Hjälp mig.. Ska jag köpa dessa pistskidor?

E-rad

Medlem
Hej, ska försöka hålla mig kortfattad :]
Blev sugen på ett par renodlade pistskidor men aldrig åkt något smalare än 95 under fot.

Enligt skidlängdsguiden här på freeride borde jag ha runt 172-180cm beroende på om jag väljer funcarv (korta skidor, liten radie) eller friåkning i pist. Ligger i gränsen om man ska välja 66-73kg eller 74-82kg.

Är en riktig lättviktare :D ~188 och väger ~73,5kg
Vad tror ni om Head iSupershape Magnum 170cm till mig? För korta? Ska jag avvakta?
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2015/head/supershape-magnum.html

Anledningen till att jag frågar är att jag kan skaffa ett par (2015 års modell) till överkomligt pris

Tanken är att ha ett par att ta med när jag ska åka med tjejen (blir enbart pist då) för att ha lite roligare i pisten.

När det kommer till åkstil och skicklighet gällande pist så är det sällan jag inte kör full fart.
Kör dock inte full far de första 5 metrarna på väggen.. Där blir det lite sladd :]

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Magnum i 170 låter bra. Hittar årets modell på Ebay för 3800 inkl bindningen PRX 12 som är najs. Och fri frakt.

Magnum tror jag iofs trivs bäst i korta svängar.

Senast ändrad:
Tack för svar!
Hittade eBayannonsen du syftade på.
Avvaktar tills att jag fått fler svar innan jag gör något.. Önskar fler råd gällande just längden på skidan

Senast ändrad:
Tror inte jag kört Magnum själv men helt klart är Heads Supershape vassa skidor. Vad jag kan se har Magnum en förhållandevis kort skärning och görs i längsta längd 177 cm. Med tanke på din vikt tror jag inte det finns någon anledning att gå längre än 170 cm. Hade du som jag, vägt 20 kg mer, kanske den är i mjukaste laget, men knappast för dig.

Jag tycker inte du ska bekymra dig ett ögonblick i vad längdkalkyllatorn ger för resultat, regelboken är omskriven mer än en gång sedan den gjordes!

/MM

Hej

Jag har precis kört en vecka i Sälen med supershape ititan den blå versionen med hyrbindning i längd 170 cm. Jag är 188 cm väger typ 71-72 kg och körde både pist, isig pist, pucklig uppkörd skog, park och faktiskt en del puder då det kom en hel del snö nu runt påsk.

Tyckte denna skida var helt grym för mig. Mkt bra bett på hårt underlag, mkt enkel att få kant och börja svänga, svänger både kort och långsväng bea och om man vill bra "pop" eller katapult ut ur svängen. Går att slö köra och hårdköra. Enda svagheten var väl bärighet i lössnö vilket gör att man måste ha fart för att komma upp i snön eller mkt bakåtsikt för att få upp tippen på skidan. Men med lite jävlar anama tyckte jag den funkade bra där med.

Kort sagt mkt nöjd med denna skida. Skulle jag hitta en till vettiga pengar hade det blivit köp.

patflemming sa:
Hej

Jag har precis kört en vecka i Sälen med supershape ititan den blå versionen med hyrbindning i längd 170 cm. Jag är 188 cm väger typ 71-72 kg och körde både pist, isig pist, pucklig uppkörd skog, park och faktiskt en del puder då det kom en hel del snö nu runt påsk.

Tyckte denna skida var helt grym för mig. Mkt bra bett på hårt underlag, mkt enkel att få kant och börja svänga, svänger både kort och långsväng bea och om man vill bra "pop" eller katapult ut ur svängen. Går att slö köra och hårdköra. Enda svagheten var väl bärighet i lössnö vilket gör att man måste ha fart för att komma upp i snön eller mkt bakåtsikt för att få upp tippen på skidan. Men med lite jävlar anama tyckte jag den funkade bra där med.

Kort sagt mkt nöjd med denna skida. Skulle jag hitta en till vettiga pengar hade det blivit köp.
Tusen tack för ditt svar! Även till dig Mountain_Man!

Tror jag ska hålla ögonen öppna och slå till på ett par supershape. Vilken modell är ju dock frågan..
Finns ititan, Magnum mfl...

Får läsa på lite om varje modell och se vilken jag tror kan passa

Tillbaka
Topp