Hjälp, vilka fler skidor ska jag ha efter 25 års uppehåll för att lära mig carva?

Rustie

Medlem
Hjälp, vilka fler skidor ska jag ha efter 25 års uppehåll för att lära mig carva?
Här kommer en lite udda förfrågan.

Jag söker skidor:

- Hyfsat kort radie för övningsinriktad friåkning i pist i en mindre skidanläggning.
- Men hyfsat stabila även när det går framåt.
- Ska passa mig som är 166 cm/60 kg, pånytt-nybörjare/medel idag men räknar med att vara avancerad snart igen eftersom jag var det för 20 år sedan.
- Ska vara ett snabbsvängs- och carvingvänligare komplement till mina Völkl Kenja, som jag nyss köpte på er inrådan och ÄR jättenöjd med. Se mitt nyligen gjorda inlägg.(HJÄLP, JAG KOMMER DIREKT FRÅN 1992 - VILKA MODERNA SKIDOR SKA JAG HA?). De är helt underbara och kommer verkligen komma till sin rätt när jag åker till större anläggningar. Men jag vill göra ett seriöst försök att banka in carvingtekniken och känner att Kenjorna kräver mer utrymme för att göra metkroken än vad som finns i den lokala skidbacken.

Det udda i min förfrågan kommer nu:

- De ska även funka i början för en totalgrön nybörjare som är 175 cm/90 kg.
- De ska därför ha ställbara bindningar så att de kan användas av båda.

Mina kriterier låter kanske lite konstiga, men jag tänkte så här: Sambon som aldrig åkt ska lära sig men har inte lust att investera i något som han inte kan. Jag å andra sidan är en prylnörd och kan absolut tänka mig att redan köpa ett till par skidor av lite annan karaktär. Vi har väl inte världens bästa ekonomi direkt efter föräldraledighet, så sambon såg lite sur ut när jag sa att jag funderar på att köpa ett till par skidor. (Även han tenderar att nörda ner sig rejält inom sina grejer, gitarrer, men han är bättre än mig på att både köpa och SÄLJA...) -Visst är det då en briljant idé om jag säger att jag köper dem så att han ska ha något att åka på i början! :D Alternativet är att han köper någon begagnad skit för max 500 spänn för ett helt skid- och pjäxpaket - då tänker jag att det är mycket bättre om JAG köper ett par skidor till MIG, som han kan låna de gånger han vill testa!

Han är 10 cm längre än mig och väger en hel del mer, så kanske kan en skida som blir lagom avancerad för mig funka som nybörjarskida för honom? Vilken är den kortaste längden han kan ploga omkring med och så smått lära sig carva med? Vilken är den optimala längden på en carvingskida för mig? Jag gillar verkligen Kenja 163 längdmässigt. Den känns smidig men det finns tillräckligt mycket skida framför mig för att ge stabilitet. Vill jag gå ner så mycket mer i längd med en kortradiecarvingskida?

Idén kläcktes när jag såg en begagnatannons för ett par Atomic Cloud Eleven med bindning på rails. Nu var de bara 155 cm - skulle jag uppleva det i kortaste laget? Kan själva modellen Cloud Eleven vara något? Som jag förstår det kommer de här skidorna med ställbara bindningar by default. Det är en fördel - jag vill defintivt hålla nere priset om jag nu köper ett par skidor i månaden... :P

I det tidigare inlägget tipsade @mountain_man om Atomic Redster X9 i samband med att jag nämnde att jag gillade gamla Atomic SX11. Kan de vara något?

Vad vill jag ha, tror ni?

Senast ändrad:
Själv anser jag Cloud 11 vara en ganska mjuk, ostabil och sladdrig skida med måttligt kantgrepp, speciellt i lite fart på isigt underlag.

155 på den skidan skulle jag säga är på tok för kort för 90 kg generellt, även om en är nybörjare. Men visst, i brist på annat kan man åka på den också. Det beror också lite p priset. Gott skick med hela bindningar, mycket kant och fina belag för under 1000-lappen, visst. Om du har åkt på avancerad nivå tidigare kommer du tyvärr troligen att växa ur skidan fort, särskilt i den längden.

Det här har du säkert redan tänkt på men jag tar upp det ändå: om du kan ställa in bindningar, kan ni dela skidor rent principiellt. Det krävs dock att du inte bara kan ställa in efter sullängd, utan också DIN (som också förändras med sullängd), förspänning, höjd- och breddinställningar (om nödvändigt) och anpassa efter åkteknik och vikt. Felinställda bindningar kan orsaka allvarliga skador. Ett tips när du letar pistlagg med bindningar på rails är dock att titta efter vilka sulmått bindningarna omfattar- det finns begränsningar där.

I ditt fall skulle jag inte dela skidor med sambon, eftersom ni vad jag förstår av din beskrivning har helt olika behov och inte åker på samma nivå.

Atomic X9 är en radiemässig allroundskida med bett, stabilitet och utrymme för både kortare och längre svängar. Det är dock inte en ren kortsvängsskida. Huruvida en vill ha lång eller kort radie är personligt. Jag gillar kort radie och kör mycket på SL, men de kräver lite flås. Fundera på vad du vill ha ut av skidan och utgå från dig själv. Provåk olika skidor.

Håller med ovanstående angående att ha koll på bindningsinställningsmöjligheterna...

När det gäller såna här "vill testa men vet inte riktigt vad"-frågor brukar jag försöka hitta begagnade alternativ som oftast går att sälja vidare utan, eller bara med en liten begränsad förlust.

Har inte heller nån universallösning på din fråga men kommer i första hand att tänka på typ ett par såna här beg Head Supershape som kanske kunde funka till ändamålen om än inte optimalt...

Mizze sa:
Det här har du säkert redan tänkt på men jag tar upp det ändå: om du kan ställa in bindningar, kan ni dela skidor rent principiellt. Det krävs dock att du inte bara kan ställa in efter sullängd, utan också DIN (som också förändras med sullängd), förspänning, höjd- och breddinställningar (om nödvändigt) och anpassa efter åkteknik och vikt.
DIN-inställningar borde jag kunna fixa med hjälp av Google -> tabell i bindningarnas manual.

Förspänning, höjd och bredd blir väl inte aktuellt att ändra för "vanliga" pjäxor? (Fick mina Kenja monterade i butik utan att ange annat än vikt och sullängd och utgår från att de levererats åkklara för en normalskicklig, normalpjäxad åkare, då inget annat angetts?)

Mizze sa:
Jag gillar kort radie och kör mycket på SL, men de kräver lite flås.
Är det hårdheten som avgör graden av flås som krävs? Eller är det graden av rocker? Skidans bredd? Längd? Vilka egenskaper?

Jag gillar inte mjuka skidor men är i denna nyfas i behov av skidor som jag orkar köra på. Vill inte växa ur dem imorgon. Kommer åka varje vecka så det vore då tusan om jag inte utvecklas. Huvudskälet för en hårdare skida är att jag redan nu tycker om känslan av stabil skida. Men som sagt: Jag är rätt nollställd i min åkning och det har varit jobbiga pass i backen.

Ska jag kika på någon medelväg? En NÅGOT mjukare raceskida? Eller inte en raceskida alls?

Mizze sa:
I ditt fall skulle jag inte dela skidor med sambon, eftersom ni vad jag förstår av din beskrivning har helt olika behov och inte åker på samma nivå.
Äh men han ska bara testa. Han får köpa egna när han vet vad han vill ha. Det handlar om första plogsvängarna.

Senast ändrad:
Hur bindningarna ska ställas in beror på bindningarna och vilka pjäxor du kör i, så det är svårt att svara på.

Vad som kräver flås? Ja, dels är det hårdheten, hur mycket jobb skidan kräver av dig för att svara, dels bredden- en smalare skida skär lättare fast i uppkörd eftermiddagspist (men är kvickare kant till kant) och dels radien. Kortare radie kräver mer svängar och mer ben. Ett par kortare skidor med kort radie är lättjobbade men också mer oroliga i fart och kräver mer kondition.

Det låter som du ska åka mycket- kul! Eftersom jag inte vet hur du åker, vill jag ogärna säga något definitivt om vilken skida du ska satsa på, men jag tror (med betoning på tror) att du på någon månad kommer att tröttna på Cloud 11. Ta en skida du kan växa med, annars får en hålla på och byta upp sig stup i kvarten och det kan bli dyrt flera gånger istället för bara en. Med risk för att ha fel, så skulle jag i ditt fall köpa en butiksracer.

Butiksracers tenderar att vara stabila och mjukare än tävlingsskidor. Undvik FIS-standard - de är betydligt hårdare. Som sagt, ut och provåk exempelvis Atomic X9 eller S9, Head WC rebels (finns ett gäng i olika hårdhet), testa Völkl racetiger SL (stabila, vridstyva saker med bra kantgrepp som jag trivs på, finns ett gäng där också, kolla vad du åker på) eller kanske Head supershape titan (har inte provat dem själv men har tjejkompisar som trivs på dem och gillar kombinationen av bredden och radien, men detta är inte raceskidor). Jag vill också slå ett slag för- om du hittar dem till vettigt pris vilket kräver detektivarbete för de är vanligen ohemult dyra- Stöcklis SC Laser. Det här är inte racersortimentet, men sanslöst stabila skidor med otroligt kantgrepp som jag aldrig tröttnar på. De fungerar visserligen marginellt sämre än Völkls racetiger SL R i brant blåispist, men för övrigt levererar de hela dagen oavsett underlag (minus puder).

Ta råden ovan med en nypa salt och ge dig iväg och provåk vad du kommer åt! Happy hunting :)

Köp nåt mjukt billigt begagnat först. När du vuxit ur dem har fortfarande sambon kvar nåt att utvecklas på när du köper nya pisträcers ;)

När det gäller vad som kräver kondis så är det ju just att skidan är orolig och svängglad som kräver kondis. Den kräver att du åker väldigt "aktivt" hela tiden. Dina Kenjas kan du antagligen bara rikta spetsarna på ner mot dalen om du inte har löst att driva på dem. Med smal midja/kort radie finns inte det läget riktigt utan du måste svänga hela tiden. Jämför att köra en V70 (Kenjan) eller en gocart (butiksracer med kort radie) i 10 mil på motorvägen. Vad är jobbigast?

Naturligtvis. + 1 på den - köp begagnat om du kan. Det kan en oftast. Det finns racingsidor på fb och du kan ibland hitta här på Köp och sälj. Blocket är mer osorterat men det går att fynda attanbilligt med lite tur. Hör med klubbarna.

Även på begagnatfronten, hör med säljaren så bindningen täcker din sullängd (eftersom en blir ganska förbannad på sig själv när en i lyckoyran över att ha hitta The Skidorna i mint condition glömde fråga just det och får köpa nya bindningar. Och platta med allt meck som tillkommer. Då kommer en på nya, fula ord i rask takt). :)

Senast ändrad:
Även om jag i mångt och mycket håller med alla som skriver här att det är en god idé att klippa en begagnad skida av bättre "butiksräcer-klass" så vill jag slå ett STORT slag för Völkl:s Racetiger SC (och då även Racetiger RC) skidor! En tyvärr lite bortglömd skida i den här djungeln.. En lite lite mjukare/snällare variant av Völkl:s Racetiger SL/GS serie med en beskedligt bättre prislapp. SC/RC är rappa skidor och kvicka som bara den utan att ge avkall på bett, vridstyvhet och stabilitet. Bra bindningar som pallar både dig å sambon med råge och som är lätta att ställa in efter olika sulmått. Men kanske är en bättre skida att växa med i början (och låta sambon provploga lite på när du åker Kenja) än en ren butiksräcer i "förklädd FIS-dress".

Längdmässigt så skulle en Recetiger SC i 165 vara ett grymt verktyg, radien ligger då på 14 meter och det får anses vara ganska kort men inte döds-mjölksyra-efter-15-minuter-SL-lagg kort och inte fullt lika spårkänslig som en ren SL-carver. RC modellen i 165 har motsvarande radie på 15,4 meter men har mer en storslalomkaraktär vilket kanske inte är riktigt det du söker.

Här är ett urval av vad jag hittat i kategorin: medel/avancerad pistskida med slalomkaraktär.
Racetiger SC.
Racetiger RC.
Fischer RC4 Speed.
Rossignol Hero All turn.

Hade själv en liknande resa då jag återupptäckte utförsåkning igen efter ett 15 år långt uppehåll för fem år sedan. Jag upplevde som mycket lättare att lära sig åka skidor på ett par styvare skidor än de nybörjarskidor UCPA-centren envisades med att ge en. Detta då de gav en helt annan trygghet och kontroll så att man inte fick panik så fort farten gick snabbare än en knapplift. Med mjuka skidor så blev jag väldigt lätt rädd och passiv och hamnade i baksits på skidorna.

dagispigge sa:
Hade själv en liknande resa då jag återupptäckte utförsåkning igen efter ett 15 år långt uppehåll för fem år sedan. Jag upplevde som mycket lättare att lära sig åka skidor på ett par styvare skidor än de nybörjarskidor UCPA-centren envisades med att ge en. Detta då de gav en helt annan trygghet och kontroll så att man inte fick panik så fort farten gick snabbare än en knapplift. Med mjuka skidor så blev jag väldigt lätt rädd och passiv och hamnade i baksits på skidorna.
Exakt så! Som pånytt-nybörjare är man (jag) i en konstig sits där man vill, vågar och visualiserar mer än man riktigt kan. Gjorde en tokvurpa i helgen och blev påmind om detta. Egentligen håller min teknik inte för att trycka på än, jag känner att jag inte riktigt har koll på koordinationen - vad jag gör i varje moment. När som helst kan något oförutsett hända. Men det kommer liksom automatiskt att jag trycker på en del ändå. Att då ha en alldeles för mjuk skida som inte känns pålitlig. Nej.

Pillard sa:
Köp nåt mjukt billigt begagnat först. När du vuxit ur dem har fortfarande sambon kvar nåt att utvecklas på när du köper nya pisträcers ;)
Måste de då vara väldigt mjuka för att vara lättåkta och inte kräva så mycket flås? Idén är god, jag kan mycket väl tänka mig att köpa något på en lägre nivå och behålla så länge det funkar. Men just allt för mjuka skidor kan som sagt ha en skrämmande effekt på pånytt-nybörjare, det blir inte helt rätt.

Senast ändrad:
Rustie sa:
Pillard sa:
Måste de då vara väldigt mjuka för att vara lättåkta och inte kräva så mycket flås? Idén är god, jag kan mycket väl tänka mig att köpa något på en lägre nivå och behålla så länge det funkar. Men just allt för mjuka skidor kan som sagt ha en skrämmande effekt på pånytt-nybörjare, det blir inte helt rätt.
Det där är ju smått hopplöst utan att prova själv. Jag köpte och sålde skidor som en galning i början. Smaken är ju precis som baken och huruvida man behöver styva eller mjuka skidor som nybörjare är ju ytterst individuellt.

Pillard sa:
Det där är ju smått hopplöst utan att prova själv. Jag köpte och sålde skidor som en galning i början. Smaken är ju precis som baken och huruvida man behöver styva eller mjuka skidor som nybörjare är ju ytterst individuellt.
Jag kanske ska göra som du. Det är ju himla kul att testa sig fram. :)

Det optimala vore nog en halvstyv skida som ändå inte kräver för mycket...

Senast ändrad:
Många råd ovan men du kan självklart inte ha samma sidor som en helt grön. Köp ett par hyggligt moderna billiga nybörjarcarvingskidor till partnern. Kan bli riktigt billiga och finns på blocket eller freerides hemsida ibland. Kör medellängd runt 160 till en början. För dig kan väl en lite styvare butiksracer vara kul eller så testar du begagnat här också. De kan du få billigt. Kör fortfarande ett par Atomic SL10 från typ 2011 å de e bara att kanta ytterskidan och bomba på. De är självsvängande och ruggigt stabila radie 12 ca. Men du måste ha ben som kan ta kraften så träna ben i gym verka så blir du en carvinggud snabbt.

Lycka till / Peter

Är din gube otränad, räddhågsen och försiktig, eller en friluftsatlet med j*vlar anamma och talang för det mesta (inte bara gitarr...)..? Min styvson tillhör den senare gruppen (inkl. gitarr) och han gick från noll till att behärska rödsvarta backar efter två timmar i Hovfjället.

Om guben är mer åt det senare atletiska hållet (och viss vikt har han ju!) så skulle inte dina Kenja vara helt fel för honom. De har antagligen en större "sweet spot" än den typ av andra par du själv söker. Han kan låna dem medan du testar ditt nya par. Om hans pjäxor går i dina bindningar förstås.

Annars verkar det smartare att köpa ett par billiga begagnade till honom. Lycka till, tummar hålls. Jag blev själv själaglad när min partner snabbt tog till sig skidåkning som vuxen (ett ämne värt en egen tråd)!

Sen instämmer jag också i att någon med ditt intresse för teknik och analys bör försöka testa så många olika skidor som möjligt.

Senast ändrad:
fredw sa:
Är din gube otränad, räddhågsen och försiktig, eller en friluftsatlet med j*vlar anamma och talang för det mesta (inte bara gitarr...)..? Min styvson tillhör den senare gruppen (inkl. gitarr) och han gick från noll till att behärska rödsvarta backar efter två timmar i Hovfjället.

Om guben är mer åt det senare atletiska hållet (och viss vikt har han ju!) så skulle inte dina Kenja vara helt fel för honom. De har antagligen en större "sweet spot" än den typ av andra par du själv söker. Han kan låna dem medan du testar ditt nya par. Om hans pjäxor går i dina bindningar förstås.

Annars verkar det smartare att köpa ett par billiga begagnade till honom. Lycka till, tummar hålls. Jag blev själv själaglad när min partner snabbt tog till sig skidåkning som vuxen (ett ämne värt en egen tråd)!

Sen instämmer jag också i att någon med ditt intresse för teknik och analys bör försöka testa så många olika skidor som möjligt.
Han är nog en mix. Långt ifrån atlet, +40, snarast korpulent, rätt ointresserad av att göra jobbiga saker, men öppen, vinnarskalle och envis. Förvånansvärt nog är han den förste jag varit tillsammans med som följt med mig på fjällvandring (min huvudhobby, jag ägnar mig åt rätt rejäla solovandringar utanför led och så) och som velat göra det igen (alla tidigare har jag lyckats skrämma bort trots att de varit mer atletiska - fast det kan också ha berott på myggen) trots att jag på hans premiärvandring packade på honom all mat, två tält, tre liggunderlag och tre sovsäckar när vi vandrade med dottern, som jag bar... Han har dock aldrig stått på vare sig längdskidor eller skridskor innan. Så det kan gå hur som helst. Klart han skulle kunna ploga på Kenja, men de bindningarna måste väl borras för att flyttas på - Salomon Warden?

Senast ändrad:
Rustie sa:
Klart han skulle kunna ploga på Kenja, men de bindningarna måste väl borras för att flyttas på - Salomon Warden?
Envis vinnarskalle later bra! Men borra inte om dina Kenja for den sakens skull. Kanske battre kopa ett par battre beg till honom (dock inte av for gammal modell). Plus ett nytt par till dig utan att du behover kompromissa.

Senast ändrad:
Tycker inte kenja är en bra modell heller, som form betraktat ja, styvhetsmässigt nej. Sikta på t.ex. Scotts the Ski, lättåkt som få men med bra grepp och fartstabilitet men utan dubbla lager med metall.

Billigt till min sambo?

https://m.blocket.se/Stockholm/Slalomskidor_Atomic__slalompjaxor_77311694.htm?sa=1

C9:orna ska vara borrade för Headpjäxorna, som bör passa.

Skidor som skidor tänker jag, i början?

Eller är det helt fel, och är 170 alldeles för långt?

Hårdhet, han väger 90 kg - även som nybörjare behöver han väl något rejälare skidor?

Möjligen att det underlättar avsevärt om nybörjarskidor har rocker? Tyvärr är det ju just bara skidor från innan rocker kom som är billigare. Det är rätt tydligt när man kollar begagnatutbudet.

Ska jag köpa bara till honom så ska det vara ett komplett, färdigborrat paket för max drygt 1000 kr.

Ska jag lägga mer ska det vara skidor till MIG som han kan använda. ;)

Senast ändrad:
Ska han bara glida runt och sladda kan du köra på c9:orna.

Har haft just ett par Atomic C9 18 (nar jag aterupptog skidakningen i 35-40-ars aldern) och instammer. De ar snalla men anda inte helt tama. De kan han nog ha nagra ar och de skams inte for sig utseendemassigt trots nagra ar pa nacken. Langden helt ok, man tittar ju pa kroppsvikt ocksa.

Dålig idé att dela skidor med någon som fysiskt och åktekniskt skiljer sig från en själv.
Även om du har en ”hyr-bindning” som kan ställas om och kan räkna ut era respektive DIN, så ska bindningens förspänning justeras för varje enskild sullängd för att fungera korrekt (detta skiljer sig för några millimeter). Inte så svårt, men du behöver lära dig hur man gör.
Skulle verkligen råda er att inte gå vidare med den idén. Om din man vill testa, hyr.

Senast ändrad:
Hmm... inte för att vara dryg, men varför utgår ni från att jag inte kan justera bindningar eller inte kan eller vill lära mig det - är det för att jag är tjej? I tråd med liknande tema var det ingen som för en sekund ifrågasatte att en snubbe skulle göra inställningar på sina skidor...

Vad jag vet har väl var och varannan skidfanatiker sin egen vallningbod i garaget och fixar grejer själva. Personligen tenderar jag att gå all-in i mina hobbies och det jag inte kan vill jag gärna lära mig. Jag modifierar och bygger om mina fjällvandringsprylar, bygger mina datorer, intonerar och bandslipar mina gitarrer själv. Inget jag i något fall kunde från början.

Jag har svårt att tro att jag skulle vara den första i detta forum som mer än gärna lär sig skruva på en bindning.

Jag blir faktiskt lite stött av att bli starkt avråden från att intressera mig för att lära mig serva skidor. I ett forum med så många som intresserar sig just för att fixa med sina prylar!

@jarnebring , samtidigt som du ger mig det rådet, så gav du inte rådet att avhålla sig från att serva skidor i denna tråd, där du är med och förklarar hur man fixar med förspänningen. Du hade ju kunnat tipsa mig om den tråden istället.

Senast ändrad:
Jag avråder inte från det (utan från att dela), säger att det är ett moment du behöver lära dig i såfall. När man läser vad du skriver är det uppenbart att du inte har koll, så inga gissningar från min sida. Det skiljer sig från bindning till bindning och går inte att säga hur man gör generellt.
Vidhåller att det är en usel idé att köpa ett par som två helt olika skidåkare ska dela på.
Visste inte att du var tjej. Då finns det hopp för dig.

Senast ändrad:
Krävs ingen raketforskning att ställa en bindning så det böhver ni verkligen inte oroa er för så länge som justeringsmånen är tillräcklig.

Bindingsjustering är inte anledningen till att andra alternativ är bättre. Enligt beskrivning har åkarna väldigt olika målsättning, fysik och skidkompetens — de bör alltså åka på olika skidor.
Om OP ändå vill ha en skida till båda, behöver OP veta att t ex förspänning är kritiskt för att bindningen ska fungera som tänkt, oavsett pjäxa, åkkompetens etc. Så fort sullängden ändras några millimeter bör man justera den. Svårt? Nej. Tillvägagångssättet är bindningsspecifikt så för råd om det behövs en bindning att utgå ifrån.
Ledsen om det var oklart i min första post.
Tycker att en bättre lösning är att hyra till den helt oerfarna åkaren, då kan hen känna sig för om detta är något att plöja ner energi och pengar i. OP — köp en bra slalomskida (SL) till dig själv. Finns fina fritidsvarianter, men tycker inte du ska rädd för en begagnad FIS raceskida (låter som att du seriöst vill jobba med och utveckla din teknik). Damer kör på 155ish cm.
Då slipper ni en medelväg där ni s a s står med en fot i iskallt vatten och en i kokhett (teoretiskt/statistiskt sett skönt, men i praktiken kass).
Skaffa sedan fil, några brynen, vinkel (88 eller 87 grader), klämma och skidhållare. Kan inte nog understryka hur viktiga kanterna är om du ska carva i hård pist. Finns en hel del videos på YT som visar hur slipar och bryner från t ex SWIX. Osäker på kurser utanför klubbverksamhet.
Valla inte lika viktigt, men det är inte så dumt att underhålla belagen så att de är fräscha längre. Sickel, borste och universalvalla. Ett riktigt vallajärn är inte nödvändigt, men dom kostar inte jättemycket och du slipper gissa om det är bomull eller silke som motsvarar 120 grader. Bon chance!

Senast ändrad:
Härligt, tack för förtydligande och fina tips! :-)

Äh jag tror det där med att hyra hade varit fallet om han typ skulle testat åka på en skidsemester. Där jag åker till vardags finns ingen uthyrning, så det är inte aktuellt.

ett litet tips om vi pratar butiksräser eller FIS skida, mindre och lättare kvinnor kan köra junior FIS skidor, dom säljs nya i butik till riktigt bra pris och är inte lika stenhårda som seniorskidorna men riktigt fina att köra.

xviggenx sa:
Även om jag i mångt och mycket håller med alla som skriver här att det är en god idé att klippa en begagnad skida av bättre "butiksräcer-klass" så vill jag slå ett STORT slag för Völkl:s Racetiger SC (och då även Racetiger RC) skidor! En tyvärr lite bortglömd skida i den här djungeln.. En lite lite mjukare/snällare variant av Völkl:s Racetiger SL/GS serie med en beskedligt bättre prislapp. SC/RC är rappa skidor och kvicka som bara den utan att ge avkall på bett, vridstyvhet och stabilitet. Bra bindningar som pallar både dig å sambon med råge och som är lätta att ställa in efter olika sulmått. Men kanske är en bättre skida att växa med i början (och låta sambon provploga lite på när du åker Kenja) än en ren butiksräcer i "förklädd FIS-dress".

Längdmässigt så skulle en Recetiger SC i 165 vara ett grymt verktyg, radien ligger då på 14 meter och det får anses vara ganska kort men inte döds-mjölksyra-efter-15-minuter-SL-lagg kort och inte fullt lika spårkänslig som en ren SL-carver. RC modellen i 165 har motsvarande radie på 15,4 meter men har mer en storslalomkaraktär vilket kanske inte är riktigt det du söker.
Det blev ett par begagnade Racetiger SC!

De var verkligen inte lätthittade! De verkar ha ett jäkla bra andrahandsvärde. Många annonseras ut för typ 50% av vad fjolårets modell kostar nya på sportbittl!

Det blir förstås slumpen som får avgöra också, när man letar begagnat. Eftersom de här fångat mitt intresse rejält känns det extra kul att jag efter idogt sökande lyckades hitta ett par till rimligt pris! Jubel! :-) Nu hoppas jag att de är lika lagom bitiga som jag föreställer mig. :-)

Det blev dock 160 cm. 165 hade säkert passat men det kändes principiellt fel att kortradieskidorna skulle vara längre än mina Kenja (163).

Väntar med spänning på leverans! :-)

Rustie sa:
Det blev ett par begagnade Racetiger SC!

De var verkligen inte lätthittade! De verkar ha ett jäkla bra andrahandsvärde. Många annonseras ut för typ 50% av vad fjolårets modell kostar nya på sportbittl!

Det blir förstås slumpen som får avgöra också, när man letar begagnat. Eftersom de här fångat mitt intresse rejält känns det extra kul att jag efter idogt sökande lyckades hitta ett par till rimligt pris! Jubel! :-) Nu hoppas jag att de är lika lagom bitiga som jag föreställer mig. :-)

Det blev dock 160 cm. 165 hade säkert passat men det kändes principiellt fel att kortradieskidorna skulle vara längre än mina Kenja (163).

Väntar med spänning på leverans! :-)
Kul!
Har vänner som ägt flera av syskonet RC och varit väldigt nöjda och kunnat utvecklas väldigt mycket med dom skidorna :)

Hoppas du får testa dom inom kort och att dom kommer till dig i ett bra slipat skick (rimligt hängda och med kanter slipade i vettiga grader!)

