hjälp

JoJannes

Ny medlem
hjälp
var inne idag på en sport affär och dem plockade fram en nitro revolt bräda 158 cm med flow bindningar och sen ett par burton tribute dojor. jag kör hyffsat. jag väger 60kg och är 174 cm lång är det e bräda att rekomendera då??

Senast ändrad:
hjälp
fantastiskt bra rubrik...

FORUMREGLER

2. Tänka på följande:
- Skriv en vettig rubrik, exempel på dåliga/bra:
Exempel på en bra rubrik: "Hängning av kanter på slalomcarvers?"
Exempel på dålig rubrik: "Kolla detta", "Hjälp!!!", "skidor?"
- Håll dig till ämnet.

hjälp
Finns en jättebra tråd om att köpa snowboard: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25327
För övrigt tycker jag 158 låter långt (beror ju på var du ska köra, park, pist etc) för jag är 184 och har en 159 bräda (kör dock mest park).
Om flowbindningar är bra eller dåliga finns det mycket att argumentera om. Antingen hatar man dem eller älskar man dem. Personligen hatar jag dem för jag tycker inte deras spännsystem (om det är sånna med spännbar bakkåpa) för att man inte får samma känsla som med vanliga spännen. Kör med Burton Cartel (med tåspänne) o de en jäkla skillnad i känsla. O andra sidan, folk säger att de e smart med sånna för de går snabbare o spänna fast sig (vanesak förmodar jag) o att det är en annan känsla till det positiva med den hälgrejen, så det går väl inte riktigt o säga vad som är rätt eller fel, bara att gå efter vad som man själv tycker är bra förmodar jag.

hjälp
Om du har tänkt att åka park till 90% så kanske brädan är på gränsen till för lång, men om du är en allround åkare så tror jag det blir perfekt.

hjälp
haha, skön blandning.
För det första, att blanda nitro med Burton är inte bra.
För det andra så köp för gudsskull inte Flow bindningar, kass kvalite
För det tredje, brädan är alldeles för lång för dig om du ska åka park.

hjälp
Köp inte för kort bräda om du inte är en parkråtta..
Parkråtta= roligare med kort bräda/enklare att hantera, enklare att snurra med
Allroundåkare= lite längre bräda/ stabilare i backen,bättre skär, bättre lösnöegenskaper

hjälp
putte732 sa:
Om du har tänkt att åka park till 90% så kanske brädan är på gränsen till för lång, men om du är en allround åkare så tror jag det blir perfekt.
Köp inte för kort bräda om du inte är en parkråtta..
Låter mysko att en 158 skulle vara för kort för en person på 174. Som sagt, är 184 (10cm längre!) o har samma längd, det skulle göra min bräda lika kort som Paris Hiltons kjol. O jag skulle ändå kunna tänka mig lite kortare (!) bräda för jag bara kommer åka park i år... men jag är fortfarande längre än honom, så att en 158 skulle vara KORT för honom? Då skulle ju "lång" vara vaddå - 168?.. O "lång" för mig då? 175?
Säger som så.. ska du va helt säker JoJannes så åk till en skidort, be att få testa 5 olika brädor (som du väljer eller de plockar fram) o avgör själv vad som känns skönast..

Senast ändrad:
hjälp
brädlängden hänger ju inte på längden på åkaren utan vikten
eller det är snarare ytan på brädan
så 158 cm på en åkare 60 kg känns ju mycket om det inte är lössnö du vill köra i
väger själv 66 och har bräda 154 helt ok i skogen
ju längre brädan är desto stabilare i fart men svårare att svänga
sen ju kortare stance, bindningsavstånd, desto mer lättsvängd fast å andra sidan mindre kontroll i hoppen och trixen

hjälp
Tror du missförstod mig Blizzy.. Det jag menade var att om han är allround åkare tror jag att längden 158 skulle funka bra,men den kanske är på gränsen till för lång om han skall köra mycket park.

/Pat

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp