Hoppa ner i vatten, vilken höjd?

jeppenator sa:
alltså de är väl typ efter 60 meters fall som man slutar accelerera, fast tror dock att den farten man fått upp då får dig å mosas när du träffar vattenytan..

om man nu lyckas hitta på nå sätt å överleva 60 meter skulle man alltså kunna klara 400 meter också
Hur länge man accelererar beror på hur strömlinjeformad man gör sig i luftten. En fallskärmshoppare som ligger och spretar med armar och ben för att göra sig så lite stömlinjeformad som möjligt kommer upp i ca180km/h innan han slutar accelerera. Dyker man rakt ner kan man komma upp i betydligt högre hastighet.

Jag läste en gång om en dåre som försökte sätta världsrekord i hastighet dykandes ut från ett flygplan. Han använde en sorts huv som han kröp in i, sen dök han rakt ner så länge han vågade. Sedan bredde han ut sig för att bromsa upp fallet med hjälp av luftmotståndet innan han löste ut sin fallskärm. Ett riktigt riskabelt förfarande med många risker inblandade.

/JN

Senast ändrad:
brukar åka till ett gammalt kalkbrott och hoppa ibland, där finns det klippor som är från 8-23 meter. man dör om man inte har skor på sig!

Stjidran sa:
CrashX sa:
världsrekordet ligger på 53 meter tror jag med bara badbrallor. Någon mexikansk klippdykare som satt det.
Sen kan ju inte en vanlig person göra detta. Handlar ju om väldigt god teknik och vältränade muskler.
Sazer: Om du menar ytspänningen så är det bara en myt man att kan slänga ett föremål före man hoppar som skulle bryta utspänningen åt en.'

Här hoppar någon 52 meter iaf:

Drt är ser också väldigt högt ut:
Taget från youtube

Uh, no it wasn't. Try timing from the arc of his jump (the point right before he starts falling) to the time he hits the water. It's about 2.1 seconds.
d = 1/2 at^2
d = 1/2 (9.8)(2.1)^2
d = 21.61 meters.

This is only a little over 20 meters. It took just over 2 seconds to hit the water. It would need to take 3 1/4 seconds to hit if it were 52 meters. *physics nerd points for the day: CHECK!
räknade han med accelerationen då? du ökar ju en bra bit varje sekund i hastighet o snubben kanske hade glömt bort det? kan ju va så också?

tänkte bara få lite kräm i denna tråd såhär mot bad & sommar.

Då kan jag tillägga att någon jag simhoppade med för några år sedan gjorde ett fothopp från tio meter men glömde sträcka benen vid nerslaget varpå de studsade upp och ena knäet träffade precis under ögat. Fick sy ett antal stygn och var ganska groggy (men inte medvetslös). Det är inte så mycket höjden som nedslaget som är avgörande för hur det går. Från högre höjder får man tänka på retardationen: när halva kroppen är under vatten har den i princip stannat medan andra halvan som fortfarande är ovanför ytan faller med full fart. Krävs en rejält spänd överkropp för att inte drabbas av kompressioner i ryggraden då. För övrigt är skor värdelöst, se bara till att landa med sträckta vrister.

porky sa:
Stjidran sa:
CrashX sa:
världsrekordet ligger på 53 meter tror jag med bara badbrallor. Någon mexikansk klippdykare som satt det.
Sen kan ju inte en vanlig person göra detta. Handlar ju om väldigt god teknik och vältränade muskler.
Sazer: Om du menar ytspänningen så är det bara en myt man att kan slänga ett föremål före man hoppar som skulle bryta utspänningen åt en.'

Här hoppar någon 52 meter iaf:

Drt är ser också väldigt högt ut:
Taget från youtube

Uh, no it wasn't. Try timing from the arc of his jump (the point right before he starts falling) to the time he hits the water. It's about 2.1 seconds.
d = 1/2 at^2
d = 1/2 (9.8)(2.1)^2
d = 21.61 meters.

This is only a little over 20 meters. It took just over 2 seconds to hit the water. It would need to take 3 1/4 seconds to hit if it were 52 meters. *physics nerd points for the day: CHECK!
räknade han med accelerationen då? du ökar ju en bra bit varje sekund i hastighet o snubben kanske hade glömt bort det? kan ju va så också?
a i formeln står för accelerationen, vilken är 9,8 m/s^2 för saker i fritt fall.
Vad som inte tas hänsyn till med uträkningen ovanför är luftens motstånd. Tiden 2,1 sekund kan diskuteras... på världsrekordklippet ser det i alla fall i mina ögon ut som han faller fritt mer än 3 sekunder.

s-aberg sa:
krrilleeee sa:
läste att det högsta fallet en människan har gjort och överlevt är från ungefär 10 000 meter. det hände en flygvärdinna som var på ett plan när det exploderade och hon blev tvungen att hoppa ner i havet... rätt syykt
Så du menar att hon helt ensam med bara kläder skulle falit 10 000 meter och överlevt??
Sätt 1000 10 meters hopptorn på varann och kolla så får du se hur högt det är...
källa?
Dummaste jag hört.

Dock fick det piloter under t.ex. andra världskriget som överleft fall på x tusen meter, dock har dess personer landat bland snö och granar som dämpat deras fall.
Du snackar ner honom för att han inte har källa och kommer med andra historier där folk landar på land och överlever. Då kanske du skulle lämnat en källa? verkar rilmligt tycker jag. (Vet att det stämmer men)

jaeskoen sa:
s-aberg sa:
krrilleeee sa:
läste att det högsta fallet en människan har gjort och överlevt är från ungefär 10 000 meter. det hände en flygvärdinna som var på ett plan när det exploderade och hon blev tvungen att hoppa ner i havet... rätt syykt
Så du menar att hon helt ensam med bara kläder skulle falit 10 000 meter och överlevt??
Sätt 1000 10 meters hopptorn på varann och kolla så får du se hur högt det är...
källa?
Dummaste jag hört.

Dock fick det piloter under t.ex. andra världskriget som överleft fall på x tusen meter, dock har dess personer landat bland snö och granar som dämpat deras fall.
Du snackar ner honom för att han inte har källa och kommer med andra historier där folk landar på land och överlever. Då kanske du skulle lämnat en källa? verkar rilmligt tycker jag. (Vet att det stämmer men)
Jag tror krrilleeee har blandat ihop det lite. Att landa i vattnet skulle inneburit tämligen säker död men personen som han pratar om landade på en brant snöklädd bergssida. Hittade ingen bättre källa än den här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovi%C4%87

är det inte så också att det finns en risk med tryckförändringar också när man landar från en hög höjd å sjunker å sen ska ta sig upp till ytan.. lungorna kan ju inte gilla det så mycket.
Har för mig att det sas något om att det var det vanligaste på sådana där höghoppstävlingar. dykarna i vattnet fick hjälpa hopparna upp flera gånger.

Kula82 sa:
är det inte så också att det finns en risk med tryckförändringar också när man landar från en hög höjd å sjunker å sen ska ta sig upp till ytan.. lungorna kan ju inte gilla det så mycket.
Har för mig att det sas något om att det var det vanligaste på sådana där höghoppstävlingar. dykarna i vattnet fick hjälpa hopparna upp flera gånger.
Nope, de flesta kan utan besvär fridyka djupare än man sjunker ner efter ett hopp, oavsett höjd. Visst, man kan få tryckutjämna men mer är det inte.

skulle gärna vilja ha lite tips på döds-hopp (landa i formation räka). har aldrig provat detta men är ju lite sugen på att ev. ställa upp i kvalet till vm :) dvs döds-hopp från minst 10 m. givetvis kommer jag ju att börja nöta på 1-3 metran, för att i rask takt röra mig uppåt - å framåt :P

när man väl ger sig på att flippa över 10 meter så har man ju redan ganska så bra koll på vad man gör, och då är det svårt att få till ett "klockrent" mag/ryggplask. Dock så kan det ju gå illa när man bara landar snett från riktigt höga höjder. Dock lär man ju lxm, för å få guzz på stranden

ok, har som sagt ej provat ens från 1m än, men något jag funderat på under en längre tid: vid döds-hopp från ca 10m, spänner man sig vid nedslaget eller är man avslappnad (eller bara "det blir som det blir", alltså som vid vanliga hög-hopp) i räkan??

