Hur gör man när man ska säsonga?

arvidssonsanna

Ny medlem
Jag och en kompis har tänkt att eventuellt säsonga i St Anton till vintern, men inser att jag inte har någon koll alls på hur något går till. Så har vissa funderingar:
- Hur går man till väga för att skaffa boendet?
- Hur skaffar man jobb? Gör man det hemifrån innan eller åker man ner och söker på plats?
- Vad är lättaste sättet att ta sig ner? Buss, bil eller flyg?

Är tacksam för typ all info och tips

Klart ni ska säsonga!
Ang boende så föreslår jag antingen att ni åker ner i mitten/slutet av november och letar på plats. Finns alltid någonting att hitta på plats såpass tidigt. Annars är alternativet att söka runt här på freeride på gamla trådar om St Anton (finns hur mycket som helst) och snappa upp något tips på boende, skicka iväg några mail och hoppas på det bästa.

Med jobb är det samma sak där som gäller. Lättast är det att hitta nere på plats om ni åker dit under november, framåt jul har de flesta jobben gått. Men en hel del säger upp sig/sparkas efter ett tag så om du inte lyckas de första gångerna så Håll ut, lyckan kan vända ;) Att jobba så lite som möjligt eller ingenting alls är ju bara positivt, för skidåkningen.

Flyg och tåg är ju helt klart smidigast (personlig åsikt såklart) Flyg går ju snabbare, men packningen kan ju begränsas. Ta det du/ni tycker känns bäst!

Jag var själv super nervös inför första säsongen, tänkte på precis allt som kunde gå fel med boende, jobb, resa, språket, jaa allt! Men det löser sig! Om det inte blir som ni tänkt er är det ju bara att dra hem! Men ge det en chans! Ni lär inte ångra er. :cool:

Btw, gå med i "Sankt Anton säsongare (St Anton am Arlberg säsong)" på FB, där brukar det komma upp folk som letar roomies och knegare.

Tillbaka
Topp