Raceskidor med randopjux?

ederedler

Medlem
Raceskidor med randopjäxor: Vet det är inte helt optimalt men någon som testat?

Less på att åka isig försäsongspist med breda och slöa puderlagg med lätt glapp rambindning eller pressa min lätta tursetup till bristningsgränsen. Tycks finnas gott om billiga gamla racelagg, är ju lätt "krävande" grejer med smal målgrupp o FIS tycks dessutom ha infört 30 meters radie för nåt år sen för både senior och junior-GS, fattar inte hur de lyckas få runt grejerna som de gör på TV😅

Köpte därför på lite chans ett par begagnade GS-skidor av tidigare juniormodell, 188 cm, radie 27m. Vill känna på lite fart och g-krafter igen...
Ser en fördel i raceskidor i och med plana plattor utan rails eller annat som det ofta är på "pistskidor", friare i val av bindning då.

Tänkte montera ett par Salomon Warden13 på dom, är en "demo edition" med gott om justermån både i tå och häl så går att joxa lite för att anpassa till hålbilden i plattorna som naturligtvis inte passar (förborrat för märkets egena racebindningar).

Och driva allt med ett par Scarpa Freedom SL, gamla skolans biffiga/tunga randopjux.

Nån som testat nån liknande setup?
Tips på någon som säljer smalare skistoppers till Salomon Warden?

Kom inte med förslaget att byta pjäxor eller leta efter alpinsulor till befintliga (gick nog att köpa till det när modellen fanns i produktion). Jag vill ju ha gummisulor till allt annat, köra bil i och bära barn o grejer till och från barnbacken, kanske gå nån tur ibland också med puderlaggen😉

RWD

Aktiv medlem
Jag tror det kommer att funka. Känns väl som en ganska stabil pjäxa.
Har Tecnica Cochise 110 (med utbytbara sulor) kanske inte helt jämförbart, och har haft Völkl Deacon 74 Pro till dem och även kört diverse sl/gs skidor typ racetiger och det har inte varit några bekymmer, dock inga ”riktiga” raceskidor
Du har ju skidor och pjäxor, bara att testa.
Annars dessa kanske?

Bilagor

• 25940202-ABD6-4325-9B9B-4EDC0974016A.png
    25940202-ABD6-4325-9B9B-4EDC0974016A.png
    60.8 KB · Besök: 46
Senast ändrad:

zerode

Aktiv medlem
Klart det funkar att åka med Randopjäxor, men det blir sjukt mycket roligare om du har ett par pjäxor som är anpassade för skidorna.
Leta på ett par beggade om du inte vill lägga så mycket pengar. Har du bara en formgjuten innesula, så funkar det med begagnade pjäxor till en början.

Körde länge på ett par mer freerideaktiga pjäxor och gillade dem, men så bara råkade jag beställa hem ett par mer pistinriktade, och det blev som natt och dag, allt hamnade på rätt plats, så nu står krypton-pjäxorna och samlar damm mest.
Enda risken med att skaffa "rätt" pjäxor är att du kommer uppskatta piståkningen mer än någonsin ;)

TailGunnar

Aktiv medlem
Jag äkte en hel del pist med mina Scarpa Freedom SL, funkade bra men det finns en liten skillnad om jämför med en 100 % alpinpjäxa. De blev väldigt mjuka i varmare väder i april-maj.

Senast ändrad:

Gamlingen

Medlem
Jag turar mest och har ett par sköna Sportiva pjäxor med mängder av tryckningar för mina knöliga fötter. Jag ville också ha nåt vassare för dagar i pisten och gjorde nåt liknande din tanke:
Köpte ett par Head Monster 88 på rea, det finns inte många ”flat” skidor bland de smalare numera. Inget alternativ med nya pjuck, tid och budget hindrade, och mina Sportiva passar inte i alpinbindningar. Så jag monterade ett par gamla Marker Duke som samlade damm. De är tillräckligt stabila, och vikten spelar ju ingen roll i pisten.
Det här blev en tillräckligt bra lösning för mig, skillnaden är stor mot mina turskidor i pisten. Inte optimalt förstås, men klart prisvärt. Jag är nöjd. Kanske en lösning för nån annan också?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Jag tror det kommer att funka. Känns väl som en ganska stabil pjäxa.
Har Tecnica Cochise 110 (med utbytbara sulor) kanske inte helt jämförbart, och har haft Völkl Deacon 74 Pro till dem och även kört diverse sl/gs skidor typ racetiger och det har inte varit några bekymmer, dock inga ”riktiga” raceskidor
Du har ju skidor och pjäxor, bara att testa.
Annars dessa kanske?
Jag har just köpt ett par Cochise 130 dyn ligth. Men jag fick inte några utbytbara sulor.

Funkar det att köra med Grip Walk sulorna som sitter på eller måste jag köp separata ”alpin sulor”..?

RWD

Aktiv medlem
Jag har just köpt ett par Cochise 130 dyn ligth. Men jag fick inte några utbytbara sulor.

Funkar det att köra med Grip Walk sulorna som sitter på eller måste jag köp separata ”alpin sulor”..?
Hmm jag har inte testat touringsulorna i Alpinbindningar. Jag har nog inte GW sulor utan touring iso 9523 som jag köpte till extra. (Äldre pjäxa från 2016 än dina )
Men står det GW/Gripwalk på bindningarna så ska de ju funka till dina pjäxor.
Tex Marker xcomp 16 Gripwalk som jag länkade till med deacon 76. Även Markers ID och Tyrolia GW och MN (Multi Norm)
Vet inte om det var svaret på fin fråga?
Mina deacon 74or körde jag hur som helst med alpinsulorna. Minns inte om de bindningarna var GW kompatibla.

Bilagor

• F434E1AD-589D-4BBC-898B-73893316B541.jpeg
    F434E1AD-589D-4BBC-898B-73893316B541.jpeg
    651.9 KB · Besök: 19
  • F0B327D2-6644-423A-8133-1E230008B584.jpeg
    F0B327D2-6644-423A-8133-1E230008B584.jpeg
    877.7 KB · Besök: 18
  • 8DE8568F-CFCA-46CD-84DE-96C5D745E313.jpeg
    8DE8568F-CFCA-46CD-84DE-96C5D745E313.jpeg
    680.5 KB · Besök: 18

ederedler

Medlem
Tack för lite tips o input!

Slutsatsen är väl att det är gripwalk som gäller idag om man ska ha pistprestanda o lite komfort i steget men vi får se hur detta funkar.

Monterade igårkväll så nu är det bara snö som saknas. Blir ett bra komplement till övriga åkdon😁

Bilagor

• 20221106_221354.jpg
    20221106_221354.jpg
    886.8 KB · Besök: 48
  • 20221106_221029.jpg
    20221106_221029.jpg
    712.5 KB · Besök: 51

Snödjup

Topp