Hjälp mig välja mellan 3 bindningar ;)

Spangel

Medlem
Ska köpa skidor nu (bra tid på året, huh? :P ) och ska ju då köpa bindningar... Har läst runt lite och funnit att Markers inte alls verkar vara bra, hur är det egentligen? Jag kör freestyle, åker inte på några Jon Olsson-hopp, men mest större hopp och railar... Om jag ska välja mellan:
Atomic Neox 4.12 ALU 81mm bindningar
Atomic Neox 412 88mm ALU frame (är det samma bindning fast 81+88mm...? var är det man mäter på bindningen?
Marker Griffon Schizo 12 90mm
Salomon Z12 TI B100

vilka skulle ni välja + vad finns det för för- och nackdelar med de olika bindningarna?

Gissar på att skillnaden på atomic bindningarna är bredden på skistoppern.
Har ingen erfarenhet av någon av bindningarna men skulle rekommendera look px14 jib, alt ross scratch 140 (kanske inte heter så längre?) som är samma bindning som looken.

grejen är att jag ska köpa dem på ett ställe i usa, och det finns inte så många bindningar att välja på nu :/ finns några fler marker 11 bindningar och marker jester schizo 16 också

Hur mycket väger du, vad brukar du ställa bindningar på för DIN, sulmått osv?

Är svårt att rekommendera något utan mer info

väger 60kg, DIN brukar jag ha cirkus 6, kommer inte ihåg om jag har 28 eller 29... haha :D vad vill ni mer veta? ;)

En trave med bra bindningar som jag skulle föreslå att du kikar närmare på:
Look P12/FKS120 (svåra att få tag på dock, P14 börjar på 5, inte optimalt men skulle kunna fungera)
Marker Griffon (om du nu vill ha schizofunktionen så kör på det istället)
Salomon STH12 skulle kunna fungera, inte den bästa dock
Deadbolt/mojo/peak 13

Look P12/FKS120 skulle nog vara det bästa alternativet.

Du måste ha stora fötter för övrigt :)

Senast ändrad:
hmm vänta har jag tänkt helt fel när jag sa 28-29? ;) fan har glömt allt jueh :P bröt armen i höstas, inte åkt på två år hehe :D
har iaf läst runt lite på freeride och så, tror jag letar reda på ett par Look P12 eller rossignol fks120, hittar jag inte det kör jag på marker griffon schizo 12 ;) men om någon annan vill tillägga nåt, så varsågoda allesammans :D

Foxxi sa:
hmm vänta har jag tänkt helt fel när jag sa 28-29? ;) fan har glömt allt jueh :P bröt armen i höstas, inte åkt på två år hehe :D
har iaf läst runt lite på freeride och så, tror jag letar reda på ett par Look P12 eller rossignol fks120, hittar jag inte det kör jag på marker griffon schizo 12 ;) men om någon annan vill tillägga nåt, så varsågoda allesammans :D
Om du inte behöver kunna flytta bindningen hade jag hellre rekommenderat vanliga griffon än schizo... Mindre vikt och mindre prylar som kan gå sönder

hmm joo, tänkte det med... men affären där jag ska köpa skidorna har inte vanliga griffons ;) men jag letar runt lite :D

Tillbaka
Topp