Hur bra funkar randoné.

sahlen1987

Ny medlem
Hur bra funkar randoné.
jag vill bara veta om en randoné bindning funkar lika bra i pist som en vanlig bindning. är dom lika stabila som vanliga bindsningar.

Hur bra funkar randoné.
nej de är inte lika stabila/hållbara som bra vanliga bindningar enligt mig men vissa hävdar att de kan köra hårt och hoppa med dem.
Diamir freeride/Naxos ser ok ut men om du läser recensionerna är det flera som haft problem med hållbarheten

Hur bra funkar randoné.
Kolla rescensionerna efter alpine trekker. Jag kör på en sådan och så länge man inte gör flerdagarsturer så tycker jag de är den bästa lösningen.

Hur bra funkar randoné.
inte bara extrema toppturer utan även lite pist och park (jobbigt när man inte kan bestämma sig). därför vill jag ha en bindning som tål hård körning men funkar bra till toppturerna. vad kostar en bindning som enligt er kan motsvara en vanlig bindning i pisten och parken.(ingen hårdkörare i parken men om man är på någon mindre ort blir det ju mer tid där än vad man tillbringar när man är i alperna)

Hur bra funkar randoné.
Diamir freeride och Naxos kostar runt 3000-3500kr i Sverige men är billigare i alperna. Båda dessa har din skala till Din 12 vilket enligt mig betyder att de är för klena för nån som väger mer än 70kg och kör hårt. Nojlas tips är tänkvärt om du inte tänker tura särskilt mycket och kan dessutom t o m bli billigare.

Hur bra funkar randoné.
Jag har ca 500 åkdagar på diamir freeride och har kört allt man kan tänka sig, pist, park off-pist, ispist och givetvis massor av toppturer. Har inte haft några problem med kvaliten, men har haft två tjuvsläpp... Men jag tycker det är en perfekt bindning och ha om man bestämmer sig för att ha en skida med bindning som man kan göra allt med. Personligen tycker jag att alpine trekkers inte lever upp till mina krav på säkerhet och komfort. Det är livsfarligt att gå på skrå när det är isigt, bindningen är för "mjuk" och kan leda till ödesdiggra fall med livet som insats. Sen har den bara två lägen på hälhöjaren, man kan inte gå speciellt brant, man vill ju ta så mycket höjd som möjligt! Och som nojlas säger så funkar inte Treekers på look och rossignols bindningar. Men allt är ju en smaksak, man måste ransaka sig själv och veta vilka krav på utrustning man ska ha. Det bästa är att ha två par skidor. Eller tre, kanske fyra....

Hur bra funkar randoné.
Kör på diamir freeride och tycker de funkar bra för pist och offpist, inga problem what so ever, dock får jag känslan att de inte har samma livslängd som vanliga lite bättre slalombindningar.

Hur bra funkar randoné.
Har liknande förutsättningar som Richi och instämmer fullt ut. Fundera på om det inte finns en möjlighet till två par skidor för det är den optimala lösningen, det är inte så kul att köra park med de skidor jag vill ha att tura med.

Tillbaka
Topp