Hur gör jag med stålkanterna?

johanskate

Ny medlem
Har just köpt nya K2 skidor och ska åka med dem i veckan. Ska jag slipa ner stålkanterna när jag railar? Hur slipar jag ner dem, vad ska jag slipa ner med?

Jag köpte nya skidor för någon månad sen och körde på dom en vecka. Jag sket i att slipa ner kanterna. Det hackade till i början när dom inte var inrailade men efter ett tag gick det smooth. Har också undrat hur mkt man ska slipa ner stålkanterna och med vadå.

ja körde lite rails med mina, men om ja säger såhär, att köra på rails till dom blir nerslipade tar tid, ja körde några dagar, sen slet ja fram en fin,INTE GROV metall fil o slipade tills man känner att man inte river sig på kanterna:D funkar exlusive:D

Ok tack jag tar alltså en fil som ej är grov och slipar över de kanter jag railar med. Hur mycket ska jag slipa, ska de bli runda? Eller får man mkt sämre grepp då?

Ja du får sämre grepp om du filar ner kanterna..
Mitt tips är att ställa dig vid en rail och dra fram och tillbaka och köra in kanterna lite.

ta en fil å slipa tills dom blir runda bara.. inte så svårt..
annars kommer du dö på railsen i början.. men om du inte åker så mycke rails så gör de ju inget.. haha :)

Railar någon gång då och då, men vill kunna raila utan att det hugger. Tror jag filar ner dem lite halvt så de inte tappar greppet helt men ändå funkar att raila med?Låter bra :D??

jag filade ner mina skidor med en vanlig fil, inte grov och kanske inte finaste, det funkade skitbra, första kvällen jag körde med skidorna kunde jag köra på trärails osv .. men det slutade med att stålkanten släppte och de vart massa sprickor i stålkanten. jag hade tur som fick nya , så nu har jag slipat ner dom med en grej från proppskåpet, typ porslin eller så .. funkar också .. annars gåre ju bara köra och ta några blåmärken , det har ingen dött av.

Om ett par skidor är väl inrailade, är det inte så bra grepp i pisten med dem då?
Eller funkar det bra att åka pist med dom även fast de är "väl inrailade"?

Korrekt Alex, de kommer har riktigt dåligt (om ens något?) grepp i pisten, framförallt om underlaget är lite hårdare. Vill du således kunna åka någorlunda bra och inte bara sladda runt som en pajas i pisten kan det vara en idé att ha ett par skrotlagg som är de enda skidor du kör rails med.

Senast ändrad:
Herregud.

Det säger väl sig självt att om ett par skidor har "runda" stålkanter så har dom sämre till inget grepp i pisten.

Kom igen folket.

Tillbaka
Topp