Hjälp vid köp av nya skidor pist/offpist!

Olika

Ny medlem
Hei,

Ska precis till o köpa nya skidor. Önskar ett par det du kan åka bra i både pist och offpist. Har relativt liten erfarenhet av offpiståkning men har trots ett dåligt knä börjat köra lite i Alperna de två sista åren.

Jag är just nu inne på att köpa ett par Völkl Mantra 177 cm med ett par Marker Duke bindningar. Vill kunna nyttja gå-funktionen på bindningarna.

Detta är bara baserat på vad jag läst på diverse forum samt bekanta jag pratat med.

Lite info:

Åkställen:
Norge (Hemsedal, Norefjell, Myrkedalen, Voss, Røldal)
Alperna: Främst Engelberg o Andermatt

Längd 182 cm
Vikt 70-72 kg
Genrellt: Vältränad

Skiddagar per år: uppskattningsvis runt 15 dagar

Nuvarande skidor: Head Monster im72, 170 cm, (trur de är 05/06, de röda)
Pjäxor: Salomon X-wave 9, flex 100, 315 mm

Generellt: Gillar fart i pisterna och vill utveckla min offpiståkning. Detta gör jag letar efter en ganska lättåkt offpistskida. Vid behov köper jag en mer avanserad offpistskida om några år.

Frågor:

1.) Vad tror ni om skidvalet? Längd etc.? Rekommenderas några andra istället?

2.) Bindningsvalet? Vad med o köpa Marker Baron istället? Har läst att de kan vara bättre om man väger lite mindre.

3.) Har också tänkt köpa hudar och beställer nog från Conrad. Vad rekommenderas här? Något att tänkta på?

Tacksam för hjälp!

/Mikael

Vad ska du med ett par så korta lagg till? Om du åker i Alperna så hade jag nog tänkt mig att du fixar åtminstone lika långa som dig själv speciellt som de är så "smala"
Men om jag hade suttit i din situation så hade jag nog gått upp ett snäpp på tjockleksskalan. Kanske gått på ett par Gotama eller någon annan skida som duger i pisten med gör off-pisten 12,3* roligare.

Årets Kung Fujas av K2 är grymt sköna. Lite rocker i fram på dem samt fungerar skapligt i pisten.

ifall du känner att 177cm är en lämplig längd för dig behöver du nog inte duke utan kan köra med baron.

Är du mer öppen i din tankebanor så 177cm enligt mig för litet, och mantra för tung i förhållande till flytförmågan.

Lånar tråden lite! om det är ok?
Jag är inne på samma skida (Mantra) men jag är 176 cm, är då mantra 177 för korta för mig också? är i ungefär samma sitts när det gäller åkningen.

Jag är 181cm väger ca 80kg kör alltid med skidor minst 185cm långa, speciellt i offpist. Mina Dynastar pro ledgend som jag hade förut var 190cm, det är inga problem. tycker många har kör på alldeles för korta skidor. Körde på Salomon lord förra säsongen en helt underbar skida, 185cm långa.

MVH

/C

Jag hade rekomenderat dynastar pro legend elelr att du tar en titt på skidan i alla fall. Mantra är inte mycket bättre än monsterskidorna tycker jag i offpisten..

Om det nu är mantran som gäller sà borde 184 (tror den finns i det) var mer lämpad och om du inte àker mer, väger mer eller har mer koll pà vad du behöver för bindningar sà är baronen sàkert ett bättre/billigare val. Har du haft knäproblem sà kanske det inte är rätt att satsa pà nàgot som gàr upp till DIN 16.

Ett par bredare skidor kommer att bli lättare att hantera utanför pisten, speciellt nere i A-matt/E-berg.

Mantra är en något förlegad modell enligt mig, räknades som "the shit" när det handlade om allroundskidor förut, men nu tycker jag att det finns många bredare och bättre skidor som även funkar fint i pisten.
Var inte rädd för att gå upp till ~110mm i midjan, kommer göra lössnöåkningen mycket lättare och mer njutbar. Dessutom tror jag längden blir aningens kort även om du är ovan. Ett par som är kortare än dig själv kommer vara svårt att få något riktigt flyt på. Kolla istället runt 185cm (179 om det är K2 iom att dom mäter annorlunda).

jag skulle faktiskt rekommendera elan magfire 82xti, jag har fjolårets modell och de funkar helt perfekt. jag kör kanske 65-35 pist / offpist och har inga problem att få dem på skär, bra bett i isiga backar med, är 170 lång och väger 65kg.
/f

freno sa:
jag skulle faktiskt rekommendera elan magfire 82xti, jag har fjolårets modell och de funkar helt perfekt. jag kör kanske 65-35 pist / offpist och har inga problem att få dem på skär, bra bett i isiga backar med, är 170 lång och väger 65kg.
/f
Klart att de funkar fint i pist, det är det dom är byggda för. Offpist däremot är dom alldeles för smala för att fungera ens någorlunda ok.

duger som ett bra komplement, de är ju trotts allt 82 breda så, sen finns det ju sällan nån riktig puder offpist i svergie;) annat typ i whislter/banff då brukar jag hyra istället de gångerna. men i den skit skaren som är i sverige funkar de kanon.
/f

Som tidigare personer har konstaterat, du tittar på en skida som är dels för smal och dels för kort.

Kliv upp på 100-110mm midja och en längd på nånstans mellan 180 och 190 cm.

Freno: Den skidtypen äger ju killen redan.

freno sa:
duger som ett bra komplement, de är ju trotts allt 82 breda så, sen finns det ju sällan nån riktig puder offpist i svergie;) annat typ i whislter/banff då brukar jag hyra istället de gångerna. men i den skit skaren som är i sverige funkar de kanon.
/f
Min åsikt är att en 100-110mm feting går till 95% lika bra i pisten, men är våldsamt mycket bättre i offpist.

Senast ändrad:
freno sa:
/f
haha, har använt mina med 115 mm i midjan varje dag den här säsongen, pist som offpist. Har förövrigt bara haft puder dagar med ;)

Om du ska köpa mantran så rekommenderar jag absolut att du går upp lite i längd. Som utter säger så är den kanske lite förlegad...men...jag kör själv på ett par mantra dom hårda dagarna och tycker att det är helskoj (dock ej i år då ja bara kört 140 i midja). Som du säger så kanske du kompletterar med puderplank när du känner behovet så 115 å rocker kanske du ska vänta med tills du e säker på att det är det du vill ha....annars är det bästa tipset att provköra ett par ganska feta å se om det är nåt för dig och om det nu är det så e det bara att slå till....lycka till.

Tillbaka
Topp