Hur i helvete åker man snowboard?

Första dagen brukar göra jävligt ont!
Man kan använda en skidstav att få balans med innan man släpper den och glider iväg. Man bör ha nån som hämtar staven och ger den till en efter nästa fall.
Börja med tåsväng, ta en lång lugn sväng i en grön eller blå backe och försök åka så att du kommer uppför på slutet och stannar automatiskt.
Kör denna ett par gånger, eller jätte många, tills du känner dig lite säker.
Sedan kan du öva hälsväng, något svårare, på samma sätt.
När du känner att du har viss kontroll på dessa så är det dags att köra tåsväng och gå över till hälsväng utan stopp. ganska klurigt i början.
Sedan kommer det mesta automatiskt. Åtminstone till en viss gräns.

Att bara lära sig skråa rakt ner och stanna, samt att skråa lite i sidled är oxå en bra start.

Alla som kan åka har slagitt sig många gånger i pisten, värst slår man sig efter nån vecka då man tror att man kan och känner sig som kungen i backen.
Lycka till, slå dig inte förmycket!

..

.. ta en titt på www.vidoe.google.com eller www.youtube.com sök efter snowboard - how to eller how to snowboard så finns det en himla massa små filmer hur man lär sig att åka bräda på snö..

det är fördjävligt svårt att förklara... jag kan bara hålla med föregående talare.. det gör ont som fan att lära sig för du kommer att få sjuka hugg med stålkanterna i backen och ramla i 100 km/h rakt på rumpan, knäna, ansiktet, händerna, axlarna etc etc..

..

men när du väl sätter de första trevande svängarna så är det värt varenda blåmärke..

:D

jag hat jobbat som snowboardinstruktör i många år rekomenderar dig att ta en instruktör,för du spar väldigt många blåmärken på det...och jag kan ärligt säga att jag aldrig haft nån elev som inte lärt sig att ta sig ner för backen efter första dagen.

gå en lektion... det är verkligen värt det, man får lära sig"riktigt" från början, alltid bäst!

Ja lärde ett par kompisar till mig nyligen..sa som de va "detta kommer göra ont i början men de e bara å bita ihop å köra på"..Sen så sa ja att de ska försöka få upp ordentligt med fart då ja anser att de är lite som att cykla :)..destu högre fart = mer balans och lättare lära sig svänga! så om du vågar så låt brädan glida lite snabbare och försök landa på underarmarna(?). Lycka till!

tittti540 sa:
henning2 sa:
Gurra_ski sa:
Frågan är om det där med sdkateboard verkligen stämmer. Hade själv skateat i 5 år när jag första gången provade snowboard. Och inte fan verkade det hjälpa mig.
Det hjälper inte överhuvudtaget att kunna åka skateboard!
jag står inte ens med samma fot fram på skejtboard som snowboard! haha
Inte jag heller! e typ bättre på att göra nollie än ollie!

Sajmon88 sa:
Ja lärde ett par kompisar till mig nyligen..sa som de va "detta kommer göra ont i början men de e bara å bita ihop å köra på"..Sen så sa ja att de ska försöka få upp ordentligt med fart då ja anser att de är lite som att cykla :)..destu högre fart = mer balans och lättare lära sig svänga! så om du vågar så låt brädan glida lite snabbare och försök landa på underarmarna(?). Lycka till!
Håller faktiskt med dej lite, våga släppa på.
Sen tycker jag att dte är lättast om man i början tänker att du svänger med bakfoten och sedan gå över till skörande svängar.

v-larsson sa:
Sajmon88 sa:
Sen tycker jag att dte är lättast om man i början tänker att du svänger med bakfoten och sedan gå över till skörande svängar.
Glömde nämna att den ena killen åkte ner för svarta backen i slutet av dagen (stolt ;) ) medan den andre var lite för feg :D

slappna av, böj på knöna, ha kul, styr med den bakre foten tills du lär dig :P
tänk positivt, då lär du dig svänga på en dag ;)

Sajmon88 sa:
v-larsson sa:
Sajmon88 sa:
Glömde nämna att den ena killen åkte ner för svarta backen i slutet av dagen (stolt ;) ) medan den andre var lite för feg :D
Ärligt talat så tycker jag inte att det är så jäkla svårt att åka snowboard, iaf grunderna altså att lära sig skärande svängar osv. men det är ju helt olika när man hittar knixen.

du rabblar "fader vår" tyst för dig själv/tänk igenom den i ditt huvud, släng dig iväg och hoppas på det bästa. Själv hade jag åkt skateboard 3-4år innan jag började åka snowboard, det hjälpte mig rätt mycket då det är nästan samma teknik när man svänger, fast man va ju inte alltför bra första gångerna ändå men man kunde ju svänga o.s.v

hade åkt både skateboard och wakeboard innan jag testade snowboard. kan säga att skateboardåkandet kanske ger lite brädkänsla som kan vara bra att ha, men det blir inte alls samma grej när man ska svänga. däremot är wakeboard och snowboard väldigt likt när det gäller själva svängandet på skär o.s.v. så om du åkt mkt wakeboard så ska de nog inte vara några prob. att hitta känslan.

simon_t sa:
hade åkt både skateboard och wakeboard innan jag testade snowboard. kan säga att skateboardåkandet kanske ger lite brädkänsla som kan vara bra att ha, men det blir inte alls samma grej när man ska svänga. däremot är wakeboard och snowboard väldigt likt när det gäller själva svängandet på skär o.s.v. så om du åkt mkt wakeboard så ska de nog inte vara några prob. att hitta känslan.
sant, testade wakeboard i somras, kunde typ åka direkt då tekniken är samma som snowboard, så det blir mkt wake i sommar för att behålla brädkontrollen till nästa vinter :)

alla som börjar med snowboard vet att det är jävligt i början, men snowboard e det bästa som finns i hela universum så det är riktigt värt o lära sig!

Senast ändrad:
de första jag lärde mina polare va backslide, sa att de va chickens om de banga ur....
Vilka roliga skrattstunder man fick=)

tittti540 sa:
henning2 sa:
Gurra_ski sa:
Frågan är om det där med sdkateboard verkligen stämmer. Hade själv skateat i 5 år när jag första gången provade snowboard. Och inte fan verkade det hjälpa mig.
Det hjälper inte överhuvudtaget att kunna åka skateboard!
jag står inte ens med samma fot fram på skejtboard som snowboard! haha
Nähä?.... Det gör inte Jussi Oksanen heller...å inte min polare John heller...haha?!?!
Ingen hjälp av att kunna skejta innan? Då måste väl jag vara exeptionellt skillad isf? Ha.Ha!

Tillbaka
Topp