Hjälp vid köp av nya allmountainskidor

Tromma

Medlem
Dags för att dra ner till Österrike resterande tiden av säsongen och tänkte skaffa mig ett par nya allmountainskidor.
Det jag är ute efter är en skida som ligger mellan 100-115 i midja som är en bra allroundskida med fokus på offpist och skogsåkning men ska funka i pisten mellan offpiståken. Jag vill inte ha en skida som är mjuk och ostabil i högre hastigheter då jag gärna trycker på ordentligt.
- Vikt: 90kg
- Längd: 189cm

Det två jag står och väljer mellan är:
Salomon shogun 191cm (132/103/122)
Armada JJ 195cm (126-136-115-133-123)

Är jag på rätt spår eller ute med sparkcykeln.

Tack på förhand!

JJ för dig som väger 90 pannor blir nog rättså ostabil då den är sjuk mjuk från början.

Testa sök här på forumet, finns hur många liknande trådar som helst gällande denna typ av skidor.

SÖK SÖK SÖK:)

AOS-1897: Okej, det är det jag är orolig för så den får jag väl spola.
Salomon rocker2 är ju helt klart ett alternativ, midjan är ju över min "gräns" men får titta närmare på den.
Kan shogunen var ett klokt alternativ annars?

Shogunen är enligt mig en rättså tråkig skida, och jag är tyvärr lite partisk då jag inte är något större fan av Salomon. Jag skulle i så fall gå upp på R2an istället som Johan säger, dock är den oxå väldigt mjuk och enligt en kompis på min skidlärarkurs så fungerade den inte alls lika bra som den beskrivs i MnOs skidtest meen aja...

Annars åker jag själv just nu på årets Ross S7 och är super nöjd med den. Den flyter bra, är bra i pisten om det inte är total is, och den är riktigt fartstabil både i off och-inpist.

Katana eller kanske Bibby. Dock enbart baserat på recensioner, ingen egen erfarenhet.

Håller med om att Rocker2 är det kloka valet istället för shogun...ffa eftersom du vill ha en skida med betoning på offpistegenskaperna...i ö går den helt ok i pist också...

Okej tack så mycket för alla svar! Sitter och tittar på rocker2 nu och det ser ut att vara något! Någon som vet en bra sida som levererar ett schysst pris? Sportconrad hade inte rätt längd..

Det vore ett schysst pris om det var ink bindning. Läste i kommentarerna om skida på prylguiden här på freeride, att man kunde få den för 5750:- ink bindning och frakt på spexx.org men de säljer inte skidan där längre... Så någon tysk sida som smackar upp bra pris på skida och bindning sökes. Annars är ju sportspec bland de billigaste svenska alt!

Tillbaka
Topp