Hjulbent vs kobent

Hjulbent vs kobent
ojoj oj detta har vi diskuterat så mycket i skolan. Om jag tänker efter så tror jag att den kobente har det lättare för att det är naturligare att komma på innerkanten då än för den hjulbente. men har också för mig att bägge har för och nackdelar.. ska resercha lite om inte någon annan har detta klarare i minnet!

Hjulbent vs kobent
Fast borde hugga rätt bra på railen för den kobente å andra sidan?

Och när den kobent ställer upp innerskidan på kant går yttern fortfarande rakt fram?

Senast ändrad:
Hjulbent vs kobent
Man måste loda in pjäxorna så att man alltid står platt på skidorna i grundställning. Tyvärr är detta nåt som görs alldeles för sällan i Sverige. Dom som är mycket ko eller hjulbenta är på förhand dömda att ha mycket svårare att bli en bra skidåkare om man inte fixar pjäxorna.

Hjulbent vs kobent
Min förra idrottslärare var extremt hjulbent och åkte telemark. Det gick inte bra alls så han fick sluta med det.

Hjulbent vs kobent
Det finns flera sätt, det handlar ju om att du ska stå platt på underlaget. Om du står på ett platt underlag med normal bredd mellan fötterna så ska varken innner eller ytterkant på pjäxan sväva i luften. Om du tex är hjulbent är det ganska stor risk att innerkanten svävar i luften. Om man inte står platt vill ju skidorna alltid sticka iväg åt nåt håll, dom blir oroliga.
Det finns flera sätt att justera det på, enklast är skaft-vinkeln på pjäxan, vilken felaktigt brukar kallas för canting.
Det andra sättet är att slipa eller lägga plattor under pjäxan. Vill man laborera lite själv är det en klassiker att lägga pistkartor mellan innerskon och plasten på skaftet.
Vilket som är att föredra beror bl. a. på hur fotleden är vinklad. Ofta behöver man också justeringar invändigt, t.ex. en uppriktad innersula.

Om man är seriös med att få bra prestanda bör man låta en bootfitter kolla på pjäxan. Med tanke på hur dyra pjäxor är så är det väl investerade kronor att lägga nån tusenlapp på det. Lite onödigt att lägga 6000 på ett par värstingpjäxor om man inte justerar in dom. Lite som att köpa ett gevär utan att ställa siktet.

I Åre har du tex Åre Skidsport, och i Stockholm alpingaraget

Tillbaka
Topp