Veckan 9 och Alperna...

KaitsuH

Aktiv medlem
Veckan 9 och Alperna...

Hälsningar från St. Anton!

Detta var kanske min 20:e sportlov, varje gång veckan 9, på samma plats - men annorlunda än tidigare. Varje plats var full av berusade svenska ungdomar, kanske 16-20 år gamla. Backarna var överraskande tomma eftersom de inte ens kom dit. På väg tillbaka till hotellet varje eftermiddag var bussarna fulla av berusade svenska barn. Redan vid 16-17-tiden var många pojkar i så dåligt skick att de föll över barnen i bussarna, trängde sig före, spillde sina flaskor och låg halvt medvetslösa i snön. Hela veckan, varje dag. Föräldrarna till dessa ungdomar syntes ingenstans. Tur att vi finländarna är så mycket fattigare att vi inte har råd att betala för minderåriga barns spritresor till Alpernas dyraste destinationer.

P.S. Men de där några ungdomar har hemskt bra självförtroende! Jag, 191 cm 95 kg och polaren, lika stor men mycket starkare, försökte tala litet för några kanske 60 kg pojkar i bussen, att de får inte ramla över polarens 8-årig flicka. Hörde bara fan och helvete och behövde nästan ta en liten brottnings match.

Senast ändrad:
Veckan 9 och Alperna...

Hälsningar från St. Anton!

Detta var kanske min 20:e sportlov, varje gång veckan 9, på samma plats - men annorlunda än tidigare. Varje plats var full av berusade svenska ungdomar, kanske 16-20 år gamla. Backarna var överraskande tomma eftersom de inte ens kom dit. På väg tillbaka till hotellet varje eftermiddag var bussarna fulla av berusade svenska barn. Redan vid 16-17-tiden var många pojkar i så dåligt skick att de föll över barnen i bussarna, trängde sig före, spillde sina flaskor och låg halvt medvetslösa i snön. Hela veckan, varje dag. Föräldrarna till dessa ungdomar syntes ingenstans. Tur att vi finländarna är så mycket fattigare att vi inte har råd att betala för minderåriga barns spritresor till Alpernas dyraste destinationer.

P.S. Men de där några ungdomar har hemskt bra självförtroende! Jag, 191 cm 95 kg och polaren, lika stor men mycket starkare, försökte tala litet för några kanske 60 kg pojkar i bussen, att de får inte ramla över polarens 8-årig flicka. Hörde bara fan och helvete och behövde nästan ta en liten brottnings match.
Satana Perkele @KaitsuH - Du har lärt upp dem allt för väl! ;) :cool:

Veckan 9 och Alperna...
Satana Perkele @KaitsuH - Du har lärt upp dem allt för väl! ;) :cool:
Nej, det har jag inte. Vi här i Finland brukar lära oss supandet litet tidigare, och i hemlandet, eller på Tallinn färjorna. Inte i St. Anton som 17 åring!
Men, vad tänker en far eller mor, som ger flera tusen euro för sin 16-17-åring barn för att hen kunde resa till Alperna för en hel vecka bara för att supa?

Veckan 9 och Alperna...
Nej, det har jag inte. Vi här i Finland brukar lära oss supandet litet tidigare, och i hemlandet, eller på Tallinn färjorna. Inte i St. Anton som 17 åring!
Men, vad tänker en far eller mor, som ger flera tusen euro för sin 16-17-åring barn för att hen kunde resa till Alperna för en hel vecka bara för att supa?
Jag betalar gärna mina barns alpresor. Under förutsättning att de följer med sina gamla föräldrar förstås.
Vill de åka utan oss, får de betala själva, så jag håller med dig i det.
Men det finns nog också många, som du precis upplevt, som tycker det är fullt naturligt att bjuda på allt deras barn pekar på.

Veckan 9 och Alperna...
En dum fråga; e dehär ett nytt fenomen med alperna? Jag e för gammal o har för unga barn för att hänga med vad som gäller just nu, men jag antar att 16+åringarnas supresor till Kos, ibiza o grabbarna grus hänger kvar? De har ju funnits i 3 årtionden -minst. Men jag minns inte att alperna var en prio då jag var ung åtmn.

Veckan 9 och Alperna...
En dum fråga; e dehär ett nytt fenomen med alperna? Jag e för gammal o har för unga barn för att hänga med vad som gäller just nu, men jag antar att 16+åringarnas supresor till Kos, ibiza o grabbarna grus hänger kvar? De har ju funnits i 3 årtionden -minst. Men jag minns inte att alperna var en prio då jag var ung åtmn.
Något nytt. Måste komma via tiktok eller nånting. Vi har rest varje år på samma vecka 9, och vi har aldrig sett likadant: jätte stora ungdonsgruppar uran föräldrar. Jag pratade med ett tjej gäng i vårt hotell: Stockholmare, på andra klassen i gymnasiet. Många såg ut ännu ungare.

Jag är helt säker på, att lokala myndiggeter i Anton kommer att göra nånting med saken. Och i Lech! Där är mycket hemskt rika turister, som vill inte se sådant "Finlands färja skit" varje dag.

Senast ändrad:
Veckan 9 och Alperna...
Okej, men e de så att anton bara e en ny ort för superiet eller är hela fenomenet nytt? Mannen var till chamonix v2 o där blev han informerad om att svenskar gått om britterna i svineri o dålig rykte. Vad detta grundade sig på vet jag inte men de e fanimig ingen statusmarkör. Men blev de så med greklandssup-resorna att arrangörerna lade åldersgräns i ngt skede? Dvs 18 år att 16 åringarna fick lämna hemma

Veckan 9 och Alperna...
Okej, men e de så att anton bara e en ny ort för superiet eller är hela fenomenet nytt? Mannen var till chamonix v2 o där blev han informerad om att svenskar gått om britterna i svineri o dålig rykte. Vad detta grundade sig på vet jag inte men de e fanimig ingen statusmarkör. Men blev de så med greklandssup-resorna att arrangörerna lade åldersgräns i ngt skede? Dvs 18 år att 16 åringarna fick lämna hemma
Varken fenomenet eller St Anton är något nytt. På 80-talet var vi svenskar mer eller mindre portade från just St Anton pga den tidens svinerier, vilket enligt rykte även innefattade bajserier i hotellsängarna.
Det får man ändå anse vara en hyfsad nivå av svineri.

Veckan 9 och Alperna...
Det är nytt, att underåriga ungdomar reser med stora grupper dit! Där har alltid varit supandet, men folk har varit litet äldre, betett bättre och börjat supa litet senare pä kvällen. I Finland leder sådant absolut säkert till Lasu, lastensuojeluilmoitus. Barnskyddsmeddelande.

Kanske 99 % av barn jag menar var från Sverige.

Jag har litet koll på saken. Jag har jobbat som gymnasielärare snart 30 år och åkt på Alperna ännu längre.

Veckan 9 och Alperna...
Något nytt. Måste komma via tiktok eller nånting. Vi har rest varje år på samma vecka 9, och vi har aldrig sett likadant: jätte stora ungdonsgruppar uran föräldrar. Jag pratade med ett tjej gäng i vårt hotell: Stockholmare, på andra klassen i gymnasiet. Många såg ut ännu ungare.

Jag är helt säker på, att lokala myndiggeter i Anton kommer att göra nånting med saken. Och i Lech! Där är mycket hemskt rika turister, som vill inte se sådant "Finlands färja skit" varje dag.
Var likadant på 1970-talet.

Veckan 9 och Alperna...
Var likadant på 1970-talet.
Var det verkligen möjligt att resa med charterresor i skolgrupper, alla underåriga, utan föräldrar, redan då? Från Finland var det inte möjligt, och pappa absolut inte betalade våra supningsresor alls! Jag tycker alla var minst 18 innan det var möjligt att resa utan föräldrar utomlands. Vad jag menar, nytt är det, att nästan alla är underåriga, utan föräldrar. Vad tänker en mamma eller pappa, när hen betalar en resa för sin 16 åring barn? Säger bara: "Supa, knarka och knulla så mycket du mitt kära barn hinner"? Eller köper de bara en fri vecka för sig själva och tänker, att restaurangens dörrvakter får ta hand om sina barn? Jag menar, nu hände det just så,

Härifrån får underåriga barn inte ens ta en kryssning till Tallin eller Stockholm, om ni inte har tillräckligt med fullvuxna med. Jag tror det är en över 30 årig vakt för 10 underåriga.

Veckan 9 och Alperna...
Hmm, dottern nämde Val d'Isere eller St Anton som bra förslag på skidresa nästa vinter.
Nu fattar jag varför. Poletten trillade ner...Tiktok-trend.

Jag som åkt mycket där bara, litet glad frågade "va, vet du om Fornet-skogen?"
men det är alltså fest och fylla som promotar Val d'Isere 2025.

Men bra. Om ungarna har tiktok så har vi vuxna iaf freeride som informationsvapen.

2026 blir en familjeresa till Italien 😀, lill-grabben har spanat in några spännande orter.

Veckan 9 och Alperna...
Min första alpresa var med Nortlander under 1:an i gymnasiet år 2014. Då betalade man 5500kr (!!!) för buss, boende och liftkort i Val Thorens under vecka 7, och upphandlades via skolans studentkår. Det året drack vi en öl var, då vi inte vågade handla i butiken. Året efter blev det lite krökigare, men fokus var fortfarande skidåkning.

Det jag vill ha sagt är att fenomenet att bussa skolungdomar till alperna inte är nytt, men att typ tiktok ökat populariteten ytterligare. Alla vill vara där för att kunna säga att man varit där.

Att åka till världens bästa skidort (Valdi) för att inte åka skidor är pärlor åt svin. Det är helt perfekt att åka hela dagen från öppning till stängning för att sen gå till Cocorico för öl, dans och sång och sedan gå hem vid 21 och sova. Att gå ut och klubba är det som förstör.

Veckan 9 och Alperna...
Var inte på någon tur själv med bussresor till alperna med unga folk var vanligt på 80 och 90 talet också. Om de som åkte var 16 eller 18 kommer jag inte ihåg.

Svenskar hade ett dåligt rykte i alperna på grund av det.

Så knappast något nytt fenomen men möjligt att man numera åker till andra områden än vad man gjort tidigare.

Veckan 9 och Alperna...
Var det verkligen möjligt att resa med charterresor i skolgrupper, alla underåriga, utan föräldrar, redan då? Från Finland var det inte möjligt, och pappa absolut inte betalade våra supningsresor alls! Jag tycker alla var minst 18 innan det var möjligt att resa utan föräldrar utomlands. Vad jag menar, nytt är det, att nästan alla är underåriga, utan föräldrar. Vad tänker en mamma eller pappa, när hen betalar en resa för sin 16 åring barn? Säger bara: "Supa, knarka och knulla så mycket du mitt kära barn hinner"? Eller köper de bara en fri vecka för sig själva och tänker, att restaurangens dörrvakter får ta hand om sina barn? Jag menar, nu hände det just så,

Härifrån får underåriga barn inte ens ta en kryssning till Tallin eller Stockholm, om ni inte har tillräckligt med fullvuxna med. Jag tror det är en över 30 årig vakt för 10 underåriga.
1972, gick andra året i gymnasiet, åkte en av skolan organiserad bussresa till Zell am See/Kaprun. Vanlig buss, färja, obekvämt. Drickandet började i bussen, fortsatte på färjan och på morgonen efter, nu talar jag om lärarna. En del elever var också bra på örat vid framkomsten i Zell framåt kvällen. Häftig fest första kvällen förstås. Dan efter på med läderpjäxorna och pröva på några svängar innan lunch. Det var första ggn i Alperna för min del. Fest varje kväll.

Sen åkte jag flera ggr till St Anton under sjuttiotalet. Det är sant att svenskar något år under sjuttiotalet var portade i St Anton. Året innan hade det varit återkommande gap och skrik hela nätterna. Det var tiden när järnvägen gick genom byn och Eddie fortfarande satt på Bahnhof, "Eddie in the Corner", han filmade turister för pengar. Ja, skidåkning alltså. Det var kul på den tiden.

Nuförtiden är det kanske mest upprörande med gymnasieelever som köper champagne för 300 000 undet en natt i Valdi.

Veckan 9 och Alperna...

Håller med. Det är jäkligt illa och ser jäkligt illa ut. Det verkar vara en hets på mobilerna om att festa i grupp här och där.

Många barn jobbar nog ihop pengarna själva också, för att kunna åka.

Lär barnen sig något, blir man en erfarenhet rikare? Har man kul ?

Skidor verkar det inte åkas iallafall.

Veckan 9 och Alperna...

Inga konstigheter eller nytt. Var som 17-åring i Chamonix och härjade. Utan föräldrar. Men pyntade allt själv, och däri kanske det nya ligger, att mamma/pappa betalar?

Veckan 9 och Alperna...
Okej, jag var för ung..på 80 talet sysslade jag med blöjrock, men får väl ge tummen upp för de ungdomar som tjänar ihop resan själv, jag menar en aperoll kostar väl 20€ på Folie? De blir ju nog fort schwindyrt.
En fråga i all nyfikenhet: hur gjorde de i praktiken då de portade svenskar från Anton?

Men gällande slalomresorna tror jag nog detta fenomen är kopplat till var man växt upp. I min värld fanns det inte på kartan, första gången jag hörde om supresor till alperna var studentski på universitetet. Men jag kommer ju från vischan. Var en kulturkrock i våras när en släkting tog studenten, vid hyggligt centralt beläget sthlmgymnasium ,och den mängd sprit han köpt för att bara spruta på flaket -men de e en annan historia

Veckan 9 och Alperna...
Okej, jag var för ung..på 80 talet sysslade jag med blöjrock, men får väl ge tummen upp för de ungdomar som tjänar ihop resan själv, jag menar en aperoll kostar väl 20€ på Folie? De blir ju nog fort schwindyrt.
En fråga i all nyfikenhet: hur gjorde de i praktiken då de portade svenskar från Anton?

Men gällande slalomresorna tror jag nog detta fenomen är kopplat till var man växt upp. I min värld fanns det inte på kartan, första gången jag hörde om supresor till alperna var studentski på universitetet. Men jag kommer ju från vischan. Var en kulturkrock i våras när en släkting tog studenten, vid hyggligt centralt beläget sthlmgymnasium ,och den mängd sprit han köpt för att bara spruta på flaket -men de e en annan historia
Ja, hur gjorde de i St Anton för att få stopp på dom dumma svenskarna?
Ingen aning men alltid villig att gissa:
Det är väl i St Anton som det brukar vara i alpbyarna, det finns en grabbnäve familjer som styr och ställer. Lite maffia över det hela kanske, de tröttnar på att andra (inhemska och från övriga Europa) turister klagar på oväsen och fylla och tänker då att det är mest svenskar som gör bort sig, vi tjänar mer på att porta dessa än vi förlorar intäkter på dem. Eftersom familjerna äger många av hotellen och kan sätta lite press på resten så tas det inte bokningar från svenska charterbolag och bussbolag etc. Det hela behöver ju inte vara officiellt heller.
Det här med balansen mellan fest (intäkter) och störningar (minskade intäkter pga en del skötsamma turister skräms bort) är väl ett problem även idag i flera av det mer festbetonade alpställena, såg att Ischgl skulle införa begränsningar för när och var man fick gå med pjäxor på gatorna.
Själv, det vill jag framhålla, är jag oerhört skötsam och söker mig därför till stillsamma orter nuförtiden, senast Mürren där det är svårt att reta sig på något annat än möjligen priserna.

Veckan 9 och Alperna...
Jag åkte som 14 åring ner till Zillertal i Österrike på 80 talet, det var kyrkan som arrangerade resan och det vi var jag plus ca 10 andra som gick i samma konfirmationsgrupp men det blev rätt mycket fylla och vi var t ex. nära på att bli utkastade från vårt boende, fattar inte riktigt hur dom tänkte när man skickar iväg ett gäng 14-åringar med några ledare i 20 års åldern....

Snödjup

Tillbaka
Topp