Hjälp vid köp av nya skidor pist/offpist!
Hei,
Ska precis till o köpa nya skidor. Önskar ett par det du kan åka bra i både pist och offpist. Har relativt liten erfarenhet av offpiståkning men har trots ett dåligt knä börjat köra lite i Alperna de två sista åren.
Jag är just nu inne på att köpa ett par Völkl Mantra 177 cm med ett par Marker Duke bindningar. Vill kunna nyttja gå-funktionen på bindningarna.
Detta är bara baserat på vad jag läst på diverse forum samt bekanta jag pratat med.
Lite info:
Åkställen:
Norge (Hemsedal, Norefjell, Myrkedalen, Voss, Røldal)
Alperna: Främst Engelberg o Andermatt
Längd 182 cm
Vikt 70-72 kg
Genrellt: Vältränad
Skiddagar per år: uppskattningsvis runt 15 dagar
Nuvarande skidor: Head Monster im72, 170 cm, (trur de är 05/06, de röda)
Pjäxor: Salomon X-wave 9, flex 100, 315 mm
Generellt: Gillar fart i pisterna och vill utveckla min offpiståkning. Detta gör jag letar efter en ganska lättåkt offpistskida. Vid behov köper jag en mer avanserad offpistskida om några år.
Frågor:
1.) Vad tror ni om skidvalet? Längd etc.? Rekommenderas några andra istället?
2.) Bindningsvalet? Vad med o köpa Marker Baron istället? Har läst att de kan vara bättre om man väger lite mindre.
3.) Har också tänkt köpa hudar och beställer nog från Conrad. Vad rekommenderas här? Något att tänkta på?
Tacksam för hjälp!
/Mikael
Ska precis till o köpa nya skidor. Önskar ett par det du kan åka bra i både pist och offpist. Har relativt liten erfarenhet av offpiståkning men har trots ett dåligt knä börjat köra lite i Alperna de två sista åren.
Jag är just nu inne på att köpa ett par Völkl Mantra 177 cm med ett par Marker Duke bindningar. Vill kunna nyttja gå-funktionen på bindningarna.
Detta är bara baserat på vad jag läst på diverse forum samt bekanta jag pratat med.
Lite info:
Åkställen:
Norge (Hemsedal, Norefjell, Myrkedalen, Voss, Røldal)
Alperna: Främst Engelberg o Andermatt
Längd 182 cm
Vikt 70-72 kg
Genrellt: Vältränad
Skiddagar per år: uppskattningsvis runt 15 dagar
Nuvarande skidor: Head Monster im72, 170 cm, (trur de är 05/06, de röda)
Pjäxor: Salomon X-wave 9, flex 100, 315 mm
Generellt: Gillar fart i pisterna och vill utveckla min offpiståkning. Detta gör jag letar efter en ganska lättåkt offpistskida. Vid behov köper jag en mer avanserad offpistskida om några år.
Frågor:
1.) Vad tror ni om skidvalet? Längd etc.? Rekommenderas några andra istället?
2.) Bindningsvalet? Vad med o köpa Marker Baron istället? Har läst att de kan vara bättre om man väger lite mindre.
3.) Har också tänkt köpa hudar och beställer nog från Conrad. Vad rekommenderas här? Något att tänkta på?
Tacksam för hjälp!
/Mikael