Hur långa?

Hampe_ee

Ny medlem
Hur långa?
Tänkte köpa ett par skidor på sportconrad. Själv är jag 172cm och väger 62kg~
Borde man välja 158cm eller 168cm?

mvh

Hur långa?
Svårt att säga vilken längd då man inte vet vad för slags åkning du ägnar dig åt. Du har inte en länk så man får ett hum om vilken skida det gäller? Om det gäller carving skulle jag alla gånger gått på den kortare skidan. Är själv 194 cm och väger 87 kg och har åkt skidor i nästan trettio år, bland annat som tävlingsåkare. Jag åker på ett par carvinskidor som är 177 cm, men hade likväl kunnat åka på en aning kortare.

Vad gäller övriga tips här ovan så känns inget av dom speciellt seriöst och länken går till en rekommendation som är skriven 2001. Sedan 2001 har det hänt en hel del på skidfronten så det bästa tycker jag är att fråga en återförsäljare som kan. När du fått den informationen så är det fritt fram att beställa...

/Magnus

Hur långa?
Puffert, den guiden är fortfarande väldigt bra att gå efter! Personligen så prickar den helt rätt i vilka längder jag bör ha, då det överensstämmer exakt med mina preferenser! Det är väl enbart om man behöver längdjälp med slalomskidor (r<14m typ) som guiden fallerar. Men där är det ju herr 165cm och dam 160cm eller 155cm som gäller, så så jäkla svårt är det inte!

Hur långa?
ikke bry deg så alt for mye om centimetermål. du bør ha en ski som er ca like lang som deg selv, det er ideelt hvis du liker en blanding mellom park og litt offpiste.

Hur långa?
Ok, får lov att ge mig lite angående tabellen, men jag tycker det är lite konstigt att den inte tar någon som helst hänsyn till åkarens längd. Det finns trots allt åkare som är väldigt lika i vikt, men olika i längd.

Står dock fast vid att de övriga rekommendationerna ovan är oseriösa.

/Magnus

Hur långa?
Skidan påverkas ju av vikten, inte av längden!!! Enda skillnaden en lång och kort person kan göra på sina skidor skulle vara tyngdpunkten, men teoretiskt sätt skall ju alla ha tyngdpunkten på samma punkt över skidan... Se på bindningar, de som tar hand om kraften från åkaren. Man tar ingen som helst hänsyn till längden på åkaren när man ställer in bindningar, bara vikt, sullängd och aggressivitet (och i viss mån ålder).

Hur långa?
Carled. Håller inte riktigt med dig om längden. Som lång person (194) kan jag inte tänka mig att ha FÖR korta skidor då detta påverkar min balans framåt och bakåt. Tyngdpunkten på skidan blir givetvis samma om man står still, men likt ett högt torn eller en flaggstång krävs ett större "fundament" att stå på när det börjar svaja. Ett extremexempel vore om jag tog sonens 100 cm långa skidor och lutade mig bakåt. Då skulle jag falla handlöst i backen. Hoppas du förstår liknelserna.

I övrigt håller jag med dig angående inställning av bindningar.

Hur långa?
Samtidigt väger man ofta lite mer om man är lika reslig som du är... Och om man inte gör det, man kanske väger 70kg och är över 190 lång, då är man troligtvis inte av den atletiska sorten och pressar ens skida lika hårt. Är man av den atletiska typen lägger man å andra sidan säkert på sig några kilo hyffsat fort!

Tillbaka
Topp