Nu är mina Racetiger SC testade! :-)

Utvecklingspotential, ja! Jag upplever att de inbjuder till att göra rätt, men jag har inte filmat mig så jag ska inte svära på det. :-)

Det är väldigt ovant att åka på skidor som känns så "runda" i hur de går. Delen att öva är nog främst utgången av svängen. Det gäller nog min åkning överlag. Känslan är typ att de är sliriga eller oroliga i utgången. Men lite svårt att förklara... det känns inte relaterat till kontroll över "kicken" ut, snarare handlar det kanske om momentet efter när skidorna är plana i övergången...? Hur öva bort detta enligt er proffs?

Hade nog kunnat tänka mig 5 cm längre som någon var inne på. Men det är kanske en vanefråga. Mina Kenja som är 163 ser jag framänden på om jag tittar rakt fram med goggles på och det gör jag knappt med dessa som är 3 cm kortare och det känns lite ovant... Men onekligen roligt att de svänger så snabbt!

Det bästa är att de känns riktigt trygga på hårt underlag och i branta backar!! Wohoo! :-) Har "tyvärr" inte stött på en enda isfläck i dessa snörika fluffiga vinterfjäll anno 2018, men skulle tro att de fixar det. Betydligt bättre än Kenja på den punkten som dock är bra i fluffet. De kompletterar fint. :-)

Men tämligen tråkiga i blåa backar. Gröna backar är rent av oåkbara med Racetiger SC. Kom ingenstans.

Hade läst att det skulle krävas mer benmuskler med lågradieskidor, så jag blev förvånad över att uppleva motsatsen. Tycker jag får jobba mycket mer med Kenjorna för att göra samma sak.

Senast ändrad:

@Rustie
En kortsvängsskida som Racetiger SC är konstruerad för att gå mer eller mindre konstant på kant och då företrädelsvis i skärande sväng. När du skriver att du tycker de är tråkiga i blåa pister och oåkbara i gröna får jag en klar känsla av att du inte kör dem på skär. Det är ju just i flacka backar som en kortsvängsskida kan vara riktigt riktigt rolig eftersom den inte behöver så mycket fart och kraft för att svänga ...

Du skriver vidare att du tycker skidan är orolig ut ur svängen och funderar kring den "plana" övergången. Kör du ett par morderna carvingskidor på skär har du ingen plan övergång utan går snabbt från kant till kant. Och sladdar du på ett par skidor med kort radie kan de kännas riktigt oroliga, då känns ett par skidor med längre radie betydligt stabilare.

Jag tror, men vet naturligtvis inte, att du behöver börja från grunden med skärande svängar för att kunna nyttja dina skidor. Har jag fel?

/MM

Mountain_Man sa:
@Rustie
En kortsvängsskida som Racetiger SC är konstruerad för att gå mer eller mindre konstant på kant och då företrädelsvis i skärande sväng. När du skriver att du tycker de är tråkiga i blåa pister och oåkbara i gröna får jag en klar känsla av att du inte kör dem på skär. Det är ju just i flacka backar som en kortsvängsskida kan vara riktigt riktigt rolig eftersom den inte behöver så mycket fart och kraft för att svänga ...

Du skriver vidare att du tycker skidan är orolig ut ur svängen och funderar kring den "plana" övergången. Kör du ett par morderna carvingskidor på skär har du ingen plan övergång utan går snabbt från kant till kant. Och sladdar du på ett par skidor med kort radie kan de kännas riktigt oroliga, då känns ett par skidor med längre radie betydligt stabilare.

Jag tror, men vet naturligtvis inte, att du behöver börja från grunden med skärande svängar för att kunna nyttja dina skidor. Har jag fel?

/MM
Det ligger något i det du säger, jag jobbar på att få till mer tekniska svängar, det var det som var avsikten med att även investera i denna skida. Men jag upplever inte att jag skulle sladdåka hela vägen runt. Jag är definitivt på skär under första delen av svängen - i vart fall känner jag att skidorna biter, distinkta spår syns i snön och på film skymtas undersidorna.

Utgången känns mer slumpvis i nuläget.

Det oroliga som jag menar är inte i en eventuell utgångssladd typ hockeystoppsväng. Utan det är mer precis innan en sådan. Typ: Svängingång på tå/skär -> knuff -> hamnar på hälen eller i bästa fall mitt på foten -> NU slirar det när jag ska byta håll, då svarar jag kanske med en hockeysladd för att få kontroll.

Jo instämmer att de är lättsvängda i flacka backar, men jag har helt enkelt inte lust att svänga så mycket lättsvängt i flacka backar - där vill jag dra på framåt. :-) Tycker verkligen att de kommer tusen gånger mer till sin rätt i en hård brant där de utmärker sig för hur de greppar. Det är i alla fall den sköna känslan jag går och lägger mig med ikväll: Idag har jag för första gången sedan jag "återbörjade" åka i december kastat mig ut över en vindpinad brant och verkligen känt att skidorna bet fast. :-)

Senast ändrad:

@Rustie
Först och främst vill jag säga att det är skitkul med vilken entusiasm och energi du tagit upp skidåkningen igen ... fortsätt så! :-)

På 90-talet sladdade de flesta av oss omkring på långa smala stickor med svängradie på 40-50 meter och de var få som lyckades pressa skidorna till något som ens liknade en skärande sväng. I dag är regelboken omskriven och det är lätt (nåja) att ligga på rena skärande svängar i de flesta förhållande med rätt utrustning och teknik.

