@gmail.com

//Ax_el

Hjälp med val av Twintip
Eftersom du vill ha ett par som är bra i pisten skulle det vara bra med ett par ganska hårda all-round skidor. Typ Head Mad Trix, K2 Public Enemy, Salomon 1080 eller Scott P3 etc. Fråga på en affär istället där kan dom verkligen sin grej.

Peace..

Hjälp med val av Twintip
liten grej där... Scratch FS är ingen pistskida förparken.. det är en twintip som är byggd på samma sätt som en snowboard

Hjälp med val av Twintip
en pistskida för parken.. jadu närmaste du kan komma är väl pe.. men köp ett par atomic supercross sx:11 o böj upp dem lite så får du något.. en pistskida är helt enkelt mycket hårdare, vridstyvare och har mycket bättre isgrepp... en parkskida är ganska mjuk, mittmonterad och har oftast en total avsaknad av isgrepp

Hjälp med val av Twintip
en parkskida är gjord för parken, samma sak som en pistskida för parken, båda skidorna är gjorde för parken, punkt slut!

Tillbaka
Topp