Hur bra blir det inte...

Hur bra blir det inte...
b3neath: Ja, man undrar ju. Själva pengarna är väl det minsta problemet.

Utveckla gärna frågan, tror du att det blir billigare priser på resor/liftkort/utrustning eller vadå?

(Hoppas inte denna tråd spårar nu och bara blir en debatt om Ja eller Nej.)

Hur bra blir det inte...
Jag tycker iaf att det vore intressant att veta vad andra tror och tycker om saken. Själv tror jag att det blir billigare på sikt att resa i Europa om vi går med.

Hur bra blir det inte...
hmmm... kan börja med att säga att jag redan röstat ja, men inte för att det kommer bli billigare liftkort...

Jag tror inte ens på sikt att det blir billigare att åka skidor på grund av Emu, snarare tvärtom, då det ökar tillgängligheten ytterligare för turistnäringen, vilket gör att tillgång minskar då efterfrågan ökar... ergo dyrare liftkort.

Däremot förenklar det otroligt mycket att resa i Emu-länderna, man behöver inte växla sin surt förvärvade svarta-bartenderpengar mellan F-france, lires osv utan kan glatt spendera eurosar som man vill när man roadtrippar utan irriterande växlingsavgifter..

Om bara EU kunde starta krig mot Schweiz också på grund av att dom har... vad vet jag, massförstörelsevapen... Så kan vi ju införa EMU där också och slippa växla när man åker till Engelberg, Verbier och Diablerets... ;o)

Sen om det blir så mycket billigare med utrustning vet jag inte heller, men spriten är ruskigt billig i italien om man jämför med såväl tyskland som frankrike... Och det är väl en del av utrustningen så...

hmm...

Nej, jag har ingen aning, men det var kul att flumma lite utan att behöva fundera på hur jag själv ska rösta då poströstningen redan är klar.

Jag undrar snarare hur man kan vara så korkad så man lägger en folkomröstning den 14 september. Det är ju 08xc då!

Hur bra blir det inte...
I Österrike har priserna sjunkit sen de gick med i EMU.
Växla pengar är väl snarare dyrt än krångligt. När jag reser så använder jag till 80% ett kreditkort och det är ju varken lättare eller svårare oavsett EMU att skriva på ett papper. Däremot blir det billigare om man inte behöver pröjsa ockerkurser för kronan.

Hur bra blir det inte...
Det bästa med EMU är att dom är fina fåglar. dom är tillomed liteutrotningshåtade så om vi verkligen inte hatar djur så ska vi nog rösta ja till dom för vart ska dom annars ta vägen? dom kan ju inte bara gå upp i rök så då får dom börja leva under täckmantel o då ser man ju så dåligt för den täcker ju, det är det som är meningen. stackars emu.
det är bättre med lådbilar.

Hur bra blir det inte...
Äh, politik hit och dit... En sak är säker, Silvio Berlusconi är ett litet charmtroll. Jag tror att det är bra med politiker som inte är så gravallvarliga utan går att identifiera med vanliga människor. Om Don Berlusconi sen vill använda en statschefpost för att bli så rik som möjligt så kan jag förstå det. Det är alldeles mänskligt.

Jag vet inte mycket om EMU men det verkar ju mest vara vänsterhippies och feminister som hetsar upp sig över det så verkar inte va nån fara på taket om vi går med. Vi blir ju ändå medlemmar till slut oavsett hur omröstningen går.

Hur bra blir det inte...
Kara Manga: HAHA! Det var nog dagens skönaste kommentar, hoppas det är ok att jag citerar dig på den när min systers NEJ - kompisar dyker upp!!! *LOL*

Hur bra blir det inte...
KARA MANGA: Kan du beskriva för mig vad jag som feminist och "vänster-hippie" innebär i dina ögon... Jag fick för mig att du tyckte att detta skulle vara något negativt. Förresten, räknar du inte dig själv som feminist? Om inte: fan vad illa!

Sen så håller jag med dig om att Don Berlusconi är mänsklig (för det är varje individ), men bara för att man anses vara mänslig har man ingen rätt att utnyttja sin position så att andra blir lidande pga ens egna vinster.

Hur bra blir det inte...
...ja...vad ska man säga...ju mindre tjockisen Göran Persson med anhang får bestämma, desto bättre...mer makt till pamparna ute i Europa (det kan ju i varje fall inte bli sämre)...EMU:a för hela slanten...

Vänsterhippies och feminister har inget att göra på berget...för här dricker vi SPRIT, och tillber lättfotade amazonkvinnor med väl tilltagna silikontuttar...HA...så det så...så är det bara!!!

skidpryot - politisk agent med rätt att smita från skatten...

Hur bra blir det inte...
hur billigt det blir beror ju på vilken bindningskurs kronan får gentemot euron. låg kurs på kronan=dyrt o vice versa

Hur bra blir det inte...
Hmmm... Jag tror det är många som har förstått frågan fel. Han frågar ju hur bra det INTE blir att åka till Alperna. Jag tror att det inte kommer bli långtråkigt, trist, varmt och snöfattigt. Det är vad jag tror...

Hur bra blir det inte...
Vi har väl ändå " lovat " att gå med när vi gick med i EU, vilket GB och DK inte gjorde...så vi måste gå med nån gång hursomhelst...När får vi väl se..skit samma

Tror att det blir nog bra att åka till alperna då också som svar på det som var frågan från början

Hur bra blir det inte...
Nja lovat o lovat. Vi borde kanske gå med, men det finns ett kryphål i typ "lagen" som gör det möjligt att inte gå med. Därför får vi välja om vi ska gå med eller inte. Självklart ska vi inte gå med. Det är bara dumt att gå med i EMU just nu. Hur som helst Många säger ju att vi måste gå med i EMU pga att de andra Eu-länderna kommer få minskat förtroende för Sverige om vi väljer att stå utanför (rent bull shit egentligen, men dom säger så). Allt eller inget principen alltså. Ponera att det blir ett nej till EMU. Borde vi inte rösta om huruvida vi ska gå ur EU då, enligt allt eller inget principen?

Hur bra blir det inte...
Är det inte dock lite märkligt att alla vänstervridna i Sverige är emot EMU samtidigt som alla vänstervridna typer ute i Europa är drivande för EMU?

Hur skulle det se ut om en delstat i USA inte hade dollar?
Hur skulle det fungera om inte Småland hade kronor utan en egen liten skräpvaluta? (Carl Bildts jämförelse).

300 miljoner människor använder euron idag. Om tio år kan Sverige, tillsammans med Ryssland, vara det land runt Östersjön som står utanför eurosamarbetet.

BTW - ja, jag har redan röstat ja.

Hur bra blir det inte...
Jag var i norge och surfade i somras, hade gjort av med precis alla norska pengar och var på väg hem, perfekt tänkte jag. Köpte bussbiljett mellan Oslo och Smögen på kreditkortet. Satte mig i vänthallen för att vänta in bussen som skulle gå om en dryg timme. Efter bara några minuter kände jag hur behovet av en toa blev mycket stort, behövde gå NU!!!!

Kommer fram till toan, fan den vill ha fem kronor, norska. Sprang iväg till en kiosk i närheten (den enda som var öppen då det var mycket tidigt på morgonen) för att se om de tog svenska pengar så jag kunde växla men tyvärr blev hänvisad till bankomaten längre bort.

I norge kan man som minst ta ut 200 kr vilket jag i panik gjorde, växlade i kiosken och en lättnad spred sig i kroppen.

Men nu står jag där med 195 norska kvar, fick betala uttagsavgift mm. Jag tänker rösta JA så jag utan problem i framtiden kan gå och skita i vilket EMU land som helst, givetvis så tänker jag också proppagera för att norge skall gå med i EU och EMU.

Rösta JA och få möjligheten att skita!!!

Hur bra blir det inte...
Skidpryot: Word

Super G: Det var nog ett av dom mest påtagliga argumenten för JA hitills! Annars har det varit så mycket snack... "Rösta JA, för att man ska kunna gå på skithuset utan dyra växlingsavgifter!" - HAHAHAAA!!!

Det här måste vara Internets mest seriösa EMU debatt!

Edit:

Elajna: Kan du komma med något konkret överhuvudtaget? Det där är ju vanlig skrämselpropaganda. VARFÖR skulle det bli sämre för att några sura gubbar sitter i Bryssel istället för att våra ack så smarta (tungt ironisk) sura gubbar i Stockholm bestämmer istället. Jag menar vi pratar om grabbarna som inte klarat av sina vallöften så länge jag levt! Vi pratar om damerna och herrarna som ser ner på medelsvensson och där den tidigare vänsterledaren inte ens vet vad en låginkomsttagare tjänar... Ge dig... Du kan inte påverka något nu, du kommer inte kunna påverka mer om vi går med i EU! Gå med och se till att storföretagen stannar i Svedala, vi slipper växla våra bummarpengar, och att vi inte blir ett nytt Danmark eller Storbrittanien! Inga av dom staterna är ju någon "role-model"...

Väster-hippies och feminister... var ordet!

Hur bra blir det inte...
Elajna:

"Så om vi tänker oss att Sverige säger ja och några år senare hamnar i en eknomisk kris skulle vi inte själva kunna höja räntan, eftersom den styrs utifrån ett genomsnitt av andra länders räntor. Räntan kanske istället sänks (vilket skulle bidra till en ännu större kris för vårt land) bara för att ekonomin går bra för de flesta andra länderna inom EU..."

Ännu ett exempel på hur välutbildade nejsägarna är. Vet du vad som händer om vi höjer räntan vid en ekonomisk kris?

Alltid dessa nejsägare.

Hur bra blir det inte...
Ahhhh.... så dök den då äntligen upp! EMU-debatten på freeride! Debatternas högsta näste. Här har vi tidigare diskuterat saker som ”Irak-kriget”, ”riksdagsval”, ”tjejskidor”, ”ölfat” och nu jävlar i mig har EMU fått samma ära!

Hade ett tag tänkt dra igång just denna diskussion själv med orden "EMU eller inte"? Nu blev det inte så för jag tänkte att "debatten kommer att spåra redan efter sex inlägg, för då kommer första påhoppet på vänstern å sen på tionde mot högern, sen kommer någon dum jävel blanda in feminism, kommunism å nazism i debatten".

Å se på faan...

BMR sa en viktig sak, billigt eller dyrt i EMU beror på bindningskursen. Den borde ha bestämts innan omröstningen.

Skidpryot: Om Göran får bestämma över folk (vilket han ju delvis gjort) så blir det ju ja... å du vill att han ska bestämma mindre... då borde ju du säga... nej? Bara en notis...

Putte skriver: "...Ge dig... Du kan inte påverka något nu, du kommer inte kunna påverka mer om vi går med i EU"! (Notera att Putte redan röstat ja)

E vi inte redan med i EU? Förlåt om jag sänker nivån (om det nu går) men det e så kul att märka ord. Dessutom tar du effektivt död på ja-sidans kanske främsta argument dvs. att vi kan påverka mera i EMU. Det kanske du inte ska nämna när din systers nej-kompisar dyker upp?

Ser för övrigt fram emot en lång och härligt oseriös debatt och den 15:e ett kaxigt inlägg från vinnarsidan...

Hur bra blir det inte...
Putte: Det skulle glädja mig

Elajna: Orkar inte tjafsa, 50% av inlägget var ändå skämt och resten var dåligt formulerat...

Sponkan: Bra med lite ekonomiskt kunnande i stället för massa propaganda, alternativt 3000 ggr förenklade/förvridna budskap från vänstern med utgångspunkt i fyra år gamla undersökningar.

Politik är tråkigt. Ut och gör nåt i stället.

Tillbaka
Topp