Något av det allra svåraste är att ligga på skär i runda sammanlänkande svängar i brant terräng med en kortsvängsskida, men definitivt något att eftersträva. Inget man lär sig första veckan i skidskolan ...

När du beskriver din åkning och dina "problem" får jag en klar känsla av att din åkstil inte är anpassad till dagens skidor utan att du ligger kvar i din gamla stil (vilket iofs. inte är ett dugg konstigt utan helt naturligt).

Ta en titt på nedanstående skidskolelektion i carvingteknik och jämför med hur du åker, din kroppsposition och hur du belastar skidorna. Det här är grunden för modern skidteknik, typ ... ;-)

Dina Völkl Racetiger SC är perfekta för den här typen av övningar! Om du tycker jag är helt fel ute och det här är allt för grundläggande får du "skrika högt". Men jag har ju som sagt aldrig sett dig åka.

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Rustie
Först och främst vill jag säga att det är skitkul med vilken entusiasm och energi du tagit upp skidåkningen igen ... fortsätt så! :-)

*youtube:s tydligaste och bästa film på hur du gör skärande carvingsvängar*
/MM
Den där filmen är ganska mycket "Den Heliga Graal™" när det kommer till grunderna i carving. Vet inte hur många gånger den rullade i klassrummet på Skidlärarlinjen. Väldigt enkel, tydlig och rakt igenom riktigt bra!

En annan film som är riktigt bra och går igenom en del fallgropar som en kan hamna i är den här.

Hela deras bibliotek är rakt igenom väldigt bra att kika igenom, bara plocka det som ser intressant ut :)

Mountain_Man sa:
@Rustie

På 90-talet sladdade de flesta av oss omkring på långa smala stickor med svängradie på 40-50 meter och de var få som lyckades pressa skidorna till något som ens liknade en skärande sväng. I dag är regelboken omskriven och det är lätt (nåja) att ligga på rena skärande svängar i de flesta förhållande med rätt utrustning och teknik.

Något av det allra svåraste är att ligga på skär i runda sammanlänkande svängar i brant terräng med en kortsvängsskida, men definitivt något att eftersträva. Inget man lär sig första veckan i skidskolan ...

När du beskriver din åkning och dina "problem" får jag en klar känsla av att din åkstil inte är anpassad till dagens skidor utan att du ligger kvar i din gamla stil (vilket iofs. inte är ett dugg konstigt utan helt naturligt).

Ta en titt på nedanstående skidskolelektion i carvingteknik och jämför med hur du åker, din kroppsposition och hur du belastar skidorna. Det här är grunden för modern skidteknik, typ ... ;-)

Dina Völkl Racetiger SC är perfekta för den här typen av övningar! Om du tycker jag är helt fel ute och det här är allt för grundläggande får du "skrika högt". Men jag har ju som sagt aldrig sett dig åka.

/MM
Jag gör det där som övning/uppvärmning, men fasen vad tråkigt att åka så hela tiden - killen står ju bara rätt upp och ner. Jag är definitivt mer aggressiv - och otålig. Säkert har jag mer tyngdpunkt framåt, i synnerhet om det är brant...

Visst använde man på 90-talet någon halvcarvingliknande teknik där man kantställde ytterskidan och pressade ytterknät ner mot marken/innerpjäxan till..? (Googlar Pernilla Wiberg - se bilden.) Har glömt det mesta men det var något som bara satt i nu när jag kom igång. Inte för att jag alls fått till det som Wiberg nu haha, men benen ville dit i alla fall. :-)

Har försökt tänka på att hamna mer parallellt med benen, men den där gamla grejen gav väldigt bra stabil känsla och en kraft som är svår att åstadkomma om båda knäna vrids parallellt. Det är väl som ni säger en helt annan teknik. Och har, som youtubeklippet visar, en väldigt mjuk, balanskonst-inriktad grund? Det är väl bara att sakta ner och nöta då antar jag... :-(

Alltså, klart jag har engagemang. Jag vill ju kunna susa fram lika stabilt som då.

Senast ändrad:

@Rustie
Jag är långt ifrån expert på skidteknik och ligger lågt (riktigt lågt) när det gäller teknik för "racing" som skiljer sig från friåkning ...

Men jag håller med
@xviggenx , videorna från Ski School håller genomgående mycket hög klass och finns ju i nivåer från "hur man går med skidpjäxor på" till mycket avancerad skidåkning, botanisera i dessa så hittar du säkert det du söker.

Här är en med lite mer fart och fläkt ... ;-)

Lycka Till!
MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp