Hjälp mig (också)!

Hjälp mig (också)!
Efter att ha kollat genom forumet lite så har jag märkt att "HultEM" är i ungefär samma viktklass och längd. men jag skall följa mallen enligt https://www.freeride.se/content/92/ .

- Min vikt: 95kg utan kläder
- din åkskicklighet: Jag är ingen offpist gud men tar mig ner. åker inte jättesnabbt (vilket tenderar till att bli mitt problem i just offpisten).
- om du åker i eller utanför pisten: både och vill hitta en kompromiss mellan dem båda kanske åker 65/35 (offpist / pist). åker aldrig park och såvida jag inte gör en Backflip av misstag och får ett enormt sug efter att jibba så lär det inte bli någe park i år heller.
- om du åker fort eller långsamt: se ovan. inte jättesnabbt... detta skiljer sig dock lite i pisten för där åker jag på rätt bra, i offpisten är jag lite fegare smått osäker är antagligen anledningen
- vilken typ av skidåkning du föredrar: i Mina ögon finns det inget som slår ett härligt puderåk, eller iallafall drömmen om att göra ett perfekt sådant.

hade tänkt åka iallafall 4 veckor i år blir nog minst 2-3 av dem i alperna. är runt 190 lång har inte mätt mig på ett tag, 189-192 något i den stilen.

Så för att utveckla lite min fråga lite! Vilka skidor rekommenderar ni? profilen "Hasse" rekomenderar Scott Pure och även Hendryx (har aldrig hört talas om dessa skidor vilket får mig att tvivla lite sen så är de lite väl dyra också). Sedan näms också K2s Apache Chief.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Hjälp mig (också)!
Känns som om du är en klockren Rossi B-Squad åkare med tanke på vikt, åkstil osv....
Men möjligtvis att Atomics Sugar Daddy eller Big Daddy kan passa, beroende på hur breda lagg du vågar ge dig på....

Hjälp mig (också)!
hmm jo, men är inte Rossi B-Squad lite väl styv? har hört att du måste ha sjuka benmuskler för dem och jobba hela tiden. Jag är tyvärr lite otränad, har spenderat försäsongen lite ohälsosamt och inte varit på gymmet mer än kanske 2 gånger i månaden?

Hjälp mig (också)!
Sen undrar jag angående Fishtailen på Scott Pure, är den ohållbar? har även hört att det inte går på garantin om man t.ex. knäcker den detta skulle vara oerhört störande då jag måste köpa nya skidor igen isåfall?

Hjälp mig (också)!
Splittailen på Pure är mer hållbar i år då det äntligen är en riktig förlängning av skidan istället för två plastfenor som är påsatta efter skidkärnan. Om den skulle gå av så påverkar det dock inte skidans åkegenskaper nämnvärt.
B-squad låter eventuellt lite väl hård för dig även om den är mjukare än B-squad Pro. Pure låter däremot helt perfekt för dig. Annars så kanske du ska kolla upp Nordica Supercharger Blower, också en skida som borde passa dig.

Hjälp mig (också)!
Superchargern ser ju heltklart bra ut, men den verkar riktigt bred... har du själv åkt den kanske? måste tänka på att jag vill ha den i pisten också. är verkligen riktigt sugen på Puren nu, såg en kille i skidaffären idag som precis köpt dem... gjorde inte det hela bättre om vi säger så!

Hjälp mig (också)!
Jag har åkt på Blowern en dag här i Åre, funkar utmärkt faktiskt. Trots sin bredd så funkar dom dugligt i pist pga sin skärning. Fråga Reine Barkered här på freeride, han körde på dom hela förra säsongen. Men Pure är också en utmärkt skida.

Hjälp mig (också)!
ehum jag ljög nu, köpte enforcer.... men bestämde mig för att köpa två lagg, köpte ett par salomon pistskidor från förra året för 2800:- inkl. bindingar. var rätt nöjd faktiskt =D

Tillbaka
Topp