Högzon Åre - rimlig förväntan?

togge_86

Medlem
Jag har aldrig varit i Åre och funderar på att åka dit på sportlovet vecka 8. Som jag har förstått det är högzonen gandka ofta stängd, så jag undrar vad som är en rimlig förväntan gällande hur mycket den är öppen under en sportlovsvecka? Är det stor risk att den är stängd hela veckan? Om ni jämför Åre utan hägzonen öppen med andra anläggningar som t.ex Vemdalen, Trysil och Funäsfjällen, hur står sig då Åre?

Generellt så är slår Åre fortfarande de andra orterna som du jämför med även utan högzonen (min åsikt).

Eftersom både Vemdalen och Funäsfjällen består av flera olika skidområden med åtminstone 15-40 min bilrestid/skidbuss mellan, så kan du lägga till Duved/Tegefjäll, Trillevallen men även Bydalen, Storlien och Gruvbacken som bilnära alternativ och dagsutflykter från Åre också.

Vemdalen, Trysil och Åre är mer exploaterat än de övriga orterna, vilket bör innebära en hel del liftköer under v8.

Med bil hade valet stått mellan Åre (inkl utflykter till mindre orter inom 1 timmes radie) och Funäsfjällen+Lofsdalen för min del.

Ibland blåser hela veckan på högzonen bort, ibland är det vindstilla och klarblå himmel. Samma gäller över krönet i Vemdalen. Väder är väder tyvärr.

Jag har aldrig varit i Åre och funderar på att åka dit på sportlovet vecka 8. Som jag har förstått det är högzonen gandka ofta stängd, så jag undrar vad som är en rimlig förväntan gällande hur mycket den är öppen under en sportlovsvecka? Är det stor risk att den är stängd hela veckan? Om ni jämför Åre utan hägzonen öppen med andra anläggningar som t.ex Vemdalen, Trysil och Funäsfjällen, hur står sig då Åre?
Svårgissat då Åre har notoriskt osäkert fjällväder, men ett genomsnitt baserat på mina egna erfarenheter skulle jag gissa att vecka 8 kan bjuda på 2-3 dagar öppen gondol, och 4-6 dagar öppet i Stendalen & Tväråvalvet. Jag har även upplevt perioder i Åre där det varit öppen gondol med kanonåkning flera veckor i sträck. Med nya Stjärnliften så är det nu ingen katastrof om gondolen är stängd då det finns bra åkning på lågzon. Åkningen på Åre's lågzon matchar lätt de alternativa orter du nämner. Vemdalenområdet har ofta stabilare väder.

Varit i Åre tre gånger, alla tre gångerna blåsigt skitväder och stängt på toppen (t.o.m. VM8'an var stängd flera dagar) och jag undrade lite vad jag hade där att göra. Åre är inte direkt stort är min upplevelse. Duved var mina favorit när jag var där själv och åkte pist. Men det löser sig om man åker v8, då åker man liftkö mest :).

Har man riktigt otur kan högzon vara stängd hela veckan, andra veckor är det strålande sol, vindstilla och -3. Väder är väder som sagt.

Tillbaka
Topp