Hudar till Seth Pistol

JensE

Ny medlem
Hudar till Seth Pistol
Är det någon som provat hudar till Seth Pistol med lyckat resultat. Tänkte införskaffa ett par (hudar alltså) och anar att alla kanske inte passar så bra till jättebreda, rundade, popnitade tippar. Nån som har bra erfarenhet av någon modell som passar bra.

Ha det bra
Jens

Hudar till Seth Pistol
Ett par Black Dimond hudar 120 mm bredd som du skär till ska fungera! BD hudar hittar du hos de flesta större skidbutiker som kan något om topptursskidåkning!

Hudar till Seth Pistol
Det holder ikke med huder på 120mm. Huden må være like bred som skien er på det bredeste. Kjøp huder på 130mm og skjær til.

Hudar till Seth Pistol
Köp INGET som är smalare än skidan, köp brett, skär till. Se till att du har fäste i bak också, den skrapar med sig rätt mkt snö när du går om du inte har bra fäste i bak, du kan ju tejpa i och för sig...

mvh daav

Hudar till Seth Pistol
Jag har samma fundering som dig, JensE. Jag har beställt hudar (130 mm, BD) till mina pistoler, men inte riktigt löst själva fasthållandet runt spetsen. Förra åtret hyrde jag hudar med något för liten ögla, vilken åkte av spetsen. Jag kommer lura på det lite mer när jag får hudarna och kanske måste modifiera själva öglan. Eventuellt kommer jag att borra ur någon av nitarna och skruva fast en krok eller liknande. Låter egentligen helt keff men jag tror att det kan gå bra. Ännu viktigare är ju att få fast huden i bakkanten av skidan, kanske blir en liknande lösning där. Om du hinner före med en bra lösning får du gärna skriva hur du gjorde.

/Christian

Hudar till Seth Pistol
Jag kör Pistoler -05
Med sänkt Diamir Freeride bindning.
Black Dimond glide lite 120 mm bredd. För den har fäste bak och då släpper den aldrig vilken den brukar ha förmåga och göra när man har twintip.

Hudar till Seth Pistol
Till zzzchrille....
Glide lite passar fästet fram orginal.
Jag tog bort mittersta niten fram och den bakre men det enbart för att kunna bygga en bår.

Hudar till Seth Pistol
Skantz: det räcker med fästet bak, det "glider" inte av den rundade bakdelen? Öglan fram är tillräckligt stor? Vore skitbra om det var så, jag kan förstöra ganska mycket när jag väl får för mig att ta fram borrmaskinen...

/Christian

Hudar till Seth Pistol
du behöver int eborra om du köper tillräckligt stor ögla i fram, går att köpa separat, har inte sett det i sverige, men sett det i kanada, tror det var G3 som gjorde den, hittar den bara i deras kit som finns här http://www.genuineguidegear.com/telemark_accessories_backcountry_kit.html

De har nåt som heter 3103-XXL Skin Tip Loop (pair) - XXL som borde vara en stor fet framögla, hittade den här: http://www.genuineguidegear.com/order_online.html fast då får du nog hitta en dealer i norden/europa.

Hittade den här också, men den finns bara upp till 80mm http://www.mountainmagic.com/equipment/skiing/bc-section-item/skins/bd-tiploop.htm

Kollade på northstar.se också, de har fästen, fast bara upp till 80mm...

Jag har skurit in mina hudar lite så de passar till mitt fäste, tror jag har 80mm, det sitter lite sådär på skidorna, men det håller. Jag har testat de på ett p pistols och det funkade bra, jag har black diamondhudar på ett par armada arv 185, nästan precis samma mått som pistolsen.

mvh dkv

Hudar till Seth Pistol
Jag kör med 95mm hudar och ett modifierat fäste, jag klippte av vajern och ersatte den med en längre variant.(vajer går att köpa på GP eller liknande bygghandel) Det har fungerat kanon bra.

mvh/Jonas

Hudar till Seth Pistol
Så sammanfattningsvis kan man säga att så länge jag inte hittar G3-grejen där så får jag hitta på en egen lösning med diverse ståltråd, gem och gaffatejp. Mina skidor kommer alltså att se ut som min Renault 5.

Hur som helst tack för alla tips.

Mvh Jens

Tillbaka
Topp