Hur långa ska off-pist skidor vara?

Kickinghorse

Ny medlem
Hur långa off-pist skidor bör man ha om man är 198 och väger 100kg? Funderar på att köpa ett par Völkl Gotama 175cm, är de för korta? Är nybörjare i off-pist men hyfsad i pist.

175 känns på tok för kort, jag är ingen expert men 190 cm känns som ett minimum rent spontant.

Ok tack för svar, ja jag tror det också, men tänkte att eftersom jag inte direkt har nån off-pistvana så kanske det är lättare att åka på korta till att börja med.

shit, 175 cm gotama skulle du fan göra flis av på en halvdag, på tok för korta.
har du nån erfarenhet av feta skidor alls? om du har bra teknik i pist och bara kan vänja dig vid några extra cm under foten så kan du nog gå på rejälare skidor än gotama. det är svårt att spekulera i vad när man inte vet nåt om hur du åker.

min spontana tanke var, eftersom du inte bara har längden utan också vikten, dynastar legend xxl 194. men den kanske är för avancerad...?

om du ska använda dem för offpist så skulle jag, oavsett skidval, råda dig att titta på skidor i ungefärlig kroppslängd. tyvärr finns det ju dock inte så många längre än 195 cm, och framför allt inte i nybörjarsegmentet...

XXL i 194 tror jag kan bli lite mastiga trots författarens storlek. Sen beror det ju på vad du är ute efter Kickinghorse? Med tanke på ditt namn så skulle jag tro att du kommer åka där?

Valet på OP skidor avgörs lite hur du tänkt använda dom och vilka andra lagg som finns i ditt koger?

En vanlig feluppfattning är att det är lättare att åka med ett par kortare skidor. Så är inte fallet, oavsett om det är i eller utanför pisten. En avancerad åkare av din storlek kan känna in balansen och få ut en del prestanda även ur en så kort skida som Gotama 175 och säkert ta sig ner med någon form av heder. Men för en medelgod åkare av din storlek så kommer den skidan att vara mycket svåråkt i mjukare snö. För att få en lättåkt skida väljer du istället en längre skida med ett mjukare flex. Då får du hjälp av längden i form av flyt, och samtidigt får du en skida som är lätthanterlig och kvick iom flexet.

För en åkare av din storlek och vikt så kan man klassa de flesta skidor som mjuka. Gotama 190 eller Katana 190 blir lagom för dig om du vill ha ett par små och smidiga skidor från Völkl. Vill du ha full prestanda för större åkning så bör du gå upp ett snäpp till i längd till 194-197.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp