Hur fjolligt får det bli?

håller me som faaan....de börjar gå för långt nu, skit samma va man har för grejjer, viktigare att ha kul när man åker. visst kan stilen i ju för sig bli bättre med shyssta saker men orka hålla på. Alla börjar bli som små fjortisar som måste ha "rätt" prylar haha

Det roligaste e att hälften av alla inlägg på denna tråd kommer från folk som beskriver sin utrustning och kläder på medlemsprofilen och är mellan 15 och 17 år.. om detta inlägg inte kommit så de kunnat skriva nått här hade de väl antagligen väntat fem min för att sedan kommenterat hur bra en vit jacka går med gråa byxor eller liknande...

Mycke dubbelmoral och en hel del som bara håller med på detta forum.. de borde nästan införas ett åldersbaserat forum så att den som startar en tråd kan begära 20+ bland de som svarare så man kan få litte vettigare svar än att mojo är de bästa skidorna nånsin och oakley wisdom har sjukt bra spegelglas för kvällsåkning osv..

Hans sa:
så man kan få litte vettigare svar än att mojo är de bästa skidorna nånsin och oakley wisdom har sjukt bra spegelglas för kvällsåkning osv..
HAHA.. Bästa någonsin... Det vet väl alla hur fint det funkar...De lixom förstärker ljuset.. eller? Nu kanske jag e ute och cyklar. Fast tror man stehårt på det så är det ju så?

Ibland så ser glimmar det till här i forumet. tack noljas för veckans (månades?) bästa tråd! Och ja, det var bättre förr! (23 år och redan bitter?:)

asså nu för tiden så gäller de att se bra ut! de gäller att vara cool. dedär med åkningen är inte så viktigt

håller med fullständigt.
Däremot kan man be om inspiration eller om någon annans åsikt tycker jag :S

men vi har väll alla en liten prylbög innom oss :P

Jag är sjuk prylbög men jag har det jag vill ha. Och som du säger så är vi alla prylbögar mer eller mindre skulle jag vilja påstå. Men saken är att det verkar som det har gått till överdrivt att allt ska match, att allt skall vara så "coolt" så man platsar in o.s.v.

//H

Det är väl tyvärr inget konstigt/ovanligt att ungdomar i dagens samhälle generellt sett drivs av osäkerhet och grupptryck. Och jag skulle gissa att det varit så sedan människan (i västvärlden) började leva i ett konsumtionssamhälle. Dvs att man har valfriheten att välja mellan olika kläder, skaffa sig en egen stil, inte vara tvungen att bära ett slags plagg eftersom det är det enda som finns att tillgå. Det som kan betraktas som frihet, är även det som förslavar oss.

Vad är skidåkning? Svårt att svara på eftersom begreppet är subjektivt. En alpinist skulle kanske svara att ensam stå på en alptopp man bestigit, äta ett kex, låsa dynafitbindningar och initiera skidhasningen nedför isen. Men är man i fjortonårsoldern handlar väl ofta en stor del av skidåkandet om attityd och acceptans (precis som med allting annat i den åldern). Med det menar jag inget nedlåtande, utan snarare att det tyvärr är naturligt i vårat samhälle.

Och därför är det inte så konstigt att jag ser trådar jag själv tycker ha någon form av substans, drunkna bland de många trådar här på forumet om diverse kläder och ämnen jag själv inte är intresserad i. Men kan man beklaga sig över det? Nej, det tycker jag inte, forumet som det ser ut nu är till för alla. Att begreppet skidåkning skiljer sig åt är naturligt, alla kan inte ha samma intressen. Därmed inte sagt att jag personligen bryr mig ett skit om huruvida JLs nya goggles passar bra till gula oakley puff pants.

Fram för ett nytt forum med 18 års åldersgräns, möjligtsvis personlig registrering och förhoppningsvis avsaknaden av behov till hård moderering. På så vis kan lika barn leka bäst.

Jag kan tycka att ni som är äldst är lite barnsliga som överhuvudtaget orkar ta upp detta.
Jag antar och nästan ser som fakta att ni som argumenterar för Nojlas inte har en aning om hur det är att stå i parken? Eller har jag fel?
Till exempel Hasse, hur många gånger har du stått ovanför ett stort hopp och känt pressen?
Jag tror att bristen kommer från er äldre, brist på erfarenhet.
Ni vet endast hur det är att ha bottenlöst puder under skidorna. Jag tycker verkligen att det är olämpligt att sitta och klanka ner på "dagens ungdom" och "oj vad värdelösa dom är" vänta lite "Vi drar alla över en kam så slipper vi massa trassel, det blir lättast så.

Behöver ni överhuvudtaget er egentligen eller kanske ska man också relatera till brist på kompisar och intressen?

Och Nojlas, som moderator så tycker jag verkligen att det angår dig av högsta grad. Denna tråd är exakt lika barnslig som alla andra trådar du beskrev. Som Moderator ska väl du se till att folk trivs och inte vantrivs, correct me if Im wrong.

hehe den här tråden är rätt kul läsning iaf! XD

men jag kanske är ute på helt fel spår, men måste man fråga andra vilka kläder man åker med..? okej om det gäller kvalle o sånt, men man åker väl i det man själv tycker är snyggt? orka bry sig om vad alla andra tycker.

tycker iaf jag:) peace out

Det här är jävligt rolig läsning :)

Jag gillar verkligen millionaires inlägg som på nått sätt har lyckats hävda att alla de här "coola" kläderna och goggles har någon form av positiv inverkan på ens psykiska förmåga när man står inför "ett stort hopp och känt pressen" Fy fan vad tur att jag har mina Neon gröna Oakley Crowbar stretch med pink Iridium lins annars skulle jag aldrig kunna palla med detta! ( nu har ju faktiskt jag ett par vita Crowbar stretch med en vr28 lins så jag kanske kasta lite sten i glasshus men ändå!)

Angående kläderna så såg jag på ett inspelat avsnitt av Plus. Som sändes för någon vecka sedan. Där pratade de om olika tyger hur bra de andades och allmänt hur bra de funkade.. De kom fram till att Gore-tex var bättre än alla de andra "kopiorna" som var med i testet som t e x Hyvent (Northface egna tyg). Så nu kanske man i alla frågor kan skriva "Lägg extra pengar och köp Gore tex det är de absolut bästa.." (Whiteout har Gore tex! haha)

Angående Jibbers(vad då jibbers??? har alltid irriterat mig på det ordet jibbing är flatlandtrix och rails hoppar man i hopp då är man freestyleåkare. Enligt mig iallafall har väl hört några proffs uttrycka samma åsikter ibland b l a en viss monegask.) och Carving så håller jag nog med att det inte är många som skulle kunna klara att gå på skär i svart backe... Jag kan bara dra mig själv som ett exempel jag såg White trash när jag var 19 år belv helt såld på Seb Garhammer och Jon Larsson. SÅ jag köpte ett par Seth Pistols och försökte enspårigt att bli offpist åkare.. Carving var något jag sket i då jag utvecklade en egen åkstil mycket inspirerad utav den teknik man anväder när man åker skridskor och den har funkat alldeles ok för mig.. Men för ett par veckor sedan så fick jag en känga av Lima-ko och jag satte mig faktiskt på ett plan till Canada och gick en 1,5 veckors carvingkurs gick skit bra och islutet på veckan så tyckte tränarna att jag var grym gav mig betyget A+ och jag fick ett intyg på att jag är en Carvare! Men iallafall tillbaka till poängen! Jag kan tänka mig att många ser t e x Thall eller Jon på film och tänker shit jag vill bli som dem köper ett par twintips vill se ut precis som dem därför blir det mycket Oakley och spenderar hela sportlovet i parken med att köra zeros och smårails medans deras föräldrar dricker fernet på någon afterski.. De vill enbart lära sig trixa och raila lite finns det då egentligen någon anledning till att de behöver lära sig att Carva?? Jag menar behöver konståkare lära sig spela hockey bara för att deras versioner av skridskosport utspelar sig på samma arena???

Bara några tankar om detta från en trött som måste vila nu...

PS OFF TOPIC! kom hem från Canada med två par prototypskidor med 150mm midja som jag under vintern ska utvärdera för en skidtillverkare.. Funderar på att montera det ena paret duckstance.. någon speciell bindning som behövs eller kan jag köra med de Marker M20 bindningar som jag fick med????

//

SOV GOTT!

Senast ändrad:
Måste säga att detta inlägg är en absolut nödvändighet för att skapa förståelse på ett åldersblandat forum.

För att de unga som tyvärr behöver den sorts bekräftelse som utseende idag ger, och för de äldre som inte kan förstå hur det kan vara viktigt, så behövs denna uttömande debatt om huruvida det är rätt eller fel att kommentera utseende i form av materiella ting.

Hoppas denna debatt kan fortsätta utan att spåra ur, som så många gånger förr.

Jag hoppas att någon kan förklara varför de tycker att det är viktigt hur man ser ut i backen, jag skulle vilja veta.

Jag för min del är så trygg i mig själv att jag har inga problem med att åka i träningsjacka och pannband om funktionen hade tillåtit det.

Jag har heller inga problems med att agera flackåkare, när det flyger ungar i alla olika vinklar genom luften, för att jag försöker bara köra på min nivå och utvecklas så bra jag kan som skidåkare.

Skratten bakom min rygg bjuder jag på...

Till Nojlas vill jag också säga att rubriken på inlägget visserligen är fångande men också ganska nedvärderande mot den kommande generationens åkare.

Senast ändrad:
Millionaire sa:
Jag kan tycka att ni som är äldst är lite barnsliga som överhuvudtaget orkar ta upp detta.
Jag antar och nästan ser som fakta att ni som argumenterar för Nojlas inte har en aning om hur det är att stå i parken? Eller har jag fel?
Till exempel Hasse, hur många gånger har du stått ovanför ett stort hopp och känt pressen?
Ni vet endast hur det är att ha bottenlöst puder under skidorna. Jag tycker verkligen att det är olämpligt att sitta och klanka ner på "dagens ungdom" och "oj vad värdelösa dom är" vänta lite "Vi drar alla över en kam så slipper vi massa trassel, det blir lättast så.
Stod ovan för för ett Big Jump på skidor och känt pressen när du var tio år min herre nämligen 1999 och innan dess på Snowboard. Eller åkte pipe med skidor i Tändalen på Santa Cruz skidor 2003. Vi var i parken så fort det inte var lössnö. Så jag vet vad jag pratar om. Händer fortfarande att man åker in i parken. Men då mest för att kolla på dom som kan åka där då jag inte kan göra så mycket mer än twist eller en backschrats ev. en Mute. Men har aldrig känt att jag måste ha dessa Oakley Glasögon för att våga hoppa i Big Jumpet. Och vad då drar alla över en kam? Har jag gjort det? Har Noljas gjort det? Jag har stor respetk för åkare som jag har sett och som jag vet kan åka tex Olof Larsson, Jon Olsson(NM-segern är stort) Niklas Karlström med flera åkare som kan åka skidor på fler ställen än bara i parken.

Det som är intressant i denna diskussion är oxå att brädåkare har inte alls så mycket frågor om detta passar med detta utan detta känns som ett "skidjibbar" grej att man skall passa in. Var mer så om snowboard förrut. Men all jibbing kommer ju från snowboarden oxh dom är väl lite i förtid ännu.

Nu kommer en fråga till dig Herre Mille. Har du stått i en brant korridor där det är no fall zone? Har du åkt på skärande sväng i hela lundsrappet? Har du gått på topptur? Har du upplevt bottenlöst puder?

Det jag ville med mitt inlägg är att jag tror att det är väldigt stora ord från många här inne som förmodligen som knappt kan åka skidor på någor annat sätt än hasa runt i backen! Hur många är riktigta skidåkae? En riktigt skidåkare bryr sig inte om att jackan matchar med skidorna eller är JL rätt kläder eller blir jag mobbad?

Låt åkningen tala

Och jag är verkligen speciellt bra eller duktig men åker alla åkning och har en sjuk skidglädje och det är det viktigaste.

Sen så är det väl klart att vi moderatorer får skriva inlägg oxå. Och vad är det i denna tråd som gör att du in trivs här då?

Svar på Off-topic frågan: Går bra med vilka bindningar som helst.

Nä nu sk jag ut och åka skidor mer jobbet. Kanske till och med försöka raila lite idag.

//Hasse

Senast ändrad:
Helt rätt :) man köper det som man själv tycker passar en och skit i vad alla andra tycker.

Snälla fråga inte om röd och blå passar etc man ser väl själv om det skär sig eller ?..

Parken har blivit så jävla löjlig =/ man ser ofta många killar som åker in i parken och vågar inte prov hoppa eller raila bara för att det står en massa andra där.. Hallå vem vill du vara i parken han som åker igenom parken liv rädd för att göra bort i sig eller han/hon
som försöker göra en 360, grab etc och kanske ramlar. Om du ramlar i ett hopp genom att försöka på något det är ingen som bryr om det, man tycker det bara är kul att någon försöker.
Det finns inget som jag hatar så mycket som killar har ett skit fett skidställ med dyraste pris lappen som bara åker in i parken och tittar på alla andra och skrattar åt de som ramlar etc.
Sen när det är deras tur så åker de bara förbi hoppen och ställer sig i lift kön som att det vara dåliga hopp i parken eller nått.

Den här sidan kommer att gå åt helvette. Kollar nostalgiskt tillbaka för 3-4 år sedan, när man kunde gå in på detta forumet å få nått vettigt ur det...
Håller med nojlas förövrigt....

Man ska ju köra i en gammal sovjet overall och 25 dagars skäggstub det är ju coolast och det syns ju man vill ju ha skön uppmärksamhet.

Som FF sa så finns det ett enormt utbud på marknaden idag. Det finns ingen anledning till att alla ska se likadana eller halvruttna ut i off/pisten/parken. Idag kan man ju tillochmed se bra ut för en billig slant. Jag tror att det är rent mänskligt att vilja se bra ut i de flesta forum i livet. Självklart så tänker man alltid på nåt sett hur man ser ut. MEN, som så många har påpekat så har det gått för långt, jag har nästan svårt att tro att någon vill matcha allt från stavar till underställ(tog i lite). Är det snyggt att matcha hela vägen? Hmm... I parken spelar det ingen större roll när det kommer till funktion. Men testa att åka bröstdjupt med baggy-braller på halva arslet..

När det kommer till åkning kan väl kanske på något plan förstå "kiddsen" som har 1-3 veckor per år, på en oftast mindre ort i Sverige, inte har nåt intresse för att åka mycket annat än park(hur kul är Gustav-backen egentligen efter några åk?), men som med allt i livet så skaffar man sig en grund att stå på innan man ger sig på att "sätta" porrskådisen, i det är fallt handlar det dock om en luftfärd. Alltså, lär er åka skidor på "riktigt", bara för man kan snurra och har lite gymnastiska gener så betyder inte det att man är en riktig skidåkare? Bredda vyerna.

Äh, vem fan är jag, varför bry sig, inte faen kommer det bli nån ändring, det var bättre förr. ;)

Inte så mycket off-topic:
Trollskogen när man var riktigt liten, vilken glädje! (Nej, kan inte liknas vid en park.)

Le ski elegance - Monoski!

Millionaire sa:

Behöver ni överhuvudtaget er egentligen eller kanske ska man också relatera till brist på kompisar och intressen?

Och Nojlas, som moderator så tycker jag verkligen att det angår dig av högsta grad. Denna tråd är exakt lika barnslig som alla andra trådar du beskrev. Som Moderator ska väl du se till att folk trivs och inte vantrivs, correct me if Im wrong, NIGGAH.
vad har det där med saken o göra EGENTLIGEN? känna pressen vid ett hopp liksom? eeeehhhh

Spännande diskussion det här, motsätter mig dock att kidzens skulle vara fjolliga bara för att de är klädintresserade. Vi bryr oss ju hela tiden om hur vi ser ut, på jobbet, på krogen, på gymmet mm. Visst tycker jag som många andra att det går till överdrift att komma styleade till ett träningspass, men egentligen vad är skillnaden mellan det och att klä sig snyggt på jobbet när ändå handlar om vad vi presterar? En skidåkare ska vara en duktig åkare, då spelar det ingen roll hur han är klädd. Men ändå tycker vi att manen på banken, konsulten eller servitrisen ska vara stiligt klädd även om det är arbetsinsatsen som räknas.

Det tråkiga är då den osäkerhet som avspeglas i många individer här på forumet. Att inte själv våga fatta beslut om vad som är snyggt, att alltid försäkra sig om att den större massan håller med och ger sin bekräftelse på att det är snyggt innan man går till handling, det är oroande. Lider många ungdomar på brist på uppskattning från sina föräldrar som jobbar för mycket? Får ungdomarna för mycket presenter p.g.a. att föräldrarna som jobbar för mycket har dåligt samvete? Är det reklamen på tv som bryter ner barn och ungdomars självkänsla med reklam som talar om för dem att det är i prylarna respekten och vännerna sitter, inta att de är du som människa som får vänner och som får och ger respekt?

Det finns mängder med spekulationer om vad som ligger till grund för vårat beteende. En del i det hela är också att vi, "vuxna", ser saker på sker och tig ur ett annat perspektiv. Tänk om vi såg på våra egna tonår från vårat idag "vuxna" perspektiv. När vi var 15 var vi ju så kloka, förståndiga och ganska tuffa ändå. Kommer ni ihåg den där språkresan till Tyskland/England då när vi gjorde ditt och datt, ojojoj det var kul det…… Idag kommer vi såklart ihåg hur vi uppfattade oss själva som 15 år ur en 15-årings perspektiv. Vi var nog inte alls så mogna som vi trodde, hur hade vi uppfatta oss själva idag om vi mött vårat 15årige ego på stan, i backen eller på after-what-ever, hur står är/var skillnaden?

Vi kan hålla på att tjata om vem som inte kan förstå den andre i tid och otid. Kan vi inte försöka förklara för varandra varför det nu är så viktigt med rätt prylar. Kanske kan några av den äldre skolan förklara hur men finner tryggheten i sig själv? Det är ganska lätt att säga att man måste tro på sig själv och vara trygg i sig själv men desto svårare att verkligen göra det.

Ps. Det vore det trevligt om vissa av freerides forumsdeltagare kunde lägga ner lite mer energi i sina inlägg. Ds.

/Leder, nu med mossa i ansiktet!

Senast ändrad:
De e väl ännu coolare att se ut som fan men kunna åka som fan. Det sätter väl dem som bara är där pga modevisning på plats. och de får sig kanske en fundeeerer.

Piis aott

Nojlas, du har rätt. Ungdomarnas självkänsla är verkligen låg. Det ska inte spela någon roll vad man åker i, eller hur man åker, hur man stavar sig fram i djupsnö, eller hur man sitter i liften.

Sen att det finns en tendens hos "seriösa jibbers/åkare" på denna sida att vara oseriösa i rätt intressanta trådar, är ju bara en nackdel.
En annan nackdel är att de flesta trådar inleds med ett inlägg (som i denna tråd):
"Word up, grymt. Peas!"
Stort grattis :D Du har inlett dagens tråd som en fjortis. <--

Och som Leder säger.

Det känns lite tråkigt som det är nu för tiden. Pressen att man ska de rätta grejorna. Det kan inte vara lätt för föräldrar som alltid måste hosta upp med enorma pengar för att få de rätt sakerna. Menar ska man ha ett par bra pjäxor och lagg så får man ju hosta upp med 5-15000 för att ungen ska hänga med i "svängen". Känns som allt bö4rjar i fel ände. Lära sig åka skidor. sedan gadgets i efterhand. Samt att man oftast som en medel svensson inte kör skidor mer än 2 veckor om året. så ska grejorna bara ligga och skräpa till nästa år och då är sakerna inte inne längre. D'ä bar å åk. gör misstag. kommer ihåg när jag lärde mig 360 'n kunde fan inte gå på en vecka. skickade mitt eget huvud i mitt eget knä. men vafan . kollade på tysk dubbad karate kid och liknande i min lägenhet i österrike. veckan efter satt den som en smäck. och nu är 720 heller inga problem. Vad jag vill säga är att. Du måste vinna över dig själv och lära känna dig själv när man jibbar och håller på. Om man fokuserar på vad andra kan tycka och tänka. ja då kommer du aldrig till ditt mål. Man ska stödja varandra och ge tips, inte dömma.

Peter: Jo jag har såklart inaktiverat den värsta dyngan.. Men vill inte banta ner det helt, tänk om man skulle missa någon bra tråd ;) Men det kanske är dags att begränsa det ännu lite mer.

Kanske dags för en hemlig överenskommelse att endast posta intressanta trådar i några få utvalda forumdelar så kan man plutta i resten av rutorna och slippa allt ointressant!

Japp, jag brukar posta mina trådar i Topptur, och hoppas på så sätt att det ska nå rätt 'målgrupp' ;)

Hasse sa:
Jag är sjuk prylbög men jag har det jag vill ha. Och som du säger så är vi alla prylbögar mer eller mindre skulle jag vilja påstå. Men saken är att det verkar som det har gått till överdrivt att allt ska match, att allt skall vara så "coolt" så man platsar in o.s.v.

//H
Alla som är prylbögar och även dom som köper dyra matchande kläder köper väl vad dom vill ha? Har svårt att tro att någon köper ett par byxor för 2500:- och en jacka för det dubbla om dom inte vill ha det. Sen kan det hända att jon har fått dom att digga jackan men dom vill fortfarande ha den!

Dina prylar som du köper, köper du inte enbart för att DU vill har dom utan du njuter även en del när du ser hur killen framför dig i liftkön sneglar lite avundsjukt på dina nya feta Hendryx. (neka inte då förutmjukar du enbart dig själv, alla vet att det är sant, annars är det också en ren förolämpning mot Mr: Henryx själv.) Alltså är du lite utav en av "dom".

Jag håller med om att det har gått till överdrift men många som kommenterar är inte mycket bättre själva.

Det där du sa om att du skulle vilja se "dom" åka på en skärande sväng....ska det vara krav på oss nu att vi kan prestera för att klä oss som vi vill? Nej tack! Kan dock nämnas att antalet åkare med luffigare kläder som klarar att åka på skärande sväng i svart backe nog är lägre än dom med dyrare kläder...

// Hellberg!

Senast ändrad:
Hade precis samma tanke som FF. Kanske dags att dela upp hela fr's forum i en freeride del och en jibb del??

Jag är ingen parkråtta direkt men jag bryr mig ändå lite grand om hur mina kläder ser ut. Man vill ju inte åka omkring i fula kläder.

Är det samma styggelse som ligger bakom "modeflugan" i backarna som om att visa upp sig på forumet? Det verkar vara extremt viktigt att synas, att mata iväg mängder med inlägg och "svar" på inlägg. Det finns ett antal "svar" i denna tråd som är totalt ointressanta och som tillför lika lite till denna tråd som mild hushållsosts gör till frukostmackan. Läser ens folk inläggen innan de svarar? De är en intressant frågeställning, om än något nedlåtande formulering. Hur som har det inte direkt trillat in några svar på detta från den generationen den riktar sig till, med undantag för Millionaire som iaf försöker sig på ett svar på varför, men det är en bit kvar. Kom igen nu och försök en aningens aning att klämma fram ett svar MED motivering eller bara en åsikt för all de, gärna med en motivering även där.

/Leder

klart man bryr sig om modet. men då vill ja se dig i backen nojlas iförd ett par knall limegröna byxor med inslag av lila i strl small samt jacka i rött med inslag av lila a la peak, typ 100 år sen. så länge dom är varma lr?
Dom flesta jackorna är varma nu för tiden och det funns underställ och grejjer så då kör man ju på mode istället eftersom alla är bra kvalitet och man kan somsagt ha underställ. har man penarna så ska man ju köpa men det är inte alltid så lätt att bestämma sj vad som är snyggt.

nu kommer ja inom kort bli ägd av nojlas lr hans kamrater..

Senast ändrad:
Pizzaaugust sa:
klart man bryr sig om modet. men då vill ja se dig i backen nojlas iförd ett par knall limegröna byxor med inslag av lila i strl small samt jacka i rött med inslag av lila a la peak, typ 100 år sen. så länge dom är varma lr?
Dom flesta jackorna är varma nu för tiden och det funns underställ och grejjer så då kör man ju på mode istället eftersom alla är bra kvalitet och man kan somsagt ha underställ. har man penarna så ska man ju köpa men det är inte alltid så lätt att bestämma sj vad som är snyggt.

nu kommer ja inom kort bli ägd av nojlas lr hans kamrater..
Bra argument, varför ska man inte få välja dom kläderna man tycker är snygga när det finns ett så stort utbud av bra kläder?

1-0 till August.
Jag har hittat minst 10 olika jackor och byxor som är varma och snygga.
Men vet inte villken som är snyggast, tycker lixom om alla lika mycket.
Så varför inte fråga folket? ;)

Tillbaka
Topp