Hur bra tål en shift MNC 13 ?

Magnlar

Medlem
Intresse för topptur har ökat och funderar på att byta ut mina Tyrolia attack 13 bindning mot Shift mnc 13 på mina Kore105. Ekonomi och tid tillåter och motiverar inte ett par renodlade topptursskidor att ha vid sidan om.
Dock har man läst om en del barnsjukdomar på Mnc 13 som oroat mig lite. Dvs plötsliga släpp om man gör lite fetare drops, hopp etc. och att flera behövt skruva upp DIN till högre värde men ändå med osäkerheter..
Mina nuvarande attack 13 har varit trygga att hoppa runt med.

Har Mnc blivit bättre på de senaste årsmodellerna? Vad har man uppdaterat om man gjort nåt sånt?
Jag beräknar köra pist, liftburen offpist, park ca 60-70% av totala skidtimmarna per säsong.

Tacksam för era feedback och erfarenheter.

Mvh

Senast ändrad:
Tjena,

Jag har kört på mina shift sedan säsongen 19/20. Jättenöjd. Kör mina på DIN 12 tror jag och jag väger 76kg. Fick lite tjuvsläpp i början när innan jag skruvat upp dom tillräckligt men nu har de inte tjuvsläppt utan bara löst ut när jag faktiskt vill att de ska släppa.

mvh
Martin

Tack för info. DIN 12 och 76kg, det var som f-n. Jag väger ca 90kg. Låter inte direkt lovande…
hmm, aa då kanske de inte orkar med om du skickar det i parken. Kan ju se om det är någon mer som svarar och är närmare 90kg och höra vad dom säger. Mina sitter hårt på 12 dock och släpper bara vid hård vridning (som sig bör) men vet inte hur de beter sig vid 10 kg tyngre.

Stod inför exakt samma situation som dig och var också lite tveksam till bindningen och hur mycket den skulle tåla. Men jag köpte den och ställde in förspänning och tåhöjd enligt någon guide som fanns här eller på någon engelsk sida, var det MnO som hade skrivit den? Den skilde lite från guiden som Salomon skicka med.

Hursomhelst så har jag haft dem två säsonger utan tjuvsläpp.

Stod inför exakt samma situation som dig och var också lite tveksam till bindningen och hur mycket den skulle tåla. Men jag köpte den och ställde in förspänning och tåhöjd enligt någon guide som fanns här eller på någon engelsk sida, var det MnO som hade skrivit den? Den skilde lite från guiden som Salomon skicka med.

Hursomhelst så har jag haft dem två säsonger utan tjuvsläpp.
Låter ju bra. Samma kroppsvikt som mig?

4:e säsongen med Shift MNC 13. Väger in på 90 kg o har dem ställda på 9. Inte råkat ut för ett enda tjuvsläpp 👌 Kanske gör jag för låga dropp eller så står jag extremt rätt på skidorna hela tiden 😂 Har åkt både tidig utgåva och nu den senaste tillgängliga. Är inga betydande uppgraderingar mellan dem. Något kring skistopper och locket i frambindningen över viktskalan som då även påverkar funktionen på reglaget/spaken som styr låsning av åk-/gåläge ✅

Bara ca 50 dagar med första modellen. :-( Aldrig tjuvsläpt eller släpt vad jag kommer ihåg. Åker relativt hårt på alla underlag men droppar och hoppar mindre. Fungerat över förväntan. 83 kg din 9

Otroligt bra bindning åkmässigt, enda nackdelen med den är att skistoppers åker ner ibland när man går(fixas lättast genom att ha med gummisnodd t turen) :D

Låter ju bra. Samma kroppsvikt som mig?
Jag väger cirka 75 kilo tror jag, så lite lättare. Alltid så svårt att säga hur hårt man åker och har ju ingen koll hur det är för dig, men jag har tidigare åkt väldigt mycket park för att senare år gått över till offpist och pist. Har tidigare alltid kört på din 16 bindningar ställda på 10ish som inte heller släppte i onödan. Nu har jag nog mina shift på 8ish och skulle inte tveka att hoppa något på grund av bindningen iallafall.

