Hur får man billigast skidorna till/från USA?

Holmstrand

Ny medlem
Hej!

Jag och en kompis ska spendera några veckor i Colorado till våren. När vi bokade våra flygbiljetter så fick vi reda på att Lufthansa tar 100 Euro per skidpar åt varje håll, detta innebär alltså att det skulle kosta mig 400 Euro att få två par skidor fram och tillbaka. Givetvis kan man försöka med att ta två par skidor i ett fodral osv men det är ju ingen garanterad framgång på det.

Så min fråga till Er erfarna är alltså: Hur får man skidorna billigast till och från Colorado, samt hur länge måste man vänta på grejerna? Länkar uppskattas verkligen!

Tack på förhand!

Flyga med ett annat bolag.

Det är lätt att göra lite efterforskning och kolla vad bolagen tar innan man bokar.
Att boka billigaste alternativet är inte det bästa.

Detta försökte vi få reda på innan vi bokade biljetterna, men på båda resebyråerna så sa de att de inte kan se sånt innan de gör bokningen. Säkert skitsnack från deras sida men just då så tänkte vi inte längre än vad näsan räckte.

Söker alltså förslag på hur vi billigast får dit skidorna sett ur situationen vi är i, inget annat :)

Nu kan det vara så att Colorado är ett undantagen för Lufthansa. Men annars så brukar man nästan alltid få ta med skidorna. Däremot gäller det att komma i kontakt med rätt person!
Nu orkar jag verkligen inte gå in och kolla men kan vara att USA är det undantaget, känns som att jag läst att Canada är det iaf någonstans på hemsidan.

Edit: Okej orkar gå in och kolla och det va så ja.
All routes except from/to USA, Canada, Mexico and Central America*:

Senast ändrad:
Ska åka skidor i Tahoe (om det kommer någon snö...) nästa helg i samband med en jobbresa. Reser med Lufthansa och resebyrån lade in ett sport bagage i bokningen utan extra kostnad. Men kanske betalar ett annat pris för min biljett från början...

Jag flyger ofta med LH, Bra flygbolag. Brukar ha två par skidor i en väska utan problem, men klart fördel om man kan hålla sig under 23kg.
Har för mig att det är gratis innom Europa med LH så när jag checkat in hemma och har en anknytning typ i Frankfurt innan man flyger över till USA så brukar det vara gratis. Hem är det nog bara att pröjsa.
Du kommer inte undan billigare med post, Fedex eller vad du nu funderade på.

Tjo

Tack för bra svar! Det verkar som att det bästa är att packa ner alla skidor i ett fodral och hoppas på att man klarar sig på ditresan tack vare mellanlandningen i Frankfurt, sen är det väl bara att bita i det sura äpplet och punga upp för hemresan!

Kan rekommendera Iceland Air.
2 väskor inkluderade i biljettpriset varav den ena kan vara skidbag.
Har rest med dem tre gånger nu och det är aldrig något problem. Slank till och med ett par kilon övervikt senaste gången. Nackdel är kanske att man inte får mat på flyget men ta med lite mackor eller en kycklingsallad så är det lugnt.
Biljettpriset ser kanske ut att vara lite dyrare, men ser man på kort flygtid och att skidbagage är inkluderat hamnar man fort i samma prisklass som andra bolag, också slipper man oron över drygt incheckningsfolk.

Senast ändrad:
Holmstrand sa:
Tack för bra svar! Det verkar som att det bästa är att packa ner alla skidor i ett fodral och hoppas på att man klarar sig på ditresan tack vare mellanlandningen i Frankfurt, sen är det väl bara att bita i det sura äpplet och punga upp för hemresan!
Om du någon gång övervägt quiverkillers är det kanske läge nu. Då kan du ta både dina två par och polarens två par skidor i ett fodral. Bindningarna kan gå i vanliga väskan.

Tillbaka
Topp