Hjälp: vilken framebindning?

arno_schmidt

Ny medlem
Hej!

letar efter det bästa valet för mina bredare topptursskdor (ca 108mm) som också ska användas på pist och offpist.
Har redan lättare smala skidor med Plum Guide.

Vilken av de följande är lämpligast för mig (bindningen måste funka med Tech-pjäxor!)?
Marker F12 Tour
Marker Baron
Tyrolia Adrenaline
Tyrolia Ambition

Ska Marker-bindningen vara EPF eller spelar det ingen roll?
Funkar Marker Baron med Tech-pjäxor?
Är det någon större skillnad mellan Baron och F12 Tour eller är det samma bindning med olika mängd plast?

Tack för hjälpen!

Tyrolia (både Adrenaline och Ambition) har fungerat klockrent för mig och flera av de jag kör med. Betydligt mindre is i bindningen när man går (vanligt problem med Baron) och lite glappande.

Men varför inte köra tech om det är tech pjäxor du ska använda? Till exempel årets version av Fritschi Vipec funkar fint för att köra på bredare skidor. Har dem själv på ett par 120mm breda skidor, funkar fint med Mercury-pjäxa.

Tack för svaret.

Tänkte ha en frame-bindning så jag kan använda skidorna både på pist och offpist.
Jag kommer ju ha kvar mina andra skidor med Plum Guide, så de kommer vara för rent topptirande och de andra breda för resort.

Det sägs att Tyrolia har problem med att man får is under bindningen när man vill byta från gåläge till åkläge och måste plocka bort en hel del. Har du upplevt det så?

Intressant, för nätet säger mest ishackande på Tyroliabindningar...

Låsmekanismen för Adrenaline ser lite obskyr ut. Har det hänt någon att den har åkt upp till gåläge när man var i åkläge (alltså spontant, utan att man ville det)?

Vad pratar vi för tech-pjäxor? Mig veterligen kan det vara problem med vissa som inte är DIN-certifierade i bindningar där höjden i tådelen inte går att ställa (rätta mig om jag har fel). Det som kan hända är väl helt enkelt att tån på pjäxan är lite för tjock och därmed inte kan lösa ut ordentligt i tån.

Låsmekanismen på Adrenalin är minst sagt solid :) Inget problem med att den går upp.
Angående is så kan jag bara tala för mig och de runt mig som bytt till Tyrolia från Duke. Inga problem alls med is, och riktigt tight känsla i hela bindningen även efter över 100 skiddagar.

Alla de här bindningarna är justerbara i höjd i tån, så det ska gå fint med tech-pjäxor. Kan vara att man vill fila bort lite gummi på sulorna för att minska friktionen, men höjden är inget problem.

Tillbaka
Topp