Hur åker man ned inför en säsong?

Thomas_E

Ny medlem
Vi vill åka ned runt den 1 december från Stockholm till val d isere.
Charterbussarna börjar inte gå förrän runt den 20 dec vilket är för sent.
Flyg får man max ha 20kg packning + att transfer flygplatsen-valdi kostar 400-500 per person utöver flygbiljetterna.
Åker tåg+buss som inte går direkt kommer ta lång tid, bli dyrt och vara omständigt med tung packning och många byten.

Hur gör ni andra som säsongar med resa dit och hem?

Tack för länken men det står ingenting vettigt i den tråden tyvärr.
Uppfattningen den tråden ger är att man bör flyga och ransonera med packningen så att man inte tar med sig allt man vill ha med, det känns som en kass lösning. Jag åker gärna buss ned mot att jag kan ta med obegränsat med packning.

Bil är uteslutet för min del.

Om man flyger till Grenoble så kostar ju transfern till Val d isere ytterliggare 500 per person utöver själva flygpriset, eller? Finns det något billigare sätt att ta sig dit från grenoble?

Om du är beredd att släpa lite så kan du ju alltid ta tåget till Bourgh och sedan försöka ordna någon lokal transport på plats. Som jag skrev i förra tråden så tycker i alla fall jag att bumlivet ska vara ett äventyr.

Ett bra råd är att aldrig ta med mer än du klarar av att släpa runt på själv. Även om det kan va gött att ha med xbox, 4 jackor, 3 skidbyxor, 4 par jeans mm mm, så skall du se att du klarar dig på betydligt mindre. Själv har jag numera (efter att ha gått på niten många gånger) aldrig med mig grundpackning på mer än en ryggsäck. Utrustning tillkommer ju naturligtvis utöver detta (såsom skidutrustning o skidkläder)

Så ni rekomenderar flyg och banta packningen?
Har någon tips på busstransfer grenoble-valdisere? Jag hittar bara dyra alternativ.

Ja rekomenderar BIL BIL BIL! oslagbart, speciellt om man skall handla mat o liknande.. Val d'Isere e SVIN dyrt att handla mat och då åker man ner till bourg o handlar.
Resan tar 24-30timmar från Gbg beroende på trafiken, om man e 3 pers i en normalstor bil ca 1000-1500kr per skalle billigare är svårt att komma undan me packning!

Senast ändrad:
Flyg går fint fint...

SAS är jävligt snälla med övervikten, åkte hem från st.anton (zürich) med totalt 80 kg tror jag, både gick som specialbagage. Kostade inte en krona efter lite prat :)

1200 pix one way från zürich med MASSA packning anser jag är okej, om man gör en säsong på 50 k lägger jag gärna 500 kr extra för att få flyga med sas.

Jävlar, så billiga biljetter finns inte ens kvar nu. Aja, vi tar ryan, det lär lösa sig. Tack för all hjälp iaf!

om du flyger med ryan kommer säkert du fåp betala mkt i över vikt och allt annat skit som ingår... och det bör finns billiga biljetter kvar med SAS det e ju 4 månader kvar, flög ner förra vintern från JKPG till salzburg med övervikt. biljetten kostade 1500 köpte biljetten någon månad innan!! bara kolla lite på sas el annat som ingår i Star allianse! det e mkt bra skall du se!

Jag betalade 700 för ryan nu inkl alla avgifter. Och vi kommer inte behöva pröjsa någon övervikt. Man kan ta med 30kg+snowboard+boots om man är lite smart. 1500 är ju fan rena rånet. Men tack ändå

Flyg med sas checka in via internet och skriv ut lappar (tags) själv i automat på arlanda sen är det bara att gå till special baggage bandet och dumpa all packning jag hade ca 40kg föra året inga problem betalade inte en extra krona det var värre hem från italien. Borde funka iår med.

Tack CeeCee. Fan att jag redan bokat flyg..
Att du kunde ta med så mycket, berodde det på att ingen kollar det man checkar in själv? Eller får man ha så mycket?

Rätt skönt att inte behöva chansa på flygplatsen också, man kan råka ut för surkärringar. Som förra vintern när jag skulle till Vancouver. I reglerna står att man i ett skidbagage får ha ett par skidor, ett par stavar o ett par pjäxor. Inget mer. Normalt bryr sig ingen om det men jag var nära att få banta ner min packning med ett par skidor + ytterligare ca 10 kg eller betala 4000 i extra avgift. Med lögner, låtsasompackning, fusk vid invägning och genom att gömma mig för surtanten och smyga bort till specialbagaget kom jag undan med det.

Tillbaka
Topp