Hjälp mej med skidköp!!

Jens_Sand

Ny medlem
Hjälp mej med skidköp!!
Jag har samma problemo som KriCar..
Jag vet inte vad jag ska skaffa för skidor..
jag väger 72kg och är ca. 1:80..
Jag vet inte när man kan anse sej som avancerad åkare men
jag skulle tro att jag är väl iaf. en duktig medel åkare.
Jag åker helst fort i stora svängar och har en ganska aggressiv åkstil..Åker mest i pist men också offpist och hoppar lite..
Hjäp mej med tips!!

Hjälp mej med skidköp!!
Mina tips beroende på hur du åker:

Typ 1. I huvudsak åkning i Sverige, men hinner med någon alpvecka per år. Åker mest pist, men tar en tur utanför då och då. Priorterar dock pistegenskaper och åker med skär så länge det inte lutar riktigt mycket. Skida: Dynastar SkiCross 66 (178cm, eller kanske 186 om du tvekar inför att gå under 180)

Typ 2. Några försäsongshelger i Sälen, Vemdalen el dyl för att dämpa ångesten. Efter nyår Alperna med fokus på offpist. Gillar dock att ta ett race med polarna i pisten och att bli frånåkt då pga att skidorna inte pallar hårt underlag är inte att tänka på. Sen en vårvecka i Åre. Skida: Völkl G4 188 eller Dynastar ArnoAdam 194.

Hjälp mej med skidköp!!
Mitt bästa råd till dig är att köp inte för långa skidor om du nästan inte enbart åker i riktig djupsnö offpist. Du är ca 180cm och väger 72 kg så en skida över 180cm låter för mig väldigt dumt. Det viktiga för stabiliteten är inte längden på skidan utan att du har förmågan att åka på skär, alltså inte sladda i svängarna.

Du mister kvickheten och din förmåga att bemästra krafterna som uppstår om du har en för lång skida. En del lever fortfarande kvar i att skidorna måste vara långa men nästan alla avancerade skidåkare som åker mycket har gått långt ner i längderna mycket.

Mitt tips för piståkning som även fungerar bra i pipen eller B.J är:
Stöckli Laser 168cm eller en lite snällare Rossignol viper XL 167 cm

Om du däremot nästan aldrig åker i hårda pister utan nästan uteslutet åker powder och hoppar så kan du gå upp lite i längd. Några bra jibbskidor som även fungerar utmärkt i lössnön är:
Salomon Pocket Rocket 185 cm, Extrem AK 4 182 cm

Riktigt feta bra offpistskidor som du även kan sätta några D-spin med är:
Stöckli Asteroid, Rossignol BanditXXX

Köp bara inte för långa skidor för du kommer att bli besviken. Lycka till!

Hjälp mej med skidköp!!
Jag tror att mr MnO missade det där med carvingskidor för 7-8 år sedan. Om du är 180cm och väger ca 72 kg är det svårt att med gott samvete rekomendera dig skidor över 180 cm. Det du vinner i fartstabilitet är minimalt jämfört med vad du missar i kraft och framförallt agressivitet och förmåga att bemästra de krafter som uppstår. Det är din förmåga att åka på skär och inte längden på skidan som är den viktigaste faktorn för stabilitet. Mitt råd är att köp en pistskida som inte är för hård och framförallt inte för lång. Om skidan är för hård kommer du ha svårt att böja igenom den och kanterna kommer inte att föästa i underlaget varvid du kommer tycka att skidan är instabil. Att hoppa med en för hård skida äer heller inte roligt. Om du däremot ligger och racear i stenhårda isiga pister kan du välja en styvare skida. Testa dig fram till vilken skida som passar dig. Några tips kan vara:

Rossignol Viper XL 167 cm, mycket bra pistskida med härlig respons i
Stöckli Laser 168 cm, Bland de bästa pistskidor som gjorts

Om du vill kunna åka riktig offpist med skidorna också kan du gå upp något i längd och välja en skida med bredare midja. Några tips:
Salomon Pocket Rocket 185cm, lysande till allt förutom hårda pister och kortsväng
Extrem AK4 182 cm, Samma motivering där!

Några alroundskidor att testa som jag tror kan passa dig är:
Rossignol banditXX 177 cm, Lite lite skärning men annars mycket allround och med liten twintip
Head Supercross 180 cm, Bra till allt och nästan alla!

Tillbaka
Topp