Hur bra är Kanada?

Hur bra är Kanada?
Jag tror du får bättre svar på alla dina funderingar om du provar att läsa lite om de olika anläggningarna samt provar världens bästa idé, google!

Annars så kan jag säga att som det ser ut för sekunden så suger Canada mot alperna, för där har det snöat massor och det har det inte här. Men det vänder nog till det motsatta snart.
Beror också på när och vad för ställe du jämför. Och vad för åkning du vill åt.

Som sagt, jag kunde det mesta om Red mountain innan jag åkte hit. Och allt jag vet har jag letat mig fram till på nätet.

I övrig så verkar Red mountain vara the shit på den här sidan sjön, så fort vi får lite mera snö.

Hur bra är Kanada?
Jag tyckte inte att Banff var någon höjdare om jag jmfr. men Fernie, Kicking, Red M, Withewater... Som i mina ögon var allt skidåkning ska vara!!!

Senast ändrad:
Hur bra är Kanada?
Hej JasaInc

Det finns delade meningar om USA&Canada.
Jag hadde till fälle att jobba på Alpine club of Canada samt hos MW Heliguidies under 4 säsonger.
Nord Amrikaner är serviceminded ut i fingerspetsarna.
Försök att åka runt om du har möjlighet.
Det är som i alla länder,alla har ett primetime ställe som de markadsför hårt.
Sverige har Åre
Frankrike har CX
Och såvidare.
Var på läst och kolla väder och vind under vistelsen för att kunna åka till det ställe som fått dump.
Hur en billig bil (Rent A Wreck) det finns möjlighet att finna billiga bilar hos de större bil firmorna i Calgary.
Ha en bra budget är a och o.
Mvh.Anders

Hur bra är Kanada?
1. Har inte betalat resan än.
2. man kan väl få "second thoughts"?
3. Har skadat knäet och vet inte om jag hinner bli 100% innan vi drar och man vill ju vara det om man skall dundra på en resa till Kanada.

Det är pudersnö vi vill åt och det var därför vi valde Kanada då vi har hörtatt det skall vara "bäst" med snö där. Nu verkar ju alperna ha bra med snö och det e ju gött då resorna dit är bra billigare än mot Kanada.

Hur bra är Kanada?
I nuläget hade jag åkt till slovenien tror jag, har för mig att dom hade mer än 5m snö! Kanada har generellt sätt rätt lite snö just nu, i Banff är det smällkallt och det är rätt bra kallt här i Whistler med. Ingen kanonstart på säsongen precis. När åker du?

Hur bra är Kanada?
Vanligtvis har Kanada (BC) mer snö än de flesta orterna i Alperna, just denna säsong vet jag inte, men några ovan verkar ha koll på hur det är för tillfället. Den skidort (av de som tillhör Banff) rekommenderar jag Lake Louise (vacker omgivning också), övriga är inget speciellt att ha. Banff brukar få en del snö (kan vara ganska kallt också), men är du ute efter mycket snö så är det orterna mer västerut i BC som gäller. Själv skulle jag besöka orterna mer västerut.

Ride on,

Senast ändrad:
Hur bra är Kanada?
tack för svaren! Hmm jag skall betala idag men det blir nog sista minuten till alperna då knäet fortfarande är osäkert...

Hur bra är Kanada?
Jobbade på Marmot Basin, Jasper (20 mil norr om Lake Louise) förra vintern. Albertas skidorter är bra men är de puder du jagar ska du hålla dig i BC. I Banff har jag bara åkt i Sunshine vilket är en jävligt nice anläggning, dock något flakt för brädåkare samt att all häftigt åkning kräver lavinprylar och är bara öppen vid bra snöförhållanden.

Jag kan varmt rekommendera Revelstoke!!! Klart den bästa puderhåla jag varit i!! Grym åkning, sjuk backcountry o så brukar de trilla mellan 12-18m snö per vinter :D Andra bra hålor är juh Kicking Horse, Fernie o Red Mountain och om man drar till Canada måste man juh säga att man åkt skidor i Whistler, men se till att förhållanden är bra om du ska dit. Är de bra är de världsklass är det dåligt är de jävligt dåligt o sjukt isigt!!!

Ha så kul o "shred the gnar"!!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp