Hur behandlar man en förfrysningsskada?

la_grave

Aktiv medlem
Verkar som att jag drabbades av en lättare förfrysningsskada på ena näsvingen för några dagar sedan (gick otroligt fort, åkte först en gondollift och sedan en kort släplift. Var förvisso ganska blåsigt och -12°C men soligt och jag hade hjälm, goggles, huvan uppfälld och 'halsvärmare' uppdragen så mycket som möjligt. Kan bara ha varit en minimal yta som var exponerad och som helhet frös jag inte utan hade en lagom temperatur under kläderna.). Just nu fjällar den och är lite rodnad. Hur behandlar man den på bästa sätt?

Har googlat men har mest hittat beskrivningar av akuta åtgärder (inte gnugga, varm hand osv) men det är ju lite sent nu. Rent allmänt har jag bara haft små besvär av detta sedan det hände men måste använda ansiktsmask även nu när det inte är särskilt kallt. Däremot ikväll när jag skulle ut mitt i natten, och gissar jag, kanske -8°C kändes det väldigt kallt och obehagligt i näsan på den här punkten. Var bara ute ett par minuter men även nu när jag varit inne en timme känns det fortfarande kallt och inte alls bra.

Så vad är bästa sättet att behandla detta? Hur pass återställd kan jag hoppas på att bli? Några långsiktiga konsekvenser?

----------------
några ord för att tråden ska synas om man söker
förfrysa
förfrusen
förfrös
förfrusit
förfrysning
frostbite
frostbitten

Jag förfrös min näsa för några veckor sedan. Efter det blev den högröd varpå (några dagar senare) skinnet började falla av. Nu ser jag ingen större skillnad, läste någonstans (kan vara helt och hållet fel) men att vissa salvor kan vara bra att smörja med (men på samma ställe stog det att man skulle undvika vissa typer av salvor, kommer tyvärr inte ihåg vilka).

Nu ser jag ingen skillnad på näsan, men när det är kallt så fryser jag mycket lättare än tidigare om näsan. Det har jag hört att man gör ocksåm gissar att det har med att blodkärlen skadas under förfrysningen och inte återskapas i samma utsträckning igen - mend et beror säkerligen på hur allvarlig den är också :)

Inga råd från mig alltså - hoppas det går bra för dig! :)

Det går inte att behandla en förfrysning när den redan skett, precis som HamPersson blir det en permanent skada på blodkärlen. Det är bara vänta och se hur bra det blir med tiden, de långsiktiga besvär du kommer ha är, precis som du beskriver nu, att du kommer bli känsligare för kyla där du har förfrusit dig. Förmodligen kommer dina besvär bli bättre än vad du beskriver nu (jag antar att det hände rätt nyligen), men hur mycket bättre det kommer bli är omöjligt att säga eftersom det beror helt på hur mycket (djupt/kallt) du har förfrusit dig.

Kan tipsa också om att det på vissa sätt kan vara oklokt att täcka delar man riskerar att förfrysa på heltid, eftersom ens åkpartner(s) inte kan se om det blir vitt i så fall. Det bör kollas, kanske snabbt varje gång man åker lift, vid temperaturer som är så pass låga om det är blåsigt. Ibland är det sådär lömskt och jävligt så att man inte börjar frysa, utan bara direkt blir vit.

Om någon märker att man blir vid så är det hud-mot-hud som är det säkra kortet för uppvärmning, inte gnugga, inte värma med något varmare, bara lägg på handen (utan handske) på det vita området. Och självklart försöka komma i skydd/ta sig in/whatnot så att man hamnar i en varmare miljö. Märker man det vita direkt behöver det inte bli några permanenta skador!

Kan glädja er som ser den här tråden att nu ett år senare känner jag ingenting alls trots att det är -15°C och skugga där jag åker skidor just nu. Tårna däremot. Jag verkar alltså blivit i stort sett återställd. Fantastiskt skönt!

la_grave sa:
Kan glädja er som ser den här tråden att nu ett år senare känner jag ingenting alls trots att det är -15°C och skugga där jag åker skidor just nu. Tårna däremot. Jag verkar alltså blivit i stort sett återställd. Fantastiskt skönt!
Gott att det inte blev värre. Fötterna värms med fördel i din kamrats armhålor.
Gammal välbeprövad metod som vi ofta använde oss av inom fallskärmsjägarna under vår vinterutbildning. 44 grader som kallast, 1991.
Lycka till

Tillbaka
Topp