Tipsa mig om nya skidor

Tipsa mig om nya skidor
Kör i dagsläget ett par Rossignol S3 med en midja på 93 men är sugen på ett par skidor som går bättre utanför pisten men som man ändå kan pressa i en nypistad backe. De får gärna vara hyfsat lekfulla. Jag är 185 lång och väger 93 kilo, 80-20 mellan pist och offpist i dagsläget.

Har kollat på Line Sick Day 104, Rossignol Sky 7, Rossignol Soul 7 HD, Salomon QST 99, Blizzard Rustler 10 och Head Kore. Är det rimligt med en midja kring 100 eller ska jag sikta på något bredare än så? Vilken av dessa tror ni skulle passa mig bäst? Kanske något helt annat förslag?

Senast ändrad:
Tipsa mig om nya skidor
Är det inte mer värt o satsa på något med typ 105-110 i midja då du redan har ett par med 93. Skulle jag personligen gjort iaf då det skulle täcka ett större spann som jag tror man skulle ha mer nytta av än två par skidor med nästan samma midja. (Om det nu är differans i den egenskapen man främst är ute efter)

Tipsa mig om nya skidor
Untouchable sa:
Ja det har du kanske rätt i. Tänker bara att skidor som börjar närma sig 110 kanske inte är så roliga i pisten?
Beror nog på model hur roliga det är men är pist i främsta fokus väljer du väl dina andra med 93mm i midjan? Vad är annars poängen med o köpa ett par bredare skidor om de inte är tänkta för o göra puder åkning så rolig som möjligt, då på bekostnad av pistegenskaperna. Men har du då två par kan du ju välja vilka som skulle passa bäst för dagen.

Tipsa mig om nya skidor
Bättre du går på Super 7 eller Rustler 11, dryga 2 cm bredare än dina
Dom går garanterat att pressa i en nypistad backe.
Även en sönderkörd också för den delen.

Tipsa mig om nya skidor
Untouchable sa:
Kör i dagsläget ett par Rossignol S3 med en midja på 93 men är sugen på ett par skidor som går bättre utanför pisten men som man ändå kan pressa i en nypistad backe. De får gärna vara hyfsat lekfulla. Jag är 185 lång och väger 93 kilo, 80-20 mellan pist och offpist i dagsläget.

Har kollat på Line Sick Day 104, Rossignol Sky 7, Rossignol Soul 7 HD, Salomon QST 99, Blizzard Rustler 10 och Head Kore. Är det rimligt med en midja kring 100 eller ska jag sikta på något bredare än så? Vilken av dessa tror ni skulle passa mig bäst? Kanske något helt annat förslag?
Om du kör så mycket som 80% i pist hade jag inte valt en mycket bredare skida än den du har idag om det bara är ett par skidor du ska ha! Det finns många bra skidor med en midja under 95mm-ish som levererar både bra pistprestanda samt fiunkar i offpisten! Offpiste är inte bara bottenlöst puder....... Och jag väljer själv hellre en lite för smal skida i offpisten än en lite för bred skida i pisten alla dagar i veckan! Men om det är en komplettering du är ute efter så hade jag tittat på en lite bredare skida istället och då kanske Rustler 11 som någon annan har nämnt, min recension på dessa hittar du här https://www.freeride.se/prylar/skidor/blizzard-rustler-11.html

Det finns en annan bra tråd på just ditt ämne här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=142057

safe turns
/C

Tillbaka
Topp