Hjälp sökes - skidort i alperna

Valmgren

Aktiv medlem
Hej!
Sitter och planerar nästkommande års resa till alperna (13/14)
Jag och en polare är sugna på att dra ned för att köra skogskidåkning och möjligtvis lite randoné.
Men då min erfarenhet av alperna begränsas till Zermatt så behöver jag tips och råd.
Det jag/vi söker hos en skidort är bra skogsskidåkning (eller åk som slutar i det) och hyfsat billigt boende/mat/liftkort. Åldern på liftsystemet spelar inte så stor roll så länge åken är bra, en gammal långsam lift med off pist är bättre än en 6 sitts express som går till en svart pist. Även en fördel om orten inte är så populär då det innebär mer lössnö till oss ;)

Den enda skidorten jag kollat på än så länge är Obertauern men då jag saknar kontakter med personlig erfarenhet kan jag endast spekulera utifrån pistkartan.

Så kom gärna med tips och råd.

Planerar ingen säsong (ännu) utan det vi har framför oss är en 1-2v skidsemester..

//RsQ

Tack för svaret, ska kolla vidare i den riktningen. Är beredda att bo lite utanför om det medför direkta prissänktningar. Vet du hur det ligger till i verbier? lika dyrt utanför som "mitt i" själva skidorten?

//RsQ

La Thuile i Aosta är schysst, riktigt bra skogsåkning, bra höglapin terräng, 20 min till Helbronner och Cormeyur (eller hur det stavas) och oändligt med möjligheter att tura. Hyggligt billigt också. Kolla på TGR's Light the Wick från när de var där (guidade av företaget Zero Vertigo om du är sugen på att hitta samma spots).

Tack för ytterliggare en omgång med tips! Uppskattas.
Tänkte ställa en lite snabb följdfråga.
Om ni skulle spendera 1-2 månader i de europeiska alperna. Vart skulle ni åka då?

Beror ju på vilken ekonomi man sitter på ;) Men en ort med flera toppar på över 3000 m och med erkänt snörika vintrar! Så säg någon stans i Tirol eller i central Schweiz. Kanske Aosta dalen??

om du ska åka runt i europeiska alperna skulle jag definitivt göra det runt Genève. Finns hur mycket som helst inom 1 timmas biltur därifrån. Chamonix, la grand massif, portes du soleil, La Clusaz, samtliga områden har bra skogsåkning. Åker du 2-3 timmar istället kommer du till verbier och andra pärlor.

Faktist inte haft en tanke på att bila runt. Men när du nämner det så låter det otroligt lockande. Då kan man även planera efter snötillgång/snöfall. Skulle du rekommendera att hyra bil där eller åka hela vägen från sverige? (flyga till ex. geneve eller zurich)

Erikbrand sa:
om du ska åka runt i europeiska alperna skulle jag definitivt göra det runt Genève. Finns hur mycket som helst inom 1 timmas biltur därifrån. Chamonix, la grand massif, portes du soleil, La Clusaz, samtliga områden har bra skogsåkning. Åker du 2-3 timmar istället kommer du till verbier och andra pärlor.

Tillbaka
Topp