Jag stod som sagt inför samma situation som dig och tvekade, men nu är jag mycket nöjd 😊 Sitter på ett par 190 cm Line Sir Francis Bacon.

Angående att skistoppern kan lösa ut i gå-läge, detta är enbart baserat på mina egna tankar, men för att undvika sånt handlar allt om att undvika att få snö/is att fastna på bindningen. Det jag gör är att alltid låta skidan/bindningen kylas av om jag har haft skidorna inomhus eller i bilen innan jag lägger ner dom i snön samt är jag försöker putsa bort lite snö under skistoppern när jag ska ställa om från gåläge till åkläge. Jag håller inte på med något pendantputs av snö men bara tar bort det värsta med ett finger samt lite blåsning så brukar det bli bra, har väldigt lite erfarenhet av att skistoppern åker ner(har hänt någon gång i början när jag hade slarvat med ovan beskrivning)

Senast ändrad:
Om din Shift tjuvsläpper så är det med största sannolikhet på grund av att du ställt in den fel. DIN är ju DIN, så en viss DIN innebär ju att fjädern behöver samma kraft för att röra sig. Vad som däremot skiljer mellan olika bindningar är ju elasticiteten. Så en bindning ställd på 9 med låg elasticitet kommer att släppa vid små rörelser som överstiger kraft 9. En annan bindning med hög elasticitet ställd på 9 kommer att behöva en större rörelse med kraft 9 för att släppa.

Shiften har 47mm elasticitet i tån, att jämföra med Salomons STH2 som har 52mm. Det är alltså en skillnad på ca 10%. Dock verkar Tyrolia Attack ha 30mm elasticitet vad jag kan hitta så du lär inte få sämre.

Om din Shift tjuvsläpper så är det med största sannolikhet på grund av att du ställt in den fel. DIN är ju DIN, så en viss DIN innebär ju att fjädern behöver samma kraft för att röra sig. Vad som däremot skiljer mellan olika bindningar är ju elasticiteten. Så en bindning ställd på 9 med låg elasticitet kommer att släppa vid små rörelser som överstiger kraft 9. En annan bindning med hög elasticitet ställd på 9 kommer att behöva en större rörelse med kraft 9 för att släppa.

Shiften har 47mm elasticitet i tån, att jämföra med Salomons STH2 som har 52mm. Det är alltså en skillnad på ca 10%. Dock verkar Tyrolia Attack ha 30mm elasticitet vad jag kan hitta så du lär inte få sämre.

Här har man lärt sig något nytt. Hade ingen aning om att elasticiteten också spelade en roll. Vad är fördelar respektive nackdelar med låg och hög elasticitet?

Fördelarna är väl just att små rörelser och slag som överstiger din inställda din-nivå inte får bindningen att släppa helt. Sen brukar det nämnas att hög elasticitet ger en effektiv stötdämpning. Cody Townsend brukar prata om hur det ger ett renare skär för att kroppen inte behöver ta alla stötar. Dock stämmer väl inte det riktigt i teorin utan borde också innefatta att han skruvat den icke-elastiska bindningen mycket högre. Har han dem på samma DIN skulle snarare följden bli att bindningen med hög elasticitet dämpar stötarna men sitter kvar och den med låg elasticitet skulle också dämpa stötarna men släppa direkt. Så om bägge sitter kvar och den elastiska dämpar stötar så måste den andra antingen släppa eller vara skruvad betydligt högre.

Nackdelarna sen vet jag inte om det finns några. Det stora kruxet är ju att tekniskt få till en hög elasticitet men det finns säkert en teoretisk gräns där för lång elasticitet skulle göra att skidan aldrig kan lösa ut och att vridningskraften till slut är så låg att den inte kan röra fjädern men ändå orsaka skada på ditt knä osv.

Tillbaka
Topp