Hören i alla...

freeride_nu

Aktiv medlem
Hören i alla...
Kikade lite på nästa års laggar på bl a SkiNet.com, m fl, och konstaterar att skidorna verkar bli kortare och kortare. Enligt SkiNet är tydligen Amerikanerna lagda åt det konservativa hållet, och tycker att allt under 190 cm är blaha-blaha. Fabrikanterna förfasar sig över att fler inte köper deras kortisar och sätter formodligen ett gäng rabiata marknadsförarna på fallet. Stackars jänkare! Men säga vad man vill om Amrisarna. Dom har integritet! I valfrihetens namn går dom inte på vad som helst. Aldrig! (…from förhoppning).
I Frankrike och Schweiz, där jag varit till och från denna vinter, har jag nästan alltid haft dom längsta laggen (196) i kabinen. I stort sett alla andra har skidor lika långa som dom själva eller kortare, visserligen av hyggligt ny modell med rejäl skärning. Här har någon redan lyckats övertyga menigheten, och det ordentligt! Det kuriösa i sammanhanget är att, trots denna kvalitativa (nja, återkommer där…)höjning på hårdvaran, så hasar den genomsnittlige, bredsidhasande, armhängande europeeiske skidåkaren (å dom är många dom!), på i gammal beprövad stil, medan ett litet antal, som alltid har kunnat skära, fortsätter med det.

Var det bättre förr? Jag är så otroligt gammal att jag minns när kompaktskidorna kom i mitten på 70-talet (visst, jag har haft ETT par själv). För människor, då ännu ej födda, kan jag informera att det var korta (140-180 cm) skidor, med lite större bredd och lite mindre midja än vanliga lagg. Flera fabrikanter tillverkade faktiskt redan då så kallade High performance compacts, med ordentlig midja (Fisher, Dynastar bl a), och dom gick faktiskt att åka riktigt bra med. Puckelåkarna (då ett gryende släkte) körde i många fall till en början på dom, men sågs ganska raskt gå över till slalomlagg (fullängd –10 cm). Vaför? Jo, stabilitet (framåt-bakåt, ni vet). Sen uppfann man mid-skidan, nån sorts uttänjd variant av kompakten, och som sas vara det nya undermedlet mot i stort sett allt, utom möjligen mjäll och fotsvett. Puckel-folket hölls fortfarande med slalomlagg (pålitligt folk det där!). Efter det verkade det som om ingen orkade experimentera längre, och laggarna fick se ut som dom alltid gjort. Lite ändringar i hårdhet (minns ni soft-skidan?), färger (Atomic hade bl a några helrosa för damer), och modeller med anti vibrationssystem, etc, etc.
Och dom som kunde skära en sväng fortsatte att göra det, och dom som hasade fortsatte med det. Och vad var den ultimata friåkningsskidan för goda åkare på den tiden? Slalomlagg i längder från 195 till 207 (HELT normalt!). Bättre då? Nej.

Carvingskidan var ju lite av en sensation när den kom runt 95-96. Jag provade ett par vita Head prototyper 95(?) och fattade ingenting, minns jag. Dom var så nya att inte ens demo-killen visste nåt om dom. Såg konstiga ut, visst, breda fram och bak, och korta! Året därpå fanns Cyber 24:an ute. Lite tips från en bra tränare och vips, där satt dom. Så enkelt! Sensationellt! Jag provade också ett par Fischer Revolution Race i Åre 97, och framtiden kunde skönjas. Bättre? Otvedtydigt!
Alla skulle prova, MEN återigen, dom som kunde skära en sväng fortsatte att göra det (fast mycket bättre och lättare), och dom som hasade fortsatte med det (och sket väl i resten). Huvudsaken var att man TRODDE att man carvade. Glömmer aldrig en dam i liftkön i Sälen (1997?), med ett par av Elans tidigaste extremcarvers, som vitt och brett meddelade att dom minsann ”svängde av sig själv”, och då blir man ju lite nyfiken. Har aldrig sett någon haft såna problem med att hasa nerför en pist. Snacka om grundlurad. Sorgligt.

Nåväl. Historien upprepar sig, som bekant. Nu har vi haft Carvingskidor i 5-6 år. Fabrikanter och butiker manglar ut sitt budskap. Lite kortare(?), Kortare ändå(?), kapa dom lite till(!?), mjukare (??), bredare (???).
Vilken soppa! Jamen slalomåkarna kör ju kort. Hmmm…har ni sett den nya aschelvolten på slalomtävlingarna? KAN det ha nåt med framåt-bakåt stabilitet att göra? Och här är det eliten vi talar om. Bättre? Nej, föffan!

Där jag åker håller pisterna ca 3½ timme på förmiddagen, och det gäller nästan i Alperna också. Sen är has-klubben i full gång. Och, fortfarande, dom som kan skära en sväng gör det, trots polerad backe, och dom som hasar gör fortsatt det, oavsett laggar. Fast man hasar väl med bättre kontroll på ett par längre lagg. Om DET nu är till nån tröst.

Vad skall vi då göra?
Själv kanske jag måste byte märke. Nya Ross 9X mäter ju bara 181 cm, och det KAN ju bara inte vara bra!
Jag ger mig dock TUSAN på att denna nya omgång av kortlagg kommer att gå i graven inom snar framtid.
Vääänta baaara…
Till dess, låt er luras bara!

Det får räcka.
Nästa gång ska det handla om dom NYA MJUKA pjuckorna.
Jag hade GAMLA MJUKA puck redan på 70-talet!

/Eder Ace

Hören i alla...
...någonting i vad du säger!

MVH/MM :-)

Stolt ägare till skidor i de flesta längder mellan 210 och 160 cm! (De kortaste är ett par Fritzmeier Joker.)

Hören i alla...
Ahh, ännu en som följer mig i mitt korståg mot den trendiga kortheten. Det går numer inte en dag utan att man får övertyga någon vän (eller ovän) om att de nog inte behöver gå ned till 178 som försäljaren sa utan faktiskt kommer kunna svänga även ett par 188.

Jag har haft mången batalj med messerschmittrar som påstått sig veta att kort är bättre. Givetvis saknar de alla relevanta argument. Att tävlingsåkarna kör kortare är inget bra argument eftersom de dels inte har så superkorta skidor utom i slalom (typiskt 193 i GS) och dessutom med sin teknik klarar att hålla stabiliteten i längsled bättre en den typiske åkaren.

Givetvis säger jag inte att alla skall gå tillbaka till den längd de körde för tio år sedan. Min poäng är dock att det är vansinnigt för en duktig åkare i 70-kilosklassen att gå så värst mycket under 185-190. Undantagen är givetvis slalomracing och hopp.

En intressant detalj i korttrenden är att även freerideskidor rekomenderas kortare "eftersom de är bredare". Detta är ju det mest idiotiska av allt. I bökig terräng behöver man ju mer en någonsin stabilitet i längsled och när snön är mjuk kan man inte lika mycket lita på den stabilitet som en skida på rent skär ger.

För tio år sedan var universallängden för en medelduktig till duktig kille 195-200 för friåkning. Jag tycker att en modern universallängd för samma åkare borde vara kanske 185-190.

Jag vägde i morse 66 kilo. Mina egna breda friåkningslagg (Völkl G41) är 198 och mina pistlagg mellan 190 och 203. Jag har inga problem att svänga dem. En skida under 180 är att betrakta som en leksak.

Jag postade en gång här en konspirationsteori angående korta skidor. Den finns att läsa på:
http://members.fortunecity.com/hhitme/kort.html
HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialaren

Hören i alla...
Var nära att köpa ett par Ross 9S T-power Deviator 174(puh) för det facila priset av SEK 2500(MED bindning!)i höstas, men insåg sen att man inte får stjäla godis från barn. Dom gick i stället till en hårdtränande ungdom på en välkänd skidhögskola. Trillar jag över ett par igen blir det köp, inget snack om saken!
Den som har flest par lagg i garderoben när han dör, VINNER!
/A

Hören i alla...
att det finns fler som ser sambandet mellan långa skidor och längden på andra viktiga kroppsdelar. Åkdon kortare än den egna längden borde resultera i livstids förvisning till Blindvallen.

Det lustiga med carvingskidorna är ju just att den stora massan som alltid hasat nedför pisterna fortfarande gör det i tron att de lärt sig skära.

Sedan vill jag kommentera dessa jibberkids som tror att de sätter feta trick på skidor. Fel! De gör det på barnskidor.
Jag hoppar och snurrar ibland utan problem med mina 195 lagg.

/Ecke

Hören i alla...
För min egen del får faktiskt folk tro vad de vill om vad det är de gör i backen. Jag har inget emot om nybörjare och försiktiga åkare väljer kortare skidor som är mer lättmanövrerade i de låga farter de kör i.

Man skall inte glömma att just den kategorin åkare FAKTISKT har lika stor glädje av carvingskidorna som de duktiga. Jag har träffat hur många åkare som helts som man gott skulle kunna kalla "dåliga" som med stor entusiasm beskriver hur mycket roligare det blivit att åka med de nya skidorna. Givetvis gör de inte skärande svängar, men väldigt många, till och med av dem som nära nog helt saknar teknik, får ändå till en lite extra skjuts ur svängen med carvinglagg. Läggs detta till den allmäna högre graden av manöverbarhet de känner blir helt enkelt nöjet klart större. Roligare är alltså nyckelordet här.

Jag vill alltså säga att just kategorin av "dåliga" åkare hör till dem som bäst utnyttjar den nya kortcarvingskidtrenden. De som missbrukar den är snarare lite duktigare åkare, speciellt sådana med telisar under fötterna. Det är i denna klass man hittar de stora förlorarna. I ett land som Sverige är denna kategori faktiskt väldigt stor och det är därför man borde ge de flesta shopar näringsförbud och låta de kortskiderekomenderande butiksbiträdena interneras i lämpliga arbetsläger. Dessa biträden baserar helt enkelt sina felaktiga råd till duktiga åkare på vad som visa sig funka för de som ej är duktiga. Ett minst lika sort problem som att stackars aktiesparare får ludermässiga råd av mäklare, om du frågar mig.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Millimeterrättvisaren.

Hören i alla...
Så rätt, så rätt. Envar sin egen lyckas smed. Naturligtvis kan vi inte lägga oss i HUR folk åker, rent tekniskt alltså. Det är inte heller nån idé att försöka tala om nåt för somliga. Dom måste upptäcka tingens ordning själv. En del gör det, somliga gör det aldrig. Är dom därmed lyckliga eller mindre lyckliga? F-n vet (å knappt han!).

Äntrar nu min käpphäst, häng med!:

Kritiskt tänkande, kombinerat med...
Lyhördhet, kombinerat med...
Stenhård fysisk träning, kombinerat med...
Ett par väldesignade GS-lagg, kombinerat med...
Total avhållsamhet från, eh...välj nåt, kombinerat med...
Konsten att hänga en kant, kombinerat med...
tja, Solsken i blick, kanske

...skall ge dig VÄLSKUREN frälsning!

Harley-lou-jah!!!
/pastor A

Hören i alla...
Jag tror att många nybörjare lurar sig själva när dom köper ett par carving. Köper man ett par carving lagg så börjar man inte automatiskt att skära i svängarna.

Det vanligaste felet nybörjare gör är
att ha alldeles för mycket bakåtvikt eller dåligbalans. Har du det på ett par carving då får du inte mycket mera skär än på ett par raka.

Anledningen till att nybörjare har lättare med Carvingskidor är helt och hållet längden. Det är lättare som nybörjare att ha kontroll över kortare skidor. Men i verkligheten hasar dom sig ner som dom gjort i alla tider.

Carving skidan svänger bara av sig själv med rätt teknik och när man fått in den..då är Carving verkligen något att ha. Men jag fattar inte det där du sa med telis Carving Himan..Carving rockar ju ännu fetare med telis..! Men man får ju inte ha för korta...

jaja...det var lite från mig
Telis Kungen.

Hören i alla...
Jag håller helt med - kan man skära är carvingskidorna som en dröm, hasar man går även det lättare.
Jag har forfarande inte glömt känslan Cyber 24:orna gav vintern -96.

Sen till det här med telemark. Visst ser det extremt ut med telisprylar på vanliga alpina carvingskidor men jag har aldrig förstått meningen med det.
Telemark är ju ursprungligen en metod att stadigt hasa sig nedför ett utförslut med vanliga turskidor.

/Ecke

Hören i alla...
När jag själv, i rent demonstrationssyfte, kör telis handlar det inte om hasning utan klockren a skär i hög fart med alpina skidor. För tillfället kör jag telis på Völkl Storslalom och ett par 198 G41.

Det går att köra telis ordentligt. Det är bara det att väldigt få lyckas. Dessutom ÄR det så att skillnaden mellan olika skidtyper och olika skidor märks mycket mindre på telis. Till och med med extremt bra teknik kan man inte utnyttja en skida på samma sätt med telis som man kan om man har lika bra teknik med hälen fast.

Ha det bra, jag åker till Frankrike nu.

HitMe

Hören i alla...

Enligt teorierna som utarbetats i samband med frågeställningarna kring livet universum och allting kan följande konstateras. Tjaa, det är väl till denna nivå som debatten nu höjts!

Korta carvingskidor är en upplevelse och verkligt lattjo att åka på skär med. Eftersom de är korta måste de vara väldigt styva för att fördela åkarens tyngd på ett lämpligt sätt. Det ger då effekten att de blir verkligt ledsna när de inte får skära svängarna och gärna påpekar detta till skidåkarna genom att oroligt vrida sig både hit och dit. I lössnön blir de dock verkligt upprymda och vill svänga hela tiden vilket kan vara lätt irriterande för skidåkaren som har bråttom till afterskin.

Äldre carvingskidor som har hunnit växa till sig ett par decimeter är oftast lite mjukare eftersom de insett hur arbetsamt det är att hela tiden spänna sig. Skidåkare som tycker att det bästa som finns är att bonka på käppar som med korta mellanrum finns utplacerade i snön kan då bli verkligt arga eftersom skidorna inte inser vitsen med denna aktivitet och hellre åker i hög fart till afterskin utan att svänga hela tiden.

Carvingskidor finns av flera kön och ursprung. De kvinnliga från storstaden är enormt kurviga och väldigt opålitliga. De manliga från landsbygden är breda och muskulösa och är så pålitliga att de till och med kan vakta tre till fyra hanhundar medan man besöker afterskin.

Vidare finns det skidor som varit med alldeles för länge och inte alls är intresserade av att böja på sig och svänga. Är man ägare av dessa skidor bör man omgående sälja dom till någon som inte har en aning om konsten att inträda på afterskin vid rätt tidpunkt.

Yepp. så är det! / :-) MM

Hören i alla...
...ska man ha jättelånga skidor när det går så mycket bättre och lättare med ett par kortare, speciellt när man hoppar och så,
visst jag sätter 360m.m. på mina 203:s störtloppslagg, men det är fan så mycket enklare att hoppa med mina 169 twintip.... men jag måste ändå hålla med i viss mån eftersom dom klart bästa av mina skidor är årets atomic 10.22 188cm(tror det var så) eftersom dom kortare salomon blir lite väl fladdriga i pisten...
men kommer man väl ut i naturen så är det mycket lättsamare med ett par kortare mjukare skidor...

Och man måste inte köra på "barnskidor" som ni uttryckte det för att man hoppar, så länge man håller sig borta från snowblades så....(150cm och neråt räknas till snowblades)

Hören i alla...

Det värsta som finns är när man ser en tysk på Fun-Carving lagg med två decimeter platta under bindningen och som sedan försöker sig på att åka slalom på dessa, snacka om att välja fel utrustning.

Däremot diggar jag sten hårt tyskarnas val av snölås vid pjäxorna det borde bli standard likaså deras fräcka overaller med midjeskärp.

hmm börjar komma ifrån ämnet har lite känner jag..

/Telis kungen

Hören i alla...
Man får ju lätt intrycket av att Ace,HitMe och JCM är gamla gubbar!!! Kanske är detta orsaken till deras konservativa inställning?!? Har smidigheten försämrats med åren, vilken medför en försämrad entusiasm till de nya korta, KVICKA carvingskidorna???
Eller har ni på senare dagar drabbas av reumatism eller liknande vilket förhindrar all annan åkning än underbara stilrena elvor utför?
Kanske har partykulan fått för många afterskidrickor i sig, och är därför i vägen???
För alla undomar(dvs alla yngre än HitMe) vill jag säga att Snowblades är till för backen bakom huset och inte till för att användas ens i barnbacken i den mest patetiska s.k skidorten; Sälen!!!

Hören i alla...
HitMe=gubbe? Det var roligt. HitMe är välan inte lika mycke gubbe som surfare om nu definitionen skall klarläggas en aning.

Mången after-skidrickor HAR passerat ner i magtrakten, många elvor har passerat under belagen. Dock faller någon typ av konservatism i ogjord brunn. Tvärtom. Det hela handlar om att hela tiden vara öppen för nya prylar, det var spännande när balettskidorna kom. Att dessa fått en revival nu kan ju vara kul - men är ju ingen jättenyhet direkt. Snarare går korståget mot okunskap, ovilja att lära sig skilja på äpplen och päron då risken att kidsen, som är yngre än HitMe, riskerar att missa hur fantastiskt det kan vara med skidåkning - då de tror att det de håller på med de facto rubriceras som detsamma.

Men kanske är det de ständiga förnyarna som skall skaffa en ny terminologi när det som en gång nedärvts som symbolnamn för utförsåkning övertagits av sådana som faktiskt inte åker skidor.

Undertecknad har testat lite prylar i den vägen, men brantåkning och brantåkare är ju inte generellt gällande bara för att man inte kategoriseras in med snurre-sprätt & co. Är då flackåkare en korrektbenämning månntro?

Då blir ju begreppsförvirringen total; då har vi "brantåkare", "flackåkare" och "flacksnurrare på balettskidor"!

Ändock är ju kontentan av inläggen helt missad. Låt folk pyssla med vad de tror de vill, använd dock rätt terminologi. Vissa vill (säger de) åka Blades - tro det eller ej. Då är det helt ok om de ägnar sig åt det. Dock har deignet med skidåkning att göra.

/JCM
"På god väg mot Tropique i Valmisery - igen!"

Hören i alla...
Jag kan naturligtvis inte referera till innehållet i HitMe:s och JCM:s födelseattester, men väl min egen. Och visst, jag måste konstatera att en viss ålder har onekligen hunnit infinna sig. Frågan är dock vad den förmenta åldern per tradition och definition förmodas föra med sig. Vem utformar mina mallar? Vem anger mina begränsningar? Varför budgeterar jag alldeles för många kkr till denna glidande verksamhet? Varför åker jag mina 40 km, i ur och skur, från december till april, till mitt 250 meter höga berg?

Nu i slutet av mars är kvällarna ljusa. I solnedgången kan man, i ensam majestät sätta kanterna i en folktom vårfrusen pist, lägga långa bågar i 70-80 knyck, låta laggarna susa tyst mot snön, känna att tekniken sitter automatiserad efter en vinter av kallt nötande i kyla och vind. Ok, åket tar kanske 50 sekunder, men det är kvalitetssekunder, sekunder som man märkligt nog minns längre än det det där åket i Cham (eller var det var). Det är en konst odla, att kunna vila i ögonblicket, och måhända börjar man äntligen fatta lite hur saker och ting hänger samman.

Reumatism, nej, krämpor, ja. Det kostar som bekant att ligga på topp, och ”die Alte Knochen” blir ju inte yngre, det måste medges. Nej, det hoppas inte speciellt långt och högt längre. Flexibilitet, snabbhet , nej, inte riktigt som förr, medges, men ett par schyssta slalomcarvers kan pigga upp den tröttaste.

Så tack och lov att utrustningen stadigt utvecklas! Ett tag såg det mörkt ut. Same shit, different color, ungefär, år ut och år in. Som vanlig, det finns inga absoluta sanningar, bara en ohemula massa tyckanden.

Så alla gaffers, jibbers, rejs-puttar, girls and boys, å annat löst folk, det är timmarna på snö, kvaliteten och engagemanget som räknas, inget annat. Man känner alltid igen en sann entusiast på det fåniga flinet efter ett lyckat åk! Och en sann entusiast blir ALLTID bara bättre, å bättre, å bättre, å...

/eder Ace
still breathing, still going, never quitting…

Hören i alla...
Ursäkta mitt sena svar, men jag kom nyss hem från en veckas åkning och KHE.

Jag är visserligen äldre än Hermann Maier, men gammal batraktar jag mig inte som. Smidigheten och styrkan är dessutom bättre än någonsin. De få problem som åren fört med sig är bara lite mer smärta och att man har tillräckligt med metallskrot i knäna för att få problem vid säkerhetskontrollen.

Alltså, åldern hindrar mig inte att ha skoj på korta carvinglagg. Dock säger mig erfarenheten att när det gäller funkar en feting upp mot 200cm bättre när hastigheten börjar bli tillräckligt hög, oavsett om man svänger eller ej.

Grejen är liksom att när förhållandena är de rätta och styrkan, smidigheten och tekniken är på topp, då är "riktiga" skidor tillräckligt kvicka och korta carvinglagg enbart statiskt och tråkigt.

HitMe

Hören i alla...
Tack och grattis till ett mycket tänkvärt inlägg.

Jag har tyvärr inte varit i stånd att deltaga på detta forum på ett tag.
Arbete och annat tjafs sätter ibland felriktade stighudar i glidspåret.

Men jag vill gärna refera till mina privata experiment med extremt långa skidor utrustade med tandembindiningar.

Dessa åkdon påbörjade jag utvecklingen av under tidigt 80-tal och en av anledningarna till detta var den redan då skönjande tendensen till allt för korta skidor.
Att då precis som inom flygutbildningen spänna fast långskidornas tvivlare längst fram och själv bakom övervaka/styra lärjungen in i den rätta världen så att säga.
Framgången med detta pedagogiska instrument var väl lite si och så men en hel del fagra damer har i alla fall nyttjat tingestarna som andra hjälpmedel än för just skiing.

Som HitMe, JCM och du själv säger så är vi väl ganska få som lyckas få till fina skär i underlaget.

Jag tänker med darrande nostalgi på mina gamla TITAN XP7 212 (mattsvarta med vit blå röd längsgående ränder och stor vit text, stela som anabolstinn kuk) made in Suomi som med nästan rakskurna kanter tog mig nerför pucklar och isiga pister med skärande sväng. Carvingen föddes inte i mitten på 90-talet.
Den dog!

Allt övrigt i denna fråga har ni ju själva så fint beskrivit och jag kan bara bekräfta - BRA.

den okuvlige långskideutnyttjaren

/Arc

Hören i alla...
Vaddå "carvingen dog"??? Hur gjorde man skärande svängar utan midja på laggen, la man skidorna på kant och delade backen med två knivskarpa spår rakt nerför eller??? Nu har du väl ändå fel?!? Knappt tävlingsåkarna klarade ju av det...

Hören i alla...
Nu snackar vi subtila nyanser.
Du har delvis rätt i att det med raka parallella kanter går det inte att svänga på kant utan endast sladda.
Men jag citerar mig själv:
....."som med nästan rakskurna kanter tog mig nerför".....
- självklart blev radien och hastigheten stor resp. hög.

Men det är inte riktigt hela sanningen.
Gör ett experiment med din favoritlinjal:
1) ställ den på högkant vinkelrätt mot skrivbordet.
2) böj den i en båge
3) vinkla ned den åt det håll som buktar ut
4) observera att mot det hårda underlaget hänger fram/bakdel i luften.
5) gör om samma experiment men mot en skumgummibit eller något annat halvmjukt så ser du att bågen sjunker in i underlaget
6) alltså kan man få i kanterna i underlaget om det är tillräckligt mjukt
7) mot hårt isigt underlag underlättas kantisättningen radikalt med kraftigt insvängd midja

Basic!!!

Kom förresten på att nå´n japansk skidfabrikant Nishiva...? eller vad de hette tog fram en modell som hade brättet smalare än midjan som var smalare än baken.
Dvs svagt konisk grundform, men inte var den så värst trevlig att göra skärande sväng på.

Det har också utformats ock testats skidor (Elan tror jag) med en liten utbreddning just på midjan. Syftet skulle vara att få i kanterna lite bättre just i svänginitieringen - kanske mest för slalomsvängar.

/Arc

Hören i alla...
Fischer Rc4 Superform hade på 80-talet en liten utbuktning vid midjan, två midjor så att säga. Iden var att man trots bindningen och pjäxans förstyvande verkan skulle få en snygg böj och kunna få bra kantryck längs hela skidan. Ess införde senare sin glidande bindning som inte längre förstyvar skidan. Tyrolia kom efter och nu har snart sagt alla bindningar eller plattor någon variant på detta.

HitMe

Hören i alla...
Ja jävlar, nu börjar det riktigt finstilta plockas fram i gatlyktans sken.

Jag gillar verkligen uttrycket "carving dog på 90-talet". Den sitter redan som en smäck i den tidigare gravt haltande vokabulären. Och förmodligen blir det en ritkig trosvätare och kioskvältare under min kommande after-whatever-safari i den franska Tarentaisedalen. Kidsen kommer se än mer ut som frågetecken än vad de gör när man visar fartdräkten och snackar optimala cw-värden. För att inte tala om vad de kommer undra när karaokeförberedelserna drar igång.

som tur är kan jag kanske låna en ski Yot-jacka av HitMe för att outfitten inte skall framstå som alltför kontroversiell...

/JCM - Brantare än Shane, snyggare än Brad!

Hören i alla...
NU börjar vi verkligen närma oss den verkliga kärnan känns det som. Vältning å vätning å cw-värden å sånt.
Appropå vältning, så har väl ingen av er prova ko-vältning (gement kallat cow-tipping), eller??? En kär angelägenhet i norra SWE kanja säga.
Mer info när ni vill, säg bara till! (hamna ifrån ämnet...?) Hursomhaver, ATTAN va vi oldies carvade på våra rakingar förr i världen, tro det eller ej. En fråga om teknik och känsla, kidz! Bättre förr? Nope! Nutiden spöar alltid forntiden.
Så är det.
Basta!

/Ace
med solsken i blick

Hören i alla...
självklart är kovältning en lika etablerad sport som könshårseldning och fylla på allmän plats även i de södra delarna av landet. snart är det också etablerat i alperna genom det fritänkande öppna franska mästerskapet i galenskapsekvilibri.
/JCM

Hören i alla...
För övrigt verkar det som just jag vann förra veckans deltävling på könshårseldningstouren i Valmisery. Som ni kanske vet brukar ju jag hålla mig med mycket konurenskraftigt material, men denna gång var det mycket dåligt på den fronten. Avsaknad av tändare och gas gjorde att det mer svårjobbade materalet tändstickor fick begagnats. Upptändningen blev därmed mycket svår och jag är inte själv direkt nöjd med den lilla flamma jag lyckades få till. Publikstödet var däremot mycket bra och ett flertal mer eller mindre residenta damer var minst sagt förtjusta. Eftersom motståndet denna vecka var mycket uselt blev det faktiskt så att jag tog hem segern.

Nästa vecka torde det bli en hårdare tävling som jag tyvärr av logistiska själ ej själv kan ställa upp i. Till nästa år hoppas vi dessutom på en damklass, både i KHE och i barunderkroppsbrottning.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Maximatorn

Hören i alla...
Jag tar tillbaka mitt uttalande om att ni skulle vara gamla!!! Av de senaste inläggen och döma så stiger medelåldern knappast över 6-7 år...
Personlighetsklyvning?!?
Ps. Tänk vad sydsvenskar är dumma!

Hören i alla...
Det torde väl snarast vara du, Skidnisse/Mav, som ståtar med någon slags klyvning. Enas sekunden är vi för gamla och andra för unga. Försök till att uppröra sina skriftkombatanter medelst anklagande om någon typ av avvikande ålder är både tråkigt, fantasilöst och meningslöst. Du lyckas dessutom brilljera i alla dessa tre adjektiv två (2) gånger. En slank han hit, en slank han dit, som sången lyder. Minns jag inte galet handlar just den sången om prästens lilla kråka. Kanske är det din kyrkliga uppväxt som berövat dig chanserna till den verkliga gräddan av upplevelser som förknippas med skidåkning, det breda spektrum av galenskaper som du verkar ta sådant avstån ifrån. Kanske är det kråkan i dig som får dig att kraxa samma sång om "karrrving" som de andra kråkorna på grenen. Kanske är det så, men jag kan inte säkert förtälja utan endast ana.
Ana, och hoppas att även du någon gång får nå de mentala höjderna där det annorlunda inte längre upprör och det farliga inte längre skrämmer. Hoppas att du än gång når de höjder där det galna blir din vardag. Hoppas att din vardag blir en dag fylld av upplysning, glädje, fart och sjuka hyss.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Magsopan

Hören i alla...
Jag är ateist rakt igenom och känner ingen samhörighet med kyrkan. Och jag lider heller inte personlighetsklyvning, jag gjorde bara ett allvarligt tjänstefel när jag missbedömde er ålder fatalt. Sen vad du dillade om med kråkan, har jag ingen aning. Även den mest djupsinnige, galna, fartkåta, och väldigt intelligenta kan ta fel ibland... Så var fallet denna gång!

Hören i alla...
Som vanligt älskar jag er allihopa ändå!...men det är nog bäst den därna snön smälter snart så vi får hejd på det här...

För mig blir det Stryn...eh, kanske
/A

Hören i alla...
Vad jobbar Skidnisse med? Hur kan det vara ett tjänstefel att missbedömma någons ålder? Är månne Systembolaget din arbetsgivare.
Att HitMe, JCM mfl har uppnått en aktningsvärd ålder torde det inte råda något större tvivel om.
Att ha koll på Ski Yot-kläder talar sitt tydliga språk.
Själv håller jag med dessa herrar och gentlemän i mycket även om jag inte kan påstå mig sakna mina drygt 2 m Rossignol 7S, dessa i det närmaste helt raka lagg. Idag är det 190 som gäller och att gå ner i längd skulle vara som att kapa av sig de yttersta lederna på fingrarna eller som att låta sig omskäras med yxa.
Korta skidor för korta åk och juck i pipen, långa skidor för ragg i kabinen och förnedring av alla jibbers som lämnat pipen och kommit ut i verkligheten.

Hören i alla...
Och glöm inte en SkiYot-jacka för att iföra sig en elegant barunderkropp. Visst är det spännande när förutfattade meningar utfaller fel.

dock känner jag mig ej säker på seger, inte ens en pallplats medtanke på de modkombatanter som står is tartlistan till den ärevördiga tävlingen Öppna Franska mästerskapen i KHE. Dock kommer jag helt klart att vara i ropet i kombinationstävlingen; skidåkning/KHE!

Dessutom har snöguden Babar varit snäll senaste tiden så det finns t o m snö i VAlmisery. OCh vi som även tänkt välta Tango i Val T på tisdag då de har Boogie Nights-tema kanske finner snö även där. coh brant, snabbt och välklätt skall det vara.

Och detär därmed en stor ära som jag fått låna en av HitMe:s Ski Yot-jackor för att framträda på bildmaterial från idrottsövningarna under kommande vecka. Bilder och filmer kommer ju som bekant snart att publiceras på den itnernationellt välaktade webbplatsen valmisery.com!

Lev väl!
/JCM - Ibland bara bar i baren!

Tillbaka
Topp