Senast ändrad:
provar igen: ingen som har lust att dela med sig av lite tips ang. det jag skrev här ovan. eller utryckte jag mig oklart?

limegreen sa:
ok, har som sagt ej provat ens från 1m än, men något jag funderat på under en längre tid: vid döds-hopp från ca 10m, spänner man sig vid nedslaget eller är man avslappnad (eller bara "det blir som det blir", alltså som vid vanliga hög-hopp) i räkan??
Ju rakare du är, ju mindre gör det ont, i luften så brukar jag flaxa lite med armarna för att hålla balans men vid nedslaget så spånner jag ihop mig, gärna med tårna pekandes nedåt!

Roglar sa:
jag hoppade 25 meter i ågelsjön nära norrköping, det gjorde ont. jag hostade blod i några timmar efteråt. inget jag rekomenderar.
Jag har också gjort detta. Tre för dåligt pålästa och överpeppade grabbar var vi som skulle ta högsta såklart. Jag och min ena kompis som hade hoppat 22 innan klarade oss utan skador, medans min andra kompis drog ut/av ledband i båda knäna.

Detta resulterade i att det tog lång tid för honom att komma upp till ytan av den praktiskt taget svarta sjön, vi andra två fick ångest att vår vän dött framför våra ögon.. Som tur var kom han upp och vi livräddade honom i land.
Hela upplevelsen hamnar på minuskontot och är inget jag kommer göra igen, någonsinn.

Rekomendation: hoppa alltid där du ser botten och där det finns kvalificerade badvakter. Vill du ha högre än 10 som uppfyller dessa krav, åk till area 47 i österrike.

va i saltis igår å hoppade lite. under-roterade en bf från 6an å landade i en ofrivillig räka.. kan efter det säga att jag förmodligen ej kommer att göra typ av döds-hopp från 12an :) var ju inte direkt skönt i vissa delar av kroppen efteråt. men det är klart, lite ladd så vet man aldrig. hur som haver, hatten av till alla döds-hoppare från höga höjder. lär ju göra svett-ont!

någon som gjort ett döds-hopp/landat i räkan från 12m som har lust att dela med sig av ev. fysiska/mentala påfrestningar??

Klipphoppare har inte alls alltid något som bryter vattenytan när dom hoppar klippor mellan 25-50 :)

Här har du Dana Kunze som hoppar 52.4 m och vattnet som sprutar nedanför är inte för att bryta ytan utan för att han ska se vattenytan (väldigt svårt att se den i pool från hög höjd)

Jag har hoppat ca 35 m ner i ganska så blankt vatten och de gick fint.

De finns fallskärms hoppare som har överlevt fall ner i vatten när dom har fått baglås(skärmen aldrig kommer ur bagen) och det är från ca 4000 m. Vet dock ingen säker källa!
Grejen är den att gränshastigheten för en människa ligger på ca 180 km/h vilket du uppnår ganska fort. Tror de är vid ca 330 m :P så överlever du 330 kan du hoppa va fan du vill :P

Om ja inte minns fel tror ja att ja har hört att under 22 meter är riksen för allvarliga skador nästan obefintlig om du inte har några tidigare skador eller sjukdomar mm.

nuf said! hoppas de hjälpte dej

Var nere i Köpenhamn i helgen. Passade på att se Red Bull Cliff Diving. De hoppade från 27 meter. Small till bra när de landade! Speakern påstod att det var som att landa i betong (flytande så klart, ej stelnad) från 13 meters höjd.

Imponerande att se oavsett =)

Tänkte suga ur det sista ur värmen nu: har någon hoppat från Liljeholmsbron ner i go-vattnet??
Har ju vart på den där Loopen & knäckt några bira, å om man kikar upp så står det något om 14m, borde ju icke vara några problem tycker man. Sen tillkommer det väl några meter upp till vägbanan, men va fan. Själv e jag sugen men man e ju alltid skraj så´re inte finns nå metall-spjut eller dylikt under vattenytan.

Undrar också om bron från Fridhem- till St-Eriks-plan. Men där kan det ju å andra sidan vara grunt kanske. Någon som provat?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp