hur länge klarar man sig i vattnet med en våtdräkt

VanillaSky

Ny medlem
Tänkte göra ett sista hopp från pitsundsbron i år, tror ni man näst intill fryser ihjäl innan man hunnit ta sig till land ca 5-10 min? tänkte hoppa med en våtdräkt? PiiZ x

det ska inte vara några problem. men du lär bli kall till en början innan vattnet intill huden värmts upp

Jag tror inte att det kommer bli mysigt som med en flicka o en flaska rött men det går säkert. Våtdräkten som ni alla säkert vet fungerar ju så att den släpper in vatten som kroppstemperaturen sedan värmer upp. Detta vatten stannar sedan i dräkten beroende på hur pass hel och bra den är. ett tipps kan ju vara att hälla ljummet vatten i den innan du hoppar, jag vet inte hur det kommer fungera men kanske. ;P lycka till iaf. coolt me brohopp!

Beror ju såkklart på vilken våtdräkt!

Om du kör på en 6 mm så kan du plaska omkring dygnet runt året runt.

Låg själv ute i roxen i 20 min med endast en 3 mm våtdräkt samt ett par 5 mm neopren skor. Visserligen lite kallt men det går!

Det går ypperligt att hoppa! DOCK så skulle jag vilja ha något som flyter nära mig om jag får kramp alternativ drabbas av panik för det kalla vattnet. Kan hända även den bästa.

Folk är ute och surfar tills isen ligger, varför skulle det vara anorlunda för dig?

6 mm dygnet runt? Hmm skulle vilja se dig efter det....

Klart du klarar dig. Surfade i 4 timmar i tisdag med en 4/3.

//H

kolla bara att det inte är is när du hoppar

Senast ändrad:
jonhermelin sa:
Självklart är det inga problem, frågan är vell om du ens behöver våtdräkten?
En våtdräkt är vell egentligen bara ett "extra lager" som ska hålla dig lite varmare med hjälp av vattnet den drar åt sig och eftersom du bara ska simma i land vet jag inte om den kommer fylla någon funktion för dig förutom att det inte gör lika ont om du landar lite snett, och om du har tur hinner du upp ur vattnet innan vattnet tagit sig igenom dräkten.
Det jag försökte säga är, att eftersom du ska vara i vattnet så kort tid, är den inte nödvändig.

Däremot skulle du kunna låna en torrdräkt och slippa blöta ner dig helt :)
Menar han inte att det tar typ 5-10min att simma, kan bli ganska kallt utan drækt...

jo du klarar dig nog rätt bra, har du tänkt hoppa från mitten av bron eller?? då blir det lite knepigare isåfall

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp