Hokkaido: Platt som en pannkaka?

Hej,
Vi är ett gäng som eventuellt tänker åka till Niseko en vecka i februari med åkning i Niseko, Rusustu, Teine mfl. Men är skidåkningen nog spännande? På alla bilder vi ser på Freeride och andra siter så verkar det knappt luta... Det ser flackt ut som i Sälen med en total avsaknad av berg i dagen (kanske för att det är så mycket snö?).
Terrängen verkar mer "mysig" än utmanande och kreativ.

Har vi gjort rätt observation?

//Stefan

jag har ännu inte varit i niseko, så jag kan inte tala för hur det är där... men jag har lite samma uppfattning som du, och har en känsla av att man måste hajka bort från systemet för att hitta ordentlig lutning. japanska berg är ofta mycket branta, så har du tid och ork och vilja finns det säkert grymma möjligheter att hitta sina egna åt utanför anläggningen på ett ställe som hokkaido.

Oj, det var sannerligen inte så bra drag i den här tråden...

Är det verkligen ingen som varit på plats som kan kommentera terrängen i Niseko, Rusustu, Teine mfl?

//Stefan

swedishfreeskier sa:
Oj, det var sannerligen inte så bra drag i den här tråden...

Är det verkligen ingen som varit på plats som kan kommentera terrängen i Niseko, Rusustu, Teine mfl?

//Stefan
är det inte bättre i så fall att du kontaktar killarna som hade japanbloggen...??

Niseko är ganska platt, ja. Nästan all brant åkning inbounds är avspärrad och du blir av med kortet om de plockar dig där. Det går att hitta lite brantare partier, men det är ofta korta passager. Baksidan av berget är brantare, men återigen avspärrad och rejäl lavinrisk så inget att rekomendera. Men det man åker dit för är den sjuka tillförlitligheten. När vi var där i slutet av Januari i år så kom det mellan 10 och 40 cm per natt alla nätter utom en. Och eftersom snön är så grymt lätt driver det ganska mycket så varje morgon efter en liten hike var det orört med snö upp knäna, några dagar mer. Dag efter dag efter dag. De oddsen har jag aldrig upplevt nån annanstans.
Men det går inte att jämföra med alperna eller ens Åre för den delen vad utmanande åkning gäller.
Finns några kittlande svängar att köra, men det är ungefär det. Teine och Rusutsu orkade vi aldrig åka till.

Det är dock värt resan i min mening, speciellt om ni inte varit i Japan som är ett helt otroligt land att uppleva.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp