Hur är Sauze d'Oulx?

Skytt70

Ny medlem
Hur är Sauze d'Oulx?
Resa bokad till denna lilla Italienska by. Någon som varit där
och har tips angående sköna backar, go after ski och annat kul?

Hur är Sauze d'Oulx?
Via Lattea är en favorit i alperna. 'Olimpica' (Nr21-18)
i Sansiscario är en av alpernas bästa pister inmo. I den kördes bland annat damernas SG och störtlopp under Turin-OS 2006. Herrarnas fartgrenar kördes i Sestriere i en lite specialsträckning. Har bra och generellt lite brantare pister – Nr5!
Finns mycket pistnära skogsåkning á la Serre Chevaliere (ligger ganska nära). Samma typ av lärkskog som växer glesare och högre än furen längre norrut. Fina åk på Monti della Luna.
Boka bord (behövs bokas för lunch, åk förbi och boka till nästa dag) på Rifugio Caio Pais som ligger i backen (ovanför Clotes-liften) i Sauze. Med lite fint väder (som det så ofta är i Italien) är det makalöst trevligt. Tips: drick lokalt vin som görs på Nebbiolo (Barolo, Barbaresco!).
Kan tyvärr inte hjälpa dig med nattliv (sådant åker jag till städer för) men det finns en hel del pubar och barer i själva Sauze D'oulx, som jag nog inte skulle beskriva som en liten by utan som en medelstor till stor by. Inte mycket svenskar när jag var där för några år sedan. Populärt bland britter.

Senast ändrad:
Hur är Sauze d'Oulx?
Ok, men kan inte mäta sig med med högalpin terräng som Champuloc och Cervinia. Trevlig skogsåkning i lärkskog när det finns snö, föregående vinter var tydligen svag medan året innan då jag var där exeptionell. En hel del bra piståkning främst i Sansiscario med härligt böljande backar. Sauze mer smala pister i skogslandskap. Montegenerve bra varierad åkning men det tar ett tag att ta sig dit med liftarna som inte är raketer. Är du ute efter off-pist finns många bättre orter. Vi hade turen med 1 m nysnö på ett dygn vilket gjorde pistnära offpist möjlig närmsta dygnet, men stängde passagen till andra orter i två dygn. Maten och drycken är grym! Fullt med engelsmän i byn så där finns en hel del ställen med drag (å fotboll på after-skin!).

Hur är Sauze d'Oulx?
Ja, finns det snö är det trevligt, förra året i januari (sista veckan i januari) fanns det rätt dåligt med snö.
Via Lattea var rätt utglesad förra året får man säga...
Åkningen är beskedlig men käket och atmosfären är kanon. Byn är trevlig med lite vinbarer och dylikt. Mkt britter som sagt.
Man kommer över till Sestriere via en tvåstol där det är finare att sitta av resan om det soligt. Sen kan man ta sig vidare till Montgenevre via diverse liftar (i teorin i alla fall...).

Hur är Sauze d'Oulx?
Det blir nog bra det här, hoppas på snö i massor och fint väder. Käk och atmosfär är viktiga ingredienser för en lyckad resa. Britter har jag inget otalt med. Får väl se nu också om Slopetrotter är i klass med UCPA som jag åkt med de senaste gångerna. Tack Kappakomplett

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp