Hjälp vid val av tävlingsskidor

erkiperki

Ny medlem
Hej, till vintern har jag tänkt att börja träna och tävla i skidåkning, (storslalom, slalom). Jag har åkt väldigt mycket skidor är nog väldigt duktig för att inte har tränat eller tagit lektioner. Jag gillar stark Fischers skidor jag har kollat runt lite på deras hemsida men vet inte vilka skidor som är lämpliga för träning och tävling, förmodligen inne på race och racing kategorierna. Jag behöver ett par slalomskidor och ett par storslalomskidor. JaAg är 175 cm lång och väger 59 kilo.

Jag har kollat på dom här:

Slalomskidor
http://www.fischersports.com/en/Alpine/Products/Skis/Race/1077-RC4-Worldcup-SC-PRO

Storslalom
http://www.fischersports.com/en/Alpine/Products/Skis/C-LINE/1066-RC4-Worldcup-RC-C-LINE

Erik

Varför köper du inte ett par beggade tävlingsskidor? Billigare och bättre! Och fullt tillåtet, om det skulle bli gnabb om att du inte åker på FIS-godkända grejer.

Jag har letat efter begagnade skidor men hittar inget i min storlek. Varje annons jag går in och kollar på är det vuxen skidor, Ca 2 meter långa storslalomskidor. Jag behöver skidor som är ca 175 cm. Jag har tagit kontakt med Götebors alpint och ska se om dom kan hjälpa mig med val av skidor.

På din ålder/vikt är du på gränsen mellan junior och vuxen tävlingsskidor. Men de skidor du länker till är inte riktig tävlingsskidor. De är inriktad mot duktiga rekreationsåkare.

Framförallt på storslalom, de "GS" skidor inriktade mot rekreationsåkare är inte bra eller ens godkända för tävlingsåkning. Detta på grund av att de har för kort svängradie (17m är typisk). För att lära dig riktig GS teknik måste du har skidor som är rakare. Och i frantiden om du vill tävla i "riktig" tävlingar, så måste du åka på FIS godkända skidor, om då måsta lära dig att åka GS på skidor med en stor svängradie. Min dotter är 13, snart 14 och nästa säsong blir hon på 176/R21. Min son är bara 12 och han slutade den här säsongen på 167/R17. Jag förvänta att han ta steget upp till 175/R21 i andra halften av nästa säsong.

Utan att ser hur du åka jag skulle ger föjlande råd:

1) Bry dig inte om märke. Fischer, Rossi, Head, Atomic, Nordica osv, alla göra bra grejor. Det är en smaksak, men utan mer erfarenhet kan man inte vet vilken märke passa dig bäst.
2) Köpa andra hand. Om det går bra för dig, du måste byta skidor kanske efter en halv säsong. Västa tills försäsongen och då kommer upp massor av annonser.
3) Jag tror ditt bästa val är andra hands dam senior skidor SL 155 och GS 183/R23 (notera att world cup FIS skidor för damer är nu 190/R30, detta vill du INTE har än, de blir för svåra).

Om du köper junior skidor (SL 150, GS 175/R21), absolut köper billig andra hand. De ska åka på de max en halv säsong. Det kan vara bra att börja säsongen med GS 175/R21 - om du hitta en riktig billig par det kan vara värt att köpa de. Men struntar i junior SL skidor tycker jag.

Mark

Tack för ditt svar. Jag skickade in en en ansökan till Göteborgs alpin för några dagar sen, jag kan inte mycket om vad det är för regler och vad för skidor man ska ha när man ska träna och tävla, får se om dom kan hjälpa mig med det. Jag brukar kolla på blocket efterbagagnade tävlingsskidor och på olika sid klubbars hemsidor.

Erik

Tillbaka
Topp