HJÄLP! Skarv på belaget

• Trådstartare Trådstartare s-w
  • Start datum Start datum

s-w

Ny medlem
HJÄLP! Skarv på belaget
Hejsan!

Idag fick jag hem min efterlängtade beställning från sportconrad - ett par K2 Public enemy.
När jag skulle sätta igång att valla skidorna så märkte jag något som jag aldrig sett förut. De vita deltaljerna, på det annars röda belaget, kändes som påklistrade uppe på belaget, och om man drog över med fingret så kände man klara skarvar.

Nu undrar jag om detta är vanligt fenomen på skidor, ska de vara så? eller är det något fabriksfel kanske , och isåfall, va kan man göra åt de då?

http://195.149.144.149/images/99/9965812730.jpg

Senast ändrad:
HJÄLP! Skarv på belaget
Wave sa:
Om det är mitt på skidan så lär dom vara railförstärkta,,,,
Nej det är vid nosen och nere vid tailen, Som sagt om jag får tag i någon bild (söker för fulla muggar) så förstår du.

Det är siluetterna av soldater och K2 märket

HJÄLP! Skarv på belaget
Är det inte så att dom vita detaljerna skärs ut för att passa in i de röda belagen.. men en skarv ska de ju inte va..

HJÄLP! Skarv på belaget
Skidor ska inte ha skarvar där. Mina Armada har ingen skarv och inte hade mina 1080 så heller. Mamma´s Head skidor hade en skarv 10 cm in på skidan framifrån men det var för det skiftade färg från vitt till svart + en loga.

Tycker det låter kasst att ha skarvar i belagen, kolla med dom andra PE ägarna och begär nya om du är ensam om det. Tror knappast det gör något eller släpper men tänk om? :/

HJÄLP! Skarv på belaget
Rege sa:
Är det inte så att dom vita detaljerna skärs ut för att passa in i de röda belagen.. men en skarv ska de ju inte va..
Jo ser ut som dom är skurna för att passa belagen!

Kan man gå till närmaste skidbutik och fixa de? Att dom fyller igen och slipar ner eller något liknande?

HJÄLP! Skarv på belaget
Och för att visa vad jag mena med min extrema paintmålning:

2e1w3o1.jpg

Där satt det alltså en skarv som "märktes". I bytet från svart till vitt belag..

Senast ändrad:
HJÄLP! Skarv på belaget
HJÄLP! Skarv på belaget
BigAir sa:
s-w sa:
BigAir sa:
Och för att visa vad jag mena med min extrema paintmålning:

http://i13.tinypic.com/2e1w3o1.jpg

Där satt det alltså en skarv som "märktes". I bytet från svart till vitt belag..
Okej, va gjorde du/hon åt saken? Körde hon med skarven, eller lämna hon in den?
Skarven ska vara där och är på alla likadana skidor. Med lite valla märks den inte..
Korrekt!

bara att valla det är inget ovanligt och märks inte.. om man vallar.. och d gör man ju!

HJÄLP! Skarv på belaget
Okej! tack för svaren! blir nog att valla och köra, möjligtvis glida förbi alpint/alpingaraget och fråga, eller gå till närmsta butik med PE i sortimentet och känna på lite andra exemplar.

HJÄLP! Skarv på belaget
Det finns två varianter till att skapa grafik på belagsidan av skidor. Antingen läggs en grafikbotten under ett transparent belag, eller också stansas belaget ut i delar med olika färger. Delarna läggs sedan som ett pussel innan pressning. Ett transparent belag ger en lite mattare grafik, men ger samtidigt en enklare tillverkningsprocess iom att man inte behöver passa in några belagsbitar manuellt. Stansad grafik ger klara färger, men du kommer alltid att kunna känna skarven mellan bitarna. Det finns tom rena racestock-skidor med den konstruktionen, så det är knappast något som påverkar prestandan i någon nämnvärd omfattning. En nackdel med transparanta belag är att det är riktigt svårt att laga snyggt i jämförelse med svart belag. Därför föredrar jag stansad grafik med svart belag under foten, där skadorna är vanligast.

Du har alltså ett par skidor med stansad grafik. Som du säger själv: Det är bara att valla och köra.

Tillbaka
Topp