hmm... Vilka skidor?

• Trådstartare Trådstartare 0la
  • Start datum Start datum
hmm... Vilka skidor?
V-ski pro låter ju inte fel, radie på ca 20 meter låter ganska vettigt...
Men vilken längd? 180? 170 e ju så fula färger på... explosiven e snyggare men radien på 30m känns fel...

hmm... Vilka skidor?
Oj, inga problem med 45 grader torts att det är skitsnö? Mäktigt. 45 grader är annars ganska brant. Man kan säga så här. Om du inte har problem med 45 grader i skitsnö så är det inte 45 grader. Så brant tror jag man kan säga att det är. Fast vad vet jag. Jag är gammal. Och tjock. Och kan knappt göra en 360.

hmm... Vilka skidor?
Ja, jag vet hur brant 45° är, åkt även ett ställe som jag tror e ngt brantare. Har du vart i trysil? Då vet du kanske att översta biten av 75:an e 45°... Där e inga problem att åka även om det är dålig snö...

hmm... Vilka skidor?
Nej, har inte varit i Trysil men där är säkert fint. 75:an är säkert brant och så men om det är en pist och dom inte använder vajer när dom pistar så är den absolut inte 45 grader. Men det går ju lätt att testa, antingen genom att använda en slope-mätare eller det fin-fina stavtestet.

Jag är ingen stor brantåkare men har åkt en del (för mig) håriga saker genom åren. Om du känner dig stabil i branter rekommenderar jag verkligen Las Leñas i Argentina. Otroligt många fina colouirer som väntar på dig. Perfekt lutning, ofta mellan 35 och 55 grader. Rännor där med 45 grader är inte förlåtande men så jäkla fin skidåkning.

hmm... Vilka skidor?
Jo, 75an i Trysil är ruggigt brant. Betydligt brantare än Väggen i Hundfjället. Tveklöst upp emot 45 grader. Det är nog den brantaste preparerade pist jag kört! Och... ja, pistmaskinen säkras med vajer! Inte en chans att de skulle gå att pista backen annars!

MVH/MM

hmm... Vilka skidor?
MM har rätt, och jag HAR kört stavtestet, och för dom som
åkt i trysil känner säkert till att det är ännu brantare under
tvåstolsliften på hestentoppen... även om det ofta är avblåst och
hårt.. :(... Lutar nog mest åt ett par v-ski pro lr G4 just nu... Ngn
som vet vilken längd som är lämplig?

hmm... Vilka skidor?
Kolla i Rossignols nya bandit skidor. Dom har ingen X benämning men eftersom de skidorna var grymma så lär ju den nya uppgraderingen vara sjukt bra!

hmm... Vilka skidor?
De banditerna jag åkt på tyckte jag kändes alldeles för mesiga, lite
si å så med kantgrepp i hög fart... Fast det vart ju iofs inte årets
modell då så...

Tillbaka
Topp