Hjälp mig hitta stället att säsongs på!

Fredde00

Ny medlem
Hej alla glada skidentusiaster!

Jag har efter tre års pluggande bestämt mig för att ta en paus och göra det där som man vill hinna med innan man blir klar och ska börja jobba. Då jag ännu inte hunnit med en skidsäsong tycker jag det är hög tid att ta sig iväg.

Frågan är nu bara var i världen jag ska åka för att få den säsong som jag längtat efter.

Jag har, utöver någon vecka/år i Sverige, tidigare bara varit några veckor i St Anton och en i val d'isere vilket gör att jag inte har någon större koll på utbudet i alperna eller övriga världen. Behöver därför er hjälp att få tips om var man kan tänkas tillbringa några månader i vinter.

Då jag redan haft ett par studentår och krökarskallen inte riktigt är på topp längre :) skulle jag vilja komma till en lite mindre/lugnare ställe där fokus ligger på skidåkning. Däremot är en stämningsfull afterski inget jag tackar nej till!

Några kriterier jag skulle vilja att orten/byn uppfyller är:

- Mindre genuin alpby
- Bra tillgänglig offpist (mycket för detta som jag åker ner)
- Helt okej pist (gillar att kunna nöta pist då och då)
- Inte något krav på annat språk än engelska (kommer behöva skaffa mig ett jobb)
- Inte helt död utan andra människor och säsongare (jag är ganska sällskapssjuk)

Jag har försökt söka mig runt på forumet efter bra alternativ men inte kommit någon vart. Har hittills funderat lite på Lech (dock dyrt och enbart massa människor i päls), Monte Rosa (verkar vara grymt men kanske lite vääl lugnt) och Cervinia (verkar toppen men däremot flackt).

Hoppas någon av er kan komma med lite bra tips till denna förvirrade skidåkarsjäl :)!

/Fredrik

Hade det inte varit för punkten om att kunna få jobb med enbart engelskakunskaper hade jag sagt Serre Chevalier, men där kan det vara lurigt att få extraknäck om man inte kan åtminstone lite franska.

Å andra sidan är det betydligt billigare att både bo och leva i Serre jämfört med megaorterna längre norröver i La France (om det inte har hänt någonting dramatiskt de senaste två-tre åren) så behovet av att jobba blir kanske inte riktigt lika stort.

Nån annan som har några tips? Österrike?

Tjenare!

Har inte tillbringat en hel säsong på något ställe än, men har varit på några ställen i alperna.

Sist var jag en vecka i Champluc (Monterosa), när vi kom dit fick vi bästa veckan på säsongen sa många. ca halvmetern till metern puder första dagen, solsken dagen efter, sedan ett nytt snöfall som bättrade på med ca 30cm. Så förhållandena va perfekta. Skidåkningen va riktigt bra! Inte alls några liftköer, vi va där under italienarnas sportlov, längsta kön tog oss 25min, men det hände endast typ 2ggr på hela veckan. Lätt tillgänglig offpist, perfekt offpist för den som kan tänka sig gå en liten tur (ingen gjorde det så fanns mycket orört en liten promenad bort), det finns även en egen lift+restaurang för offpiståkare i alagna, man får endast åka upp med liften om man har ryggsäck med spade, sond och transceiver, sedan är det alltså offpist ner till restaurangen.
En negativ sak är det är rätt få liftar, på det sättet att om en är avstängd så stänger den av ett ganska stort område man skulle kunna åka i, ex. det är ju 3 dalar vid Chamoluc (Grassoney och alagna), och det är endast en lift för att ta sig från champluc till grassonay respektive grassoney till alagna.
Byn var liten och mysig, mycket folk i rörelse hela tiden, mycket bra restauranger, god glass :), nära till turin flygplats, dåligt med festande dock skulle jag tro.

Vi tillbringade även en dag i Cervinia, byn va mycket större och skulle gissa att festandet drar igång rätt bra här, pistarna var mycket bättre här än i Champoluc, men Cirvinia kändes mycket mer vindutsatt, vilket gjorde att offpisten liksom försvann, men det va bättre restauranger i backarna här och mycket större pistsystem.

Stort tack för svaren!
Har en kompis som säsongat i Serre Chevalier så jag ska snacka lite med henne om hon har några bra tips. Mote rosa verkar uppenbarligen vara en soft ställe och jag har flera gånger hört att det brukar vara bra förhållanden och snösäkert. Däremot är jag lite rädd för att det är lite FÖR litet för en hel säsong, men vad vet jag. Vet inte om man letar efter nått som inte finns när jag vill till ett ställe som antingen är tillräckligt stort för att göra en hel säsong på, men som inte är som ett stort systembolag, eller en mindre ställe som ingår i samma system som ett stort, men som inte är helt dött.

Som sagt har jag ganska lite att jämföra med och de ställen jag tillbringat lite längre tid på är ju några av de största systemen i hela alperna.

Säger som Heddious, nån som har några andra bra tips??

Skit i någon mindre genuin alpby och dra dit det hänger lite mer folk. Små byar och ett berg för sig själv är toppen i några veckor. Att bara ligga och stirra i taket ensam är inte så fett i 4 månader. Ta valfri känd ort då det är enklare att få jobb med mer ruljans på folk i byn och man klarar sig ofta på engelska. Vill man inte supa skallen av sig så kan man ju välja att gå ut utan att dricka eller avvika tidigare än resterande partyanimals!

Säsongade i champoluc den här säsongen! Rekommenderas starkt. Att de skulle vara dött uteliv är bullshit. Sen är bergen sjukt jävla Bra

Somebody, jag kommer ha ett större ställe som backup om det är så att jag inte riktigt vet vart jag vill åka när det är dags. Håller med dig om att det kan vara enkelt med jobb och att man självklart själv väljer när man vill kröka, men jag tänker att det kanske finns fler likasinnade på lite mindre ställen. Kan även tycka det är ganska skönt att slippa hetsen av alla sportlovsveckor mm som blir på de större ställena.

Stepup, kan du inte utveckla ditt svar lite och berätta lite mer om Champoluc och Monterosa.
Hur är det med pister? Känns systemet litet under en hel säsong? Är det många säsongare? Lätt men förbindelser mellan system? Hur ser livet ut efter att liftarna stänkt? Tror du det går att få jobb utan ett extra språk?

många skulle nog hellre åka till en mer genuin alpby snarare än en mindre genuin alpby
... sorry, kunde inte låta bli.

men om jag ska vara seriös så skulle jag satsa på en by på hög höjd med säker snötillgång under lång tid.

Haha! Jag har också tänkt på att jag glömde kommatecknet där... och att det står säsongs i rubriken vilket jag inte fattar att jag såg innan jag postade iväg det. Men som dyslektiker bjuder jag på några missar!:)

Fredde00 sa:
Finns det ingen annan som har några andra bra tips?
Jo, jag fattar inte vad du menar med göra det där som man vill hinna med innan man blir klar och ska börja jobba. Jag har säsongat av och till i snart femton år (tre år i rad senaste åren) och jag har definitivt inte pluggat i femton år (faktum är att jag började när jag pluggat klart). Vad är det för svennig inställning "bah, jag måste arbeta så jag kan inte ta fyra månaders semester"? Det är väl bara att ta fyra månaders semester oavsett livssituation om du vill ha fyra månaders semester. Hota med att säga upp dig om de inte godkänner.

Hej och välkommen till världen according to la_grave där man tar 4 månaders semester under samma tid som de flesta jobb har högsäsong. Men i världen där vi andra bor så låter det som att du gör ett bra val som passar på...

la_grave sa:
Fredde00 sa:
Jo, jag fattar inte vad du menar med göra det där som man vill hinna med innan man blir klar och ska börja jobba. Jag har säsongat av och till i snart femton år (tre år i rad senaste åren) och jag har definitivt inte pluggat i femton år (faktum är att jag började när jag pluggat klart). Vad är det för svennig inställning "bah, jag måste arbeta så jag kan inte ta fyra månaders semester"? Det är väl bara att ta fyra månaders semester oavsett livssituation om du vill ha fyra månaders semester. Hota med att säga upp dig om de inte godkänner.
Det är klart du fattar vad han menar?

Haha! Ja den världen låter ju inte så jobbig om skulle passa att ta en 16 veckors betald semester mitt över hela vintern. Dock tror jag inte att många arbetsgivare uppskattar att man hotar med att säga upp sig och i min värld så lär jag nog få mer än 4 månaders obetald semester efter ett sånt hot! Så att jag satsar på att hinna med en säsong innan istället och om jag av någon anledning får komma iväg någon gång till under tiden jag arbetar så är det väl ett pluss.

Jibberisch sa:
la_grave sa:
Fredde00 sa:
Nej det gör jag inte. Jag frågar alltid alla som säger att det inte om de har frågat. Ingen har någonsin svarat jag på den fråga. Däremot har jag i denna stund två vänner som är ute och på 4 resp 6 månaders semester (inte skidor men det spelar ju ingen roll) - bara för att de frågade. Frågar man i god tid och är flexibel är min erfarenhet att man får ja mycket oftare än nej.

la_grave sa:
Jibberisch sa:
la_grave sa:
Nej det gör jag inte. Jag frågar alltid alla som säger att det inte om de har frågat. Ingen har någonsin svarat jag på den fråga. Däremot har jag i denna stund två vänner som är ute och på 4 resp 6 månaders semester (inte skidor men det spelar ju ingen roll) - bara för att de frågade. Frågar man i god tid och är flexibel är min erfarenhet att man får ja mycket oftare än nej.
Vad är det du inte förstår?

Du och jag jobbar i samma bransch i samma stad. Många projekt drar igång efter nyår? Jag har många polare/kollegor som vill dra på semester under januari/februari som blir nekade på grund av detta. Att hitta en arbetsgivare som köper en säsongande/semi-säsongande livsstil rakt av kanske inte är det lättaste? Har själv fått kommentaren: "Vadå? Kan du inte ta semester på sommaren? Som alla andra? Det är ju lättare?", vid ett flertal tillfällen.

Att du kan vara ledig 4 månader under vintern och sedan (som du sedan proklamerat i andra trådar) kör vanlig semester på sommaren. Betyder att du antingen är jävligt bra på det du gör och kan ställa höga krav på arbetsgivare, som arbetsgivare godtar för att du är jävligt bra. Eller så är du svår att få in på projekt. Svårt att få projekt (beroende på din anställningsform etc) vilket gör att det är jävligt lätt att ge dig semester i tid och otid. Alternativt kör du eget, där du inte behöver dra in så mycket pengar på grund av andra premisser.

Sitter du däremot som en resurs lite mitteemellan spannet jävligt bra och klantskalle är det svårare att ställa krav/få ledigt hur som. Speciellt om du sitter som konsult och är insåld hos en kund som förväntar sig saker.

Vidare, vad är det som är så svårt att förstå att det är praktiskt lättare med det mesta att "klara av" en säsong innan du fixat ett jobb, köpt en lägenhet, hittat någon att placera i lägenheten, planterat en balkonglåda etc. ?

Sedan kommer väl ett pengaperspektiv in i bilden. Balkonglådor är inte gratis. Men har man aldrig haft ett sådant problem, kanske man inte ser åt det hållet heller.

Och, alla har ju inte för ambition att ge upp allt ett halvår om året för att åka skidor. Det är också ett perspektiv som bör beaktas. Och tar man inte ovanstående icke punktade, punkter i den ekvationen blir det också lite rörigare än att "klara av" en säsong direkt efter plugget.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel och annat osammanhängande ovan, sitter på ett möte och försöker ta steget upp från mellanmjölksresurs, så man kommer iväg på den där säsongen någon gång.

Sorry for the off topic sheeeeit.

On topic
La Balme!

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
Du och jag jobbar i samma bransch i samma stad. Många projekt drar igång efter nyår? Jag har många polare/kollegor som vill dra på semester under januari/februari som blir nekade på grund av detta. Att hitta en arbetsgivare som köper en säsongande/semi-säsongande livsstil rakt av kanske inte är det lättaste? Har själv fått kommentaren: "Vadå? Kan du inte ta semester på sommaren? Som alla andra? Det är ju lättare?", vid ett flertal tillfällen.
Eller så kan man se det som att många projekt tar slut vid jul. Har din "polare" provat att fråga i augusti istället för vid lucia? Kan ju underlätta. Jag ser på det hela som föräldraledighet som arbetsgivaren (tyvärr) är skyldig att godta. Lova (och håll löftet, ser inte bra ut om man lurar sin chef) att du aldrig kommer ta ut föräldraledighet men att du gärna vill ha motsvarande mängd obetald semester. Där har du 1-1,5 år du kan lägga på vad du nu vill göra istället för att arbeta.

Vidare, vad är det som är så svårt att förstå att det är praktiskt lättare med det mesta att "klara av" en säsong innan du fixat ett jobb, köpt en lägenhet, hittat någon att placera i lägenheten, planterat en balkonglåda etc. ?
För att det inte stämmer. Medan man var student tog det ju kanske ett år för att dra in extrapengar som behövdes för en säsong (och då fick man se till att man inte råkade få cykeln stulen eller att kylskåpet gick sönder under tiden), har man ett arbete fixar man det utan större ansträngning på en höst.

Sedan kommer väl ett pengaperspektiv in i bilden. Balkonglådor är inte gratis. Men har man aldrig haft ett sådant problem, kanske man inte ser åt det hållet heller.

Och, alla har ju inte för ambition att ge upp allt ett halvår om året för att åka skidor. Det är också ett perspektiv som bör beaktas. Och tar man inte ovanstående icke punktade, punkter i den ekvationen blir det också lite rörigare än att "klara av" en säsong direkt efter plugget.

Ber om ursäkt för eventuella stavfel och annat osammanhängande ovan, sitter på ett möte och försöker ta steget upp från mellanmjölksresurs, så man kommer iväg på den där säsongen någon gång.
Lycka till. Men du borde kanske fokusera på mötet om det är målet…

la_grave sa:
Eller så kan man se det som att många projekt tar slut vid jul. Har din "polare" provat att fråga i augusti istället för vid lucia? Kan ju underlätta. Jag ser på det hela som föräldraledighet som arbetsgivaren (tyvärr) är skyldig att godta. Lova (och håll löftet, ser inte bra ut om man lurar sin chef) att du aldrig kommer ta ut föräldraledighet men att du gärna vill ha motsvarande mängd obetald semester. Där har du 1-1,5 år du kan lägga på vad du nu vill göra istället för att arbeta.
c118084bce6c14d4a74867369c9b25a484f58e7d219a617a2c7214d0d014c52a.jpg

Förlåt TS! Känner mig lite dålig, får bidra till tråden också:

- Mindre genuin alpby
- Bra tillgänglig offpist (mycket för detta som jag åker ner)
- Helt okej pist (gillar att kunna nöta pist då och då)
- Inte något krav på annat språk än engelska (kommer behöva skaffa mig ett jobb)
- Inte helt död utan andra människor och säsongare (jag är ganska sällskapssjuk)

Utifrån listan ovan, S:t Anton och/eller Serre Chevalier säger jag.

Ingen fara! Jag kan säga att jag inte har som ambition att vara borta ett halvår var och varannan vinter framöver vare sig jag får semester eller inte, utan jag vill göra detta nu. Tack för tipsen hur som helst! Jag har St Anton som en reserv då jag verkligen har trivts de år jag varit där men känner kanske att jag inte riktigt orkar hänga med 200 nykläckta studenter som vill festa järnet. Självklart vet jag dock att det finns fler än jag som inte åker dit för att ha en 4 månaders fylla.

Allt beror ju på vilka av punkterna som är deal breakers så att säga men Jibberisch förslag på Serre är inte alls dumt. Det finns mängder av intressanta skidorter inom rimligt pendlingsavstånd så att sannolikheten för bra åkning är stor om man bara orkar leta lite. Sen är ju orten Briancon relativt stor också så jag antar att det finns lite av ett normalt liv där. Dessutom är det ju inte jättelångt ner till Grenoble, eller iof Turin också om man vill göra nåt annat ibland.

Briançon erbjuder inte mycket. Ett hockeylag i högsta serien och billig öl på Aldi typ. Det romerska fortet är ju alltid koolt (Caesar har sannolikt marcherat den vägen, det ger lite perspektiv på tillvaron). Har du kolla på en karta över hur långt det är att köra Briançon - Grenoble?

Hur många säsongare som köpt ett säsongskort på skidort A lägger sedan €40-50 på dagskort på annat håll? Det ska ju vara något absurt bra förhållande för att nyttan ska överstiga kostnaden i en sådan kalkyl!

Jag skulle iof säga att om man jämfr med t.ex. Val Thorens är Briancon en rejäl metropol. Sen har jag kört mellan Serre och Grenoble alternativt Serrre och Turin och det tar ju inte avskräckande lång tid. När det gäller att åka på olika ställen så vet jag iaf att jag varit i Serre occh fått åka bristande skare medan Montgenvre och Puy Saint Vincent nån mil bort haft bra med puder så i min mening iaf så skulle det förstås vara värt det några ggr på en säsong. Sen kan nog en dagsutflykt till La Grave eller två rymmas också. Sen tycker jag nog att pisterna är relativt bra i Serre så all in all är det ett ställe jag varmt rekommenderar.

Ja det verkar ju uppenbarligen vara så att Serre är ett ställe som flera rekommenderar. Ska kolla lite med en kompis som säsongade där förra året. Hur är det med Österrike eller Schweiz? Någon som har något bra tips där? Har blivit mer och mer intresserad av Moterosa och Champoluc då det inte verkar vara så litet ändå. Trots att de har få liftar verkar det vara ganska stort. Är det någon som vet hur snösäkert det är? Det är ett ganska högt system hur som helst.

Men några tips i Österrike eller Schweiz vore kul att få.
la_grave, du verkar ha många synpunkter om saker och ting så du borde väl kunna spotta upp några tips som är bra tycker jag.

Vi var i Alagna en vecka i vintras och det sitter ju ihop med Champoluc/Gressoney. Visst är det få liftar men man kommer åt väldigt mycket åkning. Det som dock kan vara problem är att liften från Gressoney och upp mot Alagna var relativt vindkänslig och går itne riktigt jämt. Hade jag åkt tillbaka till det området hade jag dock bott i Gressoney eftersom det ligger i mitten och har lika smidig transport upp till toppen även av Alagna. Dock lär varken byn Gressoney eller Alagna funka så bra för en hel säsong. Lappsjukerisken känns lite väl stor. Champoluc kan måhända vara bättre men den var vi aldrig nere i, däremot är åkningen fin.

Precis kommit hem från en säsong i Zermatt och det har varit fantastiskt! Uppfyller nog de flesta av dina önskemål också. En liten och mycket genuin alpby med bra offpist och bra pister. Stort liftsystem då man även kan åka över till Cervinia. Byn ligger på 1600m och mycket av pistsystemet över 3000 så det är väldigt snösäkert. Kunde åka ner i dalen ända fram till maj och sista veckan i april kom det 1 meter nysnö. Lagom mycket och trevligt folk. Enda problemet kan väl vara språket då Zermatt är tysktalande men med bara engelska har du nog störst chans att få jobb i barer där nästan ingen kunde tyska. Mycket svenska turister också så jag hade väldigt stor fördel när jag sökte jobb att jag pratade svenska. Jobba i bar är nog ändå det bästa du kan göra om man vill hinna åka mycket skidor också :) Det är rätt dyrt att leva där men lönerna är riktigt bra så det jämnar ut sig och du har stor chans att komma hem med en del del pengar också :)

Fredde00 sa:
la_grave, du verkar ha många synpunkter om saker och ting så du borde väl kunna spotta upp några tips som är bra tycker jag.
Jag gjorde en säsong i Val d'Isère och det är väl en ganska vanlig stor skidort. Och jag skulle aldrig åka tillbaka dit. Värdelöst nattliv - inte för att Val d'Isère är sämra än typ St Anton - utan för att nattlivet är värdelöst på skidorter och människorna som är där bryr/brydde sig om åkningen i kanske en månad. Sedan satt de i solen och söp. Sedan dess har jag varit fem säsonger i La Grave men varje gång jag föreslagit LG till folk tycker proffskribenterna på Freeride att jag är dum i huvudet. Men hade LG inte funnits hade jag inte varit borta säsonger och förmodligen inte åkt så mycket skidor alls.

Så, säsonga för att åka skidor är egentligen ganska värdelöst på nästan alla ställen. Spara ihop pengar och åk till Amsterdam och festa i 3-4 månader och ta en veckas skidsemester någonstans i Alperna.

Men om alla andra nu bara super i Valdi och övriga får man ju ha pudret för sig själv...

Stort tack för alla svar! Jag har funderat en hel del på Engelberg också. Men är det inte mycket "jag är bäst" mentalitet där? Alla tävlar med alla? Kanske är så överallt. Har bara hört det av några som varit där. Zermatt kanske skulle vara nått. Har hört att det är flackt dock.

la_grave, är det alltså enligt din mening inte värt säsonga i alperna om man ska koncentrera sig på att åka skidor? Förstår det som att du vill rekommendera La grave till mig så det tackar jag för och jag ska kolla upp det. Anledningen till att jag startat tråden är ju för att hitta ett ställe i alperna där jag kan få koncentrera mig på att åka mycket skidor och slippa festandet. Så jag förstår inte riktigt din sista kommentar. Känns inte som att du har så mycket positiva kommentarer gällande min frågeställning alls...

Fredde00 sa:
Stort tack för alla svar! Jag har funderat en hel del på Engelberg också. Men är det inte mycket "jag är bäst" mentalitet där? Alla tävlar med alla? Kanske är så överallt. Har bara hört det av några som varit där. Zermatt kanske skulle vara nått. Har hört att det är flackt dock.

la_grave, är det alltså enligt din mening inte värt säsonga i alperna om man ska koncentrera sig på att åka skidor? Förstår det som att du vill rekommendera La grave till mig så det tackar jag för och jag ska kolla upp det. Anledningen till att jag startat tråden är ju för att hitta ett ställe i alperna där jag kan få koncentrera mig på att åka mycket skidor och slippa festandet. Så jag förstår inte riktigt din sista kommentar. Känns inte som att du har så mycket positiva kommentarer gällande min frågeställning alls...
Att säsonga för att åka skidor 100 dagar är klart överskattat. Det är väldigt få som gör det. Efter halva säsongen har många tröttnat och orkar bara åka de riktigt bra dagarna (som typiskt blir färre senare på våren), om ens det. Har stött på så oerhört många som säger som du men som sedan gnäller över vädret. Hallå? Men du känner ju dina egna bevekelsegrunder och om du har den inre drivkraften att ligga och nöta så är det väl bra. Annars rekommenderar jag återigen en stadssemester och några korta avstickare till någon skidort.

la_grave är något så pass sallsynt(?) som en pretentiös skidåkare. Det ska helst vara lodrät barfotahajk i meterdjup snö med 97graders motlut upp till 6700 möh, alternativt en sittlift som vevas för hand av en 2.23m lång tysk upp på ett berg där ingen annan varit. Någonsin. Det är coolt.

Typ en skidhipster. Bry dig inte om sådana, du lär knappast ha en rolig säsong i La Grave om du är nybakad student, är inte extremt cynisk samt saknar ett "det är ju coolt, ingen vet något som stället och just därför är det coolt!"-bekräftelsebehov.

On_Topic så gör det inte svårare än vad det behöver vara.
Välj ett ställe med kul terräng som är relativt snösäkert. Ett relativt stort system(8-liftar +) är att föredra då du faktiskt ska tillbringa 5 månader på samma ställe.
Behöver du jobba så välj ett ställe du tror dig kunna få jobb på.
Vill du inte supa utan istället vara uppe tidigt och åk skidor - GÖR DET? Är väl inte så mycket svårare än att säga åt de du träffar där nere att du är där för att åka skidor, och om du sedan pallar, festa?

Har själv gjort en säsong i Valdi(som nämnts ovan), och visst var det mycket fest. Ville man kunde man vara ute exakt varje kväll och ha det rätt ballt. Jag fick ut en 135-ish skiddagar på 5 månader, inte fy skam. Jobbade också 6 kvällar i veckan, samt var ute kanske 3 kvällar i veckan snitt. Hade kompisar, roomies och kollegor som åkte kanske 3 dagar i veckan februari och framåt, men de får ju välja helt självt hur de vill göra.

Är du där för att åka skidor, gör det. Är du där för att supa, gör det. Är du där för att försöka bevisa för dig själv(och alla andra) hur cool och unik du är genom att spendera vintern i nån obskyr håla med en lift så dra till La Grave(eller nåt liknande ställe).

Inte sagt att La Grave(berget) säkert är grymt häftigt. Men att säsonga på ett sånt ställe är det nog få som mår bra av.

Edit. Skulle säga Engelberg(som har sjukt kul terräng), Valdi(som jag gillar), eller typ Serre/Alpe. Alternativt på andra sidan Atlanten, typ Rev/Kicking/Fernie. Kan vara värt att kolla upp!

Senast ändrad:
La Grave (byn) går väl att summera ganska fort. Har du ambitionen att åka runt med rep och yxa så är det ett förbannat häftigt ställe. Det är också kul att vara där nån dag nån gång ibland för att miljön är jäkligt cool. Åkningen har kanske inte imponerat så himla mycket på mig dock de ggr jag varit där. Sista gången hade vi faktiskt knädjupt på sina ställen men det blir väldigt snabbt uppåkt. Visst är du duktig och hittar väldigt bra och vill klättra/ hajka finns det säkert snö kvar länge men det kräver ju som sagt en del av dig.

La_grave (personen) har ju i tidigare trådar påpekat hur trist hen tycker att det är att åka puder så det passar väl antagligen ganska bra med La Grave (berget)

Okej då låter det som att La Grave inte är något för mig. Det är ganska många som rekommenderar mig att åka till nått lite större för att sen välja själv hur jag ska tillbringa säsongen. Kanske är det lättare att göra det just för att jag inte pratar något annat än engelska och att jag förmodligen inte kommer åka ner förens nyår. En del av mig är riktigt sugen på Italien och Monterosa eller kanske Serre men frågan är då om jag får lappsjuka efter ett tag, eller om jag överhuvudtaget får jobb med tanke på språk och att jag kommer senare på säsongen. Därför är kanske St Anton eller Valdi säkrare och samtidigt vet jag vad jag får för åkning och att det händer lite runt omkring en.

Stort tack för alla svar! Jag har funderat en hel del på Engelberg också.
Väldigt mycket svenskar i Engelberg... och världens kanske långsammaste lift till toppen. Känner mig alltid lite stressad där, men det finns mycket fin, och en hel del farlig åkning.

Annars finns det ju många fina pärlor i Schweiz typ:

Disentis (liten ort, gött folk å fin offpist, kolla in nangijala.ch)
Andermatt (toppenfin offpist och mysig by)
lenzerheide / Arosa (Massor av åkning, ingen favoritstad direkt men sjysta berg)
Davos (flera goa berg att välja på och bra "stad")
Zermatt och saas-fe (dödligt mysiga byar och stora berg)

Sen finns det ytterligare 200 orter för att inte tala om österike och frankrike... Tycker orterna här i ch är lite mindre och mer genuina. Sen är det väldigt enkelt att ta bilen/tåget till andra ställen om snön är kass. Lycka till att hitta nått gött.

Alagna är mycket trevligt imo. Har dock inte säsongat där utan bara varit där på en kortare visit hos vänner som jobbade där. Dem verkade ha det jäkligt gött iaf. :cool:

Tillbaka
Topp