hur gör man med videokamera?

Hampe_ee

Ny medlem
Tja ska önska mig en videokamera när jag fyller år (dv) så undrar. Filmar man allt på ett miniband eller kommar alla klipp på ett minne som en digital kamera så e det abar slänga in allt i datorn..aja bibi

Den jag brukar filma med så kommer det på ett band som man sedan spolar in på datorn..
/Aron

aa men lixom när man fått allt på det lilla bandet för man juh in det till datorn men då är det juh lixom en lång film kan man juh säga redan då eller får man klippa "isär" klippen? jag e lite seg på sånnt här :D

Senast ändrad:
Wave sa:
Man får klippa isär klippen själv...
Måste ju säga ifrån här... Jag var en DV kamera (eller mini DV kanske man ska säga) och jag behöver absolut inte klippa isär klippen själv. Beror säkert på vilken modell och kanske framför allt årgång. Men jag är säker på att om du köper en ny kamera så kommer klippen dela upp sig själv.

Kan väll vara så att de beror på vilket program man använder för avkodning men om du kör Vegas så slipper du iaf.

För övrigt. Som Kristian antydde skulle ett minneskort behöva vara på minst 5Gb för att va till någon hjälp...

skaffa dig firewire!

OBS. alla program kan dela klippen åt dig
så varje gång du stänger av/sätter på kameran så blir det ett klipp!

PROGRAMET KLIPPER ÅT DIG

^^ tänkte väll det...

Bra tips anton.. Se till att du har firewire portar på datorn. Har du itne så e det bara att gå till närmaste databutik (kostar max 200:- och inhandla ett Firewire kort. Bara att skruva upp burken och sätta in skitlätt.

Klart att det finns kameror som kör USB också men Firewire är ju så mkt snabbare och bätte. Vet att min kamera bara fungerar med firewire..

Och föressten köp ett stativ oxå.. Behöver itne kosta en massa pengar. klart värt det.

Du ska köpa en kamera som sparar filmen på miniDV. Filmkamera med hårddisk verkar inte vara nåt vidare alternativ... Dels blir ju hårddisken full, dessutom lär dom vara dyrare och förmodligen mindre stöttåliga. Finns väl varianter som bränner direkt på en DVD också. Verkar ruttet. Kör på miniDV.

aa okej en sånn jag tänkte köpa :) men en fråga till tål minidv kameror mycket om man tex råkar tappa den i snön pajjar den då??:D

Senast ändrad:
Enligt vad jag hört tappar man kvalitet när man kör på hårdisk. Sen som du säger ät inte tekniken riktigt färdigutvecklad och massa rörliga delar som gör den ganska kännslig.

troru dom pallar o ligga i snön eller? de är inte nån jävla badanka..^^

jodå, dom klarar allt att ligga eller bli tappade i snön.
men lägga dom i i vatten är inget att rekomendera
råkade doppa min kamera i vattnet när jag skulle filma en fontän= ) hände inte något
mini-dv är iaf mäst tålig av alla format

Tillbaka
Topp