Hjälp, vet ni hur mycket dom är värda?

susu

Ny medlem
Hej! Ny här inne. Har laddat upp en bild på två par skidor, 2 stavar och en bindning.
Min man har vunnit skidorna för 2 år sedan. (oanvända) Dom står bara i förrådet så jag tänkte att det är dax att sälja dom istället. Vet nån hur mycket dom är värda? Hör bindningen ihop med vilket skidpar som helst eller nån specifik? Skidorna är 169 cm (Salomon) och 152 cm (falu råg) långa. Stavarna 115 cm (Salomon) och 125 cm (Scott).
Tacksam om nån kunde hjälpa oss.

Senast ändrad:
Du inser väl att det står 170 på Salomonskidorna? Och det är inte så jäkla svårt att kolla på skidan, speciellt bak, och försöka luska ut vad det är för modell...

Yes det stämmer om falu råg skidan. Förväntar mig inte att få så mycket för dom heller. Nån aning om hur mycket man kan sälja dom för?
170 Salomonskidorna är fortfarande inplastade. Etiketten ovanpå plastet står:
786 752 42
Yo
K Equipe GC+711
B75 BK/G 17

Under den översta etiketten får jag ett skymt om en annan etikett under. Men jag ser inte vad det står eftersom jag helst inte vill ta bort plastet.

hmm åren stämmer. Vi fick dom 2007. Det rekomenderade priset (länken) är det inklusive bindningen?
Frågan är nu om bindningen på bilden tillhör Salomon skidan?

Det rekommenderad priset är inklusive bindningen. Förutsatt att bindningen heter 711 är det den som då ska vara till Salomonskidan.

Salomonskidan är en typisk "Intersport/Stadium"-medelpistskida som har en bred målgrupp. Du gör bäst i att sälja den på Blocket där du når en annan, mindre medveten, kundskara än på den här sidan. Om du säljer paret här på Freeride och sätter 2000kr kommer du få sålt dom snabbt. 2500 är nog i nivå med marknadspris för relativt säker försäljning. Du kan få upp mot 3000kr kanske som max, men då får du också räkna med att dom blir liggande ett tag. På Blocket däremot tror jag inte det är några problem att sälja dom för 3000, och med lite tur kan du få några hundringar ytterligare. Att skidorna är några år gamla och att nypriset är "bara" 4000kr spelar mindre roll. Sånt har dom flesta på Blocket inte koll på och du lurar knappast någon heller om du säljer för 3000kr. Det är ju ett par helt nya och mycket välpresterande skidor som säljs tusen kr under butikspris.

Equipe GC är för övrigt en skida för medelgoda till avancerade åkare och det är en allround pistskida med en radie mellan SL (slalom) och GS (storslalom, Giant Slalom) som passar dom allra flesta. Den bör inte vara svårsåld. Längden är också helt rätt för att passa många.

Angående bindningen så är den förhoppningsvis till Salomonskidan. Salomonen har nämligen ett bindningssystem kallat Smarttrac som gör att vanliga plattmonterade bindningar inte passar. Du trär på bindningen framifrån och bakifrån och låser den med en spärrskruv. Man behöver knappast vara tekniker för att lista ut hur det fungerar.

Twintipskidan är svår att säga något om. Det är med största säkerhet en instegsmodell med customgrafik. Min gissning är att den är byggd av det österrikiska företaget Pale, som ofta ligger bakom små serier med specialbeställd grafik. Det kan vara en Elan också, eller något helt annat. Hur eller hur så är det säkert en skida med skumkärna för lätta åkare och juniorer. Nypris knappt 2000kr med bindning. 600-800kr kanske iom att du inte har någon bindning. Inte lättsåld. Falu Rågrut går nog fasen inte hem så hårt bland tall-T-kidsen :)
Till den här skidan passar alla platt monterade bindningar (dvs sådana som man borrar hål i skidan för och skruvar dit, dvs en traditionell bindning).

Bindningen är med all säkerhet en tyrolia och passar bara till falu råg
Har du bara skida salomom och ingen bindning till är de inte värda så mycket, att köpa en sån bindning som passar salomons bindningssystem är inte billigt
1500-2000 salomon utan bindning
1000 kr falu råg

ALPINBUTIK sa:
Har du bara skida salomom och ingen bindning till är de inte värda så mycket, att köpa en sån bindning som passar salomons bindningssystem är inte billigt
Om det är en Tyrolia (håller med om att det ser ut som en sådan och inte en Salomon) så passar den Falu-Råg-skidan och alla andra skidor med traditionell montering. Dock inte Salomonen som sagt. En sådan skida med Smarttrac utan bindning är i princip osäljbar skulle jag säga, eller iaf måste den vara rejält billig.

Ta en närbild på bindningen och lägg upp så får du ett svar på vad det är för bindning och om den eventuellt kan funka på Salomonskidan.

MnO sa:
ALPINBUTIK sa:
Om det är en Tyrolia (håller med om att det ser ut som en sådan och inte en Salomon) så passar den Falu-Råg-skidan och alla andra skidor med traditionell montering. Dock inte Salomonen som sagt. En sådan skida med Smarttrac utan bindning är i princip osäljbar skulle jag säga, eller iaf måste den vara rejält billig.

Ta en närbild på bindningen och lägg upp så får du ett svar på vad det är för bindning och om den eventuellt kan funka på Salomonskidan.
det står ju klart och tydligt "tyrolia" på lådan, som jag skrev i price check-tråden, och mig veterligen har tyrolia aldrig haft några bindningar på salomonskidor. åtminstone inte av den här modellen, som ska skjutas på. låda och bindning behöver iofs inte vara samma fabrikat, men man får väl ändå utgå från att de är det.

bindningen ser inte heller ut att passa med smarttracken, och tyrolia verkar inte heller haft någon bindning som heter 711 (som nämndes tidigare). jag tror därför att tyroliabindningen hör ihop med knäckelaggen, och salomonbindningen kommit på vift.

/ett par öre

Senast ändrad:
susu sa:
Yes det stämmer om falu råg skidan. Förväntar mig inte att få så mycket för dom heller. Nån aning om hur mycket man kan sälja dom för?
170 Salomonskidorna är fortfarande inplastade. Etiketten ovanpå plastet står:
786 752 42
Yo
K Equipe GC+711
B75 BK/G 17

Under den översta etiketten får jag ett skymt om en annan etikett under. Men jag ser inte vad det står eftersom jag helst inte vill ta bort plastet.
Hmm säger etikettens text skidornas radie? Hur kan man ta reda på det?

Senast ändrad:
Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp