hjälp! min skida har spruckigt!

Robintrolin

Medlem
min skida har spruckigt fram i nosen(HEAD mad-trix), jag tänkte lämna in den/dom, och får jag nya då eller lagar dom den bara? det måste ju vara nått tillverkningsfel på skidan(jag har bara åkt en sessong på dom) så jag måste väll få nya, eller??
Är det nån som har stött på samma problem?
Ska jag lämna in dom eller ska jag försöka laga dom själv?

"bara en säsong"
det är inte så bara,gick dom sönder när du åkte helt vanligt eller?

hur mkt sönder är dom då ? har själv ett par knäckta movement joystick, men dom e så jävla slitna så ja ska försöka laga dom själv. men de låter ju lite konstigt att dom har gått av när du bara har hoppat, men gå dit du har köpt dom å kolla vad dom säger då. annars kan du gå direkt på det undre lagret, man får faktist det nu när det är jul :)

Lämna in och förklara att du inte har missbrukat skidan. En twintip ska ju hålla för jibbing. Hanteringen av reklamationer är olika beroende på företag. Generellt sett är det svårt att få ersättning om skidan är över ett år gammal, oavsett hur lite du har använt den. Men fråga kostar inget. Det finns tre alternativ: 1. Ny skida. 2. Reparation av skidan. 3. Retur av samma skida.

Om du får tillbaka skidan i trasigt skick limmar du det bäst med 24-timmars epoxy och en massa tvingar. Om skadan är en delaminering ända fram i spetsen brukar det sällan räcka med bara en vanlig pressad limning. Det kommer troligtvis att spricka upp igen efter ett par hårda landningar. Istället behöver du komplettera med någon form av mekanisk förstärkning, som tex några små bultar i stil med K2:s twins, eller med två-tre lager glasfiber som läggs runt kanten och formpressas med tex gladpack.

Vad du än gör så limma inte med vanlig tiominuters snabb-epoxy. Det är lönlöst och försvårar bara för senare reparationer.

Lämna in dom å säg som de är, då kommer du förmodligen att få nya. Jag själv har knäckt 4 par skidor på samma sätt (på en vinter) och fått nya varje gång. Att limma ger ingenting dom går sönder på samma sätt direkt igen då. Så mitt tips till dej är att gå tillbaka till affären där du köpte dom och be om nya, de har ja gjort och de har funkat varje gång.

jag slänger in en brasklapp och utökar MnO:s svar med en nummer 4!

4. Hör efter med ditt försäkringsbolag. Har du kvitto kvar skickar du in skida + kvitto till dem (om inte kvitto kan du höra efter med någon snäll skidshop som kan skriva ut ett åt dig). Alla försäkringsbolag ger dig självfallet inte nya lagg, men länsförsäkringar vet jag kan göra det. Jag har själv gjort på detta sätt och fick betala en självrisk på runt 1000 lappen, men fick ut ca 7000:- för att köpa mig ett par nya.

lycka till!

Det e ju inte helt ovanligt att de spricker på det sättet om det är det sättet jag tänker på...du spräcker skidan i framkant där du delar övre lager och undre lager? det beror på att du landar för stumt på skidorna. Min kompis råkade ut för samma sak, då limmade dom skidorna o det höll, men självklart ska du ha nya lagg om de inte är ett år gamla. Jag fick igenom min reklamation förra vintern på en sprucken skida på ett annat ställe. Det borde gå iaf.

Jag har sjväl stött på samma problem..
Knäckte mona Seventwenty efter en vecka eller så..
Och jag hoppade bara.
Men sen kom jag på,, att jag landade platt ibland.
Om du bara hoppar, så måste du nöästan landa platt, eftersom dom spruckit.
Om du bara skulle landa i nedförsbacke skulle dom inte spricka lika lätt..

Men mitt tipst är att lämna in dom där du köpte dom, och hoppas på det bästa!
Så gjorde iaf jag..
Men tänk på hur du landar!

P.

Tillbaka
Topp