Högst upp lättast!

laan

Ny medlem
Högst upp lättast!
Tjo!
Jag är sugen på att ta mig upp på höga höjder!!! Var som helst i världen, så högt upp som möjligt utan att behöva isklättra 3 dygn i sträck osv.. inga dödsrisker heller helst..

Hyffsat enkelt helt enkelt..
Vart ska man resa då?

Mvh Lars!

Högst upp lättast!
Min gode Lars, då ska du till Sydamerika! Ta ett flyg till Quito och bestig Chimborazo 6320 möh eller Cotopaxi 5897 möh. Eller varför inte båda?
Båda två är väl mer vandring än klättring, men luften är tunn så det blir snart ganska så jobbigt ändå. Efter acklimatisering är det tvådagarsturer. Cotopaxi åker du till från Quito samma dag och klättrar upp till refugen på Mt Blanc höjd, dvs 4800 möh. Käka lite, sov ett par timmar och påbörja nattklättringen vid 12 rycket. Acklimatisera dig kan du göra i Quito som ligger på 2700 möh och omkringliggande berg som sträcker sig upp mot 5000 meters gränsen, Guagua Pichincha på 4798 möh tex. Passa dig för grannberget som också heter Pichincha, där smyger det omkring ett gäng med rövare tydligen. Som många berg här är Guagua Pichincha en vulkan vilket kan resultera i http://www.radio101.de/chris/pichi.htm men det var lugnt när vi var där i alla fall. :-)
Du kan läsa mer på http://www.cotopaxi.com/html/high.htm
Var själv på väg upp på Cotopaxi men stoppades av snöfall på 5355 möh. Surt.

God tur!

Högst upp lättast!
Åk till Kaukasus. Helt ofarligt. Åk till Elbrus och där kan du ta lift upp til 3800möh. Där finns en refuge som kallas diezel hut. Bo där ett par dagar och acklimatisera dig. Du kan då på dagarna gå upp till ca 4800m en gång eller två för att acklimatiseras. Sen en stjärnklar natt påbörjar du bestigningen upp till 5642möh. Lätt vandring/klättring.

Högst upp lättast!
Om du inte är så noga med att bestiga nån topp...kan du ju alltid bege dig mot Mt Everest. Närma dig norrifrån, Tibet och Rongbuk närmare bestämt. Härifrån kan du relativt enkelt ta dig upp till North Col som ligger på 6340 möh. Med en spektakulär vy över Everests nordsida!

För övrigt kan jag ju inte hålla med Fritzan om att Elbrus skulle vara helt ofarligt. Men det förstod du säkert själv.

Högst upp lättast!
Kilimanjaro (5895m), största risken är höjden men det var ju det som var grejen eller?

Högst upp lättast!
Tack för alla svar!

Det som det verkar mest intresant just nu är Kilimanjaro eller himalaya..
det tar nog åtminstone ett år innan det blir verklighet, eller till och med två... Tyvärr

Tillbaka
Topp