Hur långa skidor ska jag ha?

kockpit

Ny medlem
180cm lång, 92 kilo, "medelåkare". Gillar att åka snabbt och hårt, uteslutande i pist (men måste även kunna ta hand om småbarn i backen). Har idag Rossignol Zenith 4 170cm som jag upplever alldeles för mjuka och fladdriga i hög fart. Har på öppet köp köpt Atomic Redster LT 174cm som ska vara en hårdare skida och då kanske 174 räcker, eller ska jag sikta på 182?

Enligt kalkylatorn här på FR ska jag ligga på minst 177-182 men butikerna säger att 174 räcker eller max 180.

Ake_Astrom

Medlem
Om du upplever att 174 är bra så varför ändra?
De är ju "enklare" när du har med småbarnen.
Jag åker på skidor mellan 156 och 187 och är 188 cm 86 kg.
Men de jag åker mest på i pisten i samband med "elever" är 176 cm,

Upplevs de fladdrig så lägg de på skär så bör de stabilisera sig :)

//Åke

Mountain_Man

Aktiv medlem
Väger du +90 kg är generellt den längsta längden av ett par friåknings pistskidor rätt val om du vill få de egenskaper son skidan är konstruerade för. I det här fallet 182 cm för dig. Väljer du en kortare skida får du en mjukare och mer lättsvängd skida men tappar i stabilitet och grepp. Nu tror jag (har aldrig kört den) att LT-modellen hör till en av de mjukare och minst dämpade av Redster skidorna så det finns en risk att de blir för mjuka för din vikt i 174 cm. Men som sagt, det beror ju på vilka skidegenskaper du vill ha.

Lycka Till!
MM

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp