"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Hjälp vid köp av kamera... | Freeride

Hjälp vid köp av kamera...

Manfreed

Ny medlem
Så här efer Jul när det har blivit påfyllning i kassa så har tankarna dykt upp på att köpa mig en kamera...
Har titta lite på forumet och det verkar som Canon EOS 550D är populärt. Vill ha en så bra bild för en så liten peng som möjligt. Vill helst komma runt 3000 men inte prioritera bort kvaliteten på själva bilden alltför mycket. Ska man köra på Canonen eller vilka andra kameror finns det på marknaden?HD och 60 fps är två måsten även om priset krypper iväg...
Någon som har några tips?

Bara så att du vet så kan man konvertera 25i och 30i till 50p å 60p utan nå större problem, Adobe Premiere gör detta automatiskt vid 50% slowmo. Med en budget på 3k så hade jag köpt en gopro eller köpt en begagnad kamera med eller utan 60p.

excellentswordfight sa:
Bara så att du vet så kan man konvertera 25i och 30i till 50p å 60p utan nå större problem, Adobe Premiere gör detta automatiskt vid 50% slowmo. Med en budget på 3k så hade jag köpt en gopro eller köpt en begagnad kamera med eller utan 60p.
Så i princip så skulle jag kunna köpa en Nixon D3100 eller Canon EOS 1100D och fortfarande kunna få en "smooth" slowmo? De kostar något över 3k men är inte så sugen på GoPro, vill ha något att hålla i osv...

excellentswordfight sa:
Men när bilden är interlaced(i) så innebär väl det att när man deinterlace:ar så blir det hälften så många frames? 30p(progressiva, ''hela'') och 60i(interlaced, ''tvinnade'') blir väl jämvärdiga i mängden information per sek? Du menar inte tvärt om eller? :D Låter lite konstigt så länge det inte är någon ny plug-in eller så...
Förövrigt så hade jag köpt 550D:n :)
Jag tror icke du kan få smooth slowmo under typ 60% hastighet med en canon 1100D.

Senast ändrad:
F-T sa:
excellentswordfight sa:
Men när bilden är interlaced(i) så innebär väl det att när man deinterlace:ar så blir det hälften så många frames? 30p och 60i blir väl jämvärdiga i mängden information per sek? Du menar inte tvärt om eller? :D Låter lite konstigt...
Förövrigt så hade jag köpt 550D:n begagnad :)
Alltså 25i består egentligen av 50st interlace:ade frames, alltså halvrutor. Man kan med interpolation skapa 50st unika helrutor av dessa dvs 50p. När man deinterlace:ar så bakar man ihop halvrutorna ist så man får 25p.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bob_deinterlacing#Doublers

Har man hyfsad koll bra deinterlace metoder så är 25i ett rätt bra format att filma i imo...

Senast ändrad:
excellentswordfight sa:
F-T sa:
excellentswordfight sa:
Men när bilden är interlaced(i) så innebär väl det att när man deinterlace:ar så blir det hälften så många frames? 30p och 60i blir väl jämvärdiga i mängden information per sek? Du menar inte tvärt om eller? :D Låter lite konstigt...
Förövrigt så hade jag köpt 550D:n begagnad :)
Alltså 25i består egentligen av 50st interlace:ade frames, alltså halvrutor. Man kan med interpolation skapa 50st unika helrutor av dessa dvs 50p. När man deinterlace:ar så bakar man ihop halvrutorna ist så man får 25p.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bob_deinterlacing#Doublers

Har man hyfsad koll bra deinterlace metoder så är 25i ett rätt bra format att filma i imo...
Jo det vet jag men heter det inte 50i då? d.v.s. 50 interlace:ade frames som du kan skapa 25 hela bilder med? :D Alltså vad jag menar är att jag alltid trott att det heter 50fps(i) då är det 50 halvbilder och därmed 25 progressiva bilder. (jag orkade inte läsa länken)

F-T sa:
Jo det vet jag men heter det inte 50i då? d.v.s. 50 interlace:ade frames som du kan skapa 25 hela bilder med? :D Alltså vad jag menar är att jag alltid trott att det heter 50fps(i) då är det 50 halvbilder och därmed 25 progressiva bilder. (jag orkade inte läsa länken)
Jo är samma sak. 50i lär ju vara mer korrekt. Brukar dock stå 25i rätt ofta, antar att det är för att folk inte ska bli förvirrade av frameraten eller nått.

Senast ändrad:
Om det fortfarande är aktuellt:
Om 60 fps är ett krav så säger jag 550D. Det är en del pengar dock om din budget är så låg.
5000 får du pynta ungefär. Men tro mig, det är värt det.
Skall du ha bra slo-mo går det tyvärr inte att gå runt hög framerate, inte med lika bra resultat.
Sen behöver du ju en del runt-omkring-utrustning, batterier (minst ett extra), minneskort och bla bla bla.
Samt en extraförsäkring. "Men det behövs ju inte!" Nej det är sant, det behövdes ju inte.
Tills kameran gick i backen och sprack fullständigt. Ojdå.... Av egen erfarenhet (x2), skaffa extraförsäkring.
Scandinavianphoto.se är grymma att handla från och har den antagligen bästa försäkringen av alla.
Ex: Canon 550D blir stulen, jag anmälde det, tog med en kopia av anmälningen till dom, pyntade 200 spänn och fick en ny kamera i näven, inte ett telefonsamtal till försäkringsbolag eller nåt. Najs.

PS: Sen kan du ju bygga på med det som behövs efteråt, glas, batterigrepp, stativ, blixtar osv osv...

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp