Hur korta skidor kan jag ha?

sidecarshrimp

Ny medlem
Hejsan, jag är en kille på 190cm 85kg och undrar hur korta twin tip skidor jag kan åka på?
Jag är en van åkare som åkt både utför och längd sedan barnsben. Har sedan några år tillbaka sålt mina gamla twin tip (runt 175-185cm) och söker nu ett par kortare. (hört av andra att det är sjukt skönt att åka på kortare skidor)
Frågan då, hur korta skidor tillåter skidåkning mig att använda? Var går gränsen för juniorskidor? Kan jag som 190cm lång åka på t.ex 160cm?
Tack på förhand

Jag skulle föreslå att du hyr ett par 160cm twintip i en dag först och ser hur det känns. De allra flesta kommer att tycka att det är extremt kort och precis värdelöst att åka på. Det blir svårt att hålla balansen och man måste hela tiden fokusera på att stå exakt mitt på med viktfördelningen. Men om du bara ska åka sakta och träna rotationer i maklig takt kanske du tycker att det är kanon. Men det är förmodligen pengar i sjön att köpa något under 170cm iaf. Det kortaste som är acceptabelt i ren längd skulle jag säga är ett par 165cm tävlingsslalomskidor. De är byggda för en åkare i din storlek. Ett par 160cm twintip däremot är anpassade för någon som väger minst 25 kg mindre än dig.

sidecarshrimp sa:
Hejsan, jag är en kille på 190cm 85kg och undrar hur korta twin tip skidor jag kan åka på?
Jag är en van åkare som åkt både utför och längd sedan barnsben. Har sedan några år tillbaka sålt mina gamla twin tip (runt 175-185cm) och söker nu ett par kortare. (hört av andra att det är sjukt skönt att åka på kortare skidor)
Frågan då, hur korta skidor tillåter skidåkning mig att använda? Var går gränsen för juniorskidor? Kan jag som 190cm lång åka på t.ex 160cm?
Tack på förhand

Vill bara berätta att mina kortaste skidor är 156 cm långa och 62mm i bredd radie 10.7.
Jag var 188cm lång när jag mönstrade för typ 40 år sedan, väger ca 86kg :)
Och det är inget problem att åka pist med dessa (inte så kul på eftermiddagen om det blir uppkört men sjuk svängigt i fin hård pist.
Du kan åka på hur korta du vill men som mno säger hyr ett par korta och prova innan du lägger några ut pengar.

Tillbaka
Topp