Hur behandlar man en förfrysningsskada?
Verkar som att jag drabbades av en lättare förfrysningsskada på ena näsvingen för några dagar sedan (gick otroligt fort, åkte först en gondollift och sedan en kort släplift. Var förvisso ganska blåsigt och -12°C men soligt och jag hade hjälm, goggles, huvan uppfälld och 'halsvärmare' uppdragen så mycket som möjligt. Kan bara ha varit en minimal yta som var exponerad och som helhet frös jag inte utan hade en lagom temperatur under kläderna.). Just nu fjällar den och är lite rodnad. Hur behandlar man den på bästa sätt?
Har googlat men har mest hittat beskrivningar av akuta åtgärder (inte gnugga, varm hand osv) men det är ju lite sent nu. Rent allmänt har jag bara haft små besvär av detta sedan det hände men måste använda ansiktsmask även nu när det inte är särskilt kallt. Däremot ikväll när jag skulle ut mitt i natten, och gissar jag, kanske -8°C kändes det väldigt kallt och obehagligt i näsan på den här punkten. Var bara ute ett par minuter men även nu när jag varit inne en timme känns det fortfarande kallt och inte alls bra.
Så vad är bästa sättet att behandla detta? Hur pass återställd kan jag hoppas på att bli? Några långsiktiga konsekvenser?
----------------
några ord för att tråden ska synas om man söker
förfrysa
förfrusen
förfrös
förfrusit
förfrysning
frostbite
frostbitten
Har googlat men har mest hittat beskrivningar av akuta åtgärder (inte gnugga, varm hand osv) men det är ju lite sent nu. Rent allmänt har jag bara haft små besvär av detta sedan det hände men måste använda ansiktsmask även nu när det inte är särskilt kallt. Däremot ikväll när jag skulle ut mitt i natten, och gissar jag, kanske -8°C kändes det väldigt kallt och obehagligt i näsan på den här punkten. Var bara ute ett par minuter men även nu när jag varit inne en timme känns det fortfarande kallt och inte alls bra.
Så vad är bästa sättet att behandla detta? Hur pass återställd kan jag hoppas på att bli? Några långsiktiga konsekvenser?
----------------
några ord för att tråden ska synas om man söker
förfrysa
förfrusen
förfrös
förfrusit
förfrysning
frostbite
frostbitten