Hjälp mig välja twintip !

zzzzandra

Ny medlem
Hellu !
Jag har hyrt skidor ett tag o tycker de är väldigt kul så nu har jag bestämt mig för att köpa ett par egna. Och eftersom jag vill börja trixa så vill ja ha ett par twintip. Förstått att de är sånna man ska ha. Men jag har ingen aning om vilka som skulle kunna passa en åkare som mig. Jag åker mest i pisten men de kommer väl antagligen bli att jag provar offpist. Och ja vad kan man säga mer, vill ju som sagt börja trixa.
Skulle vara jätte tacksam för svar !

Är ca 163 cm o väger väl 50 kg.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
zzzzandra sa:
okej , förstår inte är de så stor skillnad mellan tjej och kill skidor ? ^^
Skillnaden är den att de ofta är lättare och kommer i kortare längder som sagt. Men de är också byggda på ett annat sätt. Eftersom tjejer inte har tyngdpunkten på samma plats som killar, beroende på kroppsform, så måste skidan vara byggd efter detta. Därför har TJEJER i regel lättare att åka på en tjejskida men inte killar. Som skrivet ovan skulle nog en k2 silencer passa dig bra. Den är mjuk, kort och lättåkt. Om du är nybörjare och inte väger så mycket ska du nog satsa på 159cm skidan. Tror det kanske blir lite bökigt med längre skida.

Om du däremot vill köra lite hårdare, tycker jag inte att du ska köpa en längra silencer utan däremot den lite styvare och bredare MissDemeananor (https://www.freeride.se/review/view.php?id=4622) 159 cm.

Jag tycker att du lika gärna kan skaffa MissDemeanor som Silencer, jag skaffade mina MD för två år sedan och var ärligt talat ingen vidare skidåkare då, men jag har vuxit med skidorna snarare än ifrån dem. De är lättkörda, breda nog att överleva i någon decimeter nysnö (djupare än så blir lätt lite jobbigt) och funkar utmärkt som pistskida även om just mina är nästan mittmonterade.

(Hade jag köpt dem nu hade jag standardmonterat dem för lite bättre flyt med tanke på hur sällan jag kör switch.)

En till fråga , jag funderar på ett par MissDemeanor vart kan jag beställa dom enkelt o slippa massa problem ? ^^ :P

Tillbaka
Topp