Hur är riksgränsen när det öppnar?

Pastorn88

Ny medlem
Tjenixen alla galna snöälskare!

Jag och några polare ska upp till Riksgränsen v.7 jag undrar bara hur snön och backarna är vid det tillfället. Man vill ju ha lite offpist om man ska upp dit.

Take care

Senast ändrad:
jo d borde ordna säg farsan va där uppe i björkliden alldeles nyss o sa att d va snökaos

Som vanligt är det gott om snö när Gränsen öppnar, till skillnad från andra ställen... I år är det ett bra år och det finns en riktigt bra grund redan nu. Gamla Gränsenrävar pratade om deras bästa åkning någonsin nu i början av året, det ser helt enkelt lovande ut.

Sen hur förhållandena kommer att vara vecka 7 är det ingen som vet, kan var kallt och bristande skare men även hur bra som helst. Men som sagt, grunden är det ingen fara med.

Sen om man jämför med stora delar av världen där det borde ligga snö, då är det svårt att konkurrera med Gränsen för tillfället...

Ja du, gränsen i början på säsongen kan egentligen vara hur som hellst. Det enda som brukar vara säkert är att dte är gott om snö. Men vädret brukar variera.

Har varit uppe när det har varit snö storm, vilket förmodligen varit dte vanligaste vädret premiärerna jag varit upp på.
Men det har även varit gånger när det varit snorkallt samt gånger då det tom har regnat.
Vädermässigt brukar det aldrig vara säkert på premiären men lika fullt ser man till att vara där varje år. Är åkningen bra så brukar det vara riktigt riktigt bra. Men som sagt, beror mer på väder än snötillgång

precis vädret som sätter stopp inte snön ska upp till björkliden v7 ca 3 mil från gränsen dit klan du även åka med arctic skipass som gäller Abisko/björkliden/gränsen/narvik för 1010 kr tror jag det var för 4 dagar..just nu ca 85-90 cm i Björkliden:P

Ja du, far min var upp och jobbade i vassijaure igår och han sa att det toksnöade där då.
Samt att det tydligen ska snöa där uppe nu dom närmaste dagarna också, så snö behöver du inte oroa dig för.. Det som du kanske ska oroa dig för är vädret, varit upp på 2 premiärer.. båda har det varit snöstorm i stort sett.. Ett annat är sömn, premiären i gränsen kan vara ganska vild och det gäller nog att boka rum redan nu om man ska ha något.. Bokade mitt redan i början av december för att vara på den säkra sidan.. Dom lär nog pista dom vanliga pisterna men sen gör dom inte mkt mer, spärrar kanske av branten och uffes beroende på rådande lavinfara..

Sen e ju dagarna inte så långa.. Om du har tur kan du åka efter klockan 14 men då har man bra med tur : ) men å andra sidan så öppnar ju after-ski´n klockan 15 så va tusan.. Är man uppe i tid på morgonen får man iallafall lite ljus så.. Men jag skulle nog satsa på att åka någon vecka senare istället, då brukar dagarna ha blivit lite längre, kan fortfarande dumpa ner en 30cm på en natt om man har tur.. Nackdelen är att det kan vara tokskare och bra mycket mindre folk.. Så det beror på vad du är ute efter, är du ute efter fest och skidåkning så satsa på premiären.. är du ute efter skidåkning kan du lika åka någon vecka senare..

Som dom flesta redan har skrivit så kan vädret vara hur som helst, dock oftast åt det sämre hållet med flatljus och snöstorm. Om du har lite tur och stöter på klart väder så tycker jag själv att gränsen i februari är den vackraste tiden däruppe. Mycket snö utlovas då det redan är bra nu och ska snöa ännu mer framöver. Premiären brukar vara röjig med mycket fylla så skiter sig vädret har ni alltid något att luta er tillbaka mot.

Skulle väl säga att vädret är rätt viktigt om du ska till gränsen? eftersom de flesta åker utanför pisten där och vädret har väldigt stor betydelse på lavinfaran...

Ganska onödigt inlägg av mig, sorry!

Ifjol då jag å bruden var där så var det sisådär, många liftar var avstängda och det var ständigt nya molnsjok som drog in tätt över bergstopparna=flatljus
Men då hyrde vi bil o drpg till björkliden där solen sken:)
Det blev 1dag i gränsen och 3 dar i björkliden(mestadels toppturer eftersom det var riktigt bra väder när man kom upp över en viss nivå)

Det var lite the shiningkänsla på hotellet eftersom det var bara vi och typ 10 till som bodde där men kanon att slippa trängas i liften(blev ju inte såå mkt liftåkande dock)

Tillbaka